mamamaggan
19-06-2005, 21:03
Är det någon som känner till den röd och vitrandiga Calypsorosen? Jag köpte en för sex år sedan . Den skulle bli 1,5 - 2 meter hög och alltså vara en klängros.
Den blir c:a 70- 80 cm hos mig och fryser ner varje vinter. Har försökt täcka den på alla möjliga sätt ( kupat upp jord, lagt på massor med löv och granris samt täckt grenarna med säckväv) men den fryser i alla fall. Den ska vara härdig i zon 3 och vi bor i zon 2-3 så det borde gå bra. Den står emot en vägg och får sol nästan hela dagen.
Någon som kan tipsa om vad jag ska göra?
Du får vara glad att den klarat sex år, det är väl för kallt för att den ska bli en klängros, det kanske den blivit i zon 1-2 ? Man ska väl bo vid vattnet om det ska vara zon 2-3 vid mälaren, det kanske du gör, själv har jag zon 4 utanför Västerås. Du skriver själv att du gjort allt för att få den att inte frysa ner, tror du får nöja dig med det, en ros som kommer igen men inte blir så hög.
mamamaggan
19-06-2005, 22:51
OK kajsa. Men det står att den är härdig i zon 3. På plantskolan ( i grannstaden) sålde man den som en klängros för det här klimatet. Men då är det inte riktigt sant då?
Jaha, får väl vara nöjd att den kommer tillbaka varje år och ger ett par blommor.
Caprice
20-06-2005, 01:11
Visst ska Calypso vara härdig i zon 3...
Och den borde iaf bli ca 150 cm om den står i söderläge... Står den under ett takutsprång kanske..? Torrt..?
Ger du den näring, typ kogödsel...?
Något i närheten av den som konkurerar med den...?
När du planterade den, hade det stått en ros där tidigare..?
Jorden kan bli "rostrött"..
Att den fryser ner må så vara, men det borde bli fart på den när den väl sätter igång...
Om jag vore du skulle jag gräva upp den, ta bort rejält med jord, köpa rosjord och blanda med kogödsel och plantera den igen..
Det borde få fart på den..
Och det är den värd, det är en vacker ros man blir glad av..!
Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.