Det här har jag hämtat från Gröna rums hemsida:
"Eftersom det bara var blommor och blomknoppar som drabbats (om jag fattat rätt?) misstänker jag starkt att det rör sig om jordgubbsvivel vars larver äter upp knoppar och blombottnar inifrån. Om samma sak händer även detta år kan du dela en knopp och leta efter små vita larver. Under maj-juni kan man skaka hela plantan kraftigt och samla upp eventuella skalbaggar i ett lakan innan de lägger ägg. Om även vanliga blomlösa skott vissnat ner kan det röra sig om vissnesjuka som förorsakas av en svamp. Då bör hela busken grävas upp med rötterna och brännas eller kastas i soptunnan. "
Mina rosor har drabbats av rosenbladstekeln och där ser man de gröna larverna tydligt om man studerar rosen

du får kanske öppna rosknoppen och se om hittar ngn grön eller vit mask.
Jag vet inte vad man kan använda mot dessa monster, men man ska plocka bort larverna och sedan bränna dem. Även alla ätna delar ska klippas och brännas. Rosenbladstekeln och rosenskottstekeln har bara en generation. När de är mätta och belåtna gräver dem ner sig i jorden tills nästa år och då börjas det om igen.
Lycka till med dina rosor!!