Full version: Gyllen fläder
Elihe
Vad kan det vara för fel på min gyllen fläder som satts i våras o nu hänger ett av de nya skotten som en disktrasa? Sladdrig! Står i sandig jord o ganska soligt. Är det någon som har samma erfarenhet som jag o vad kan man göra? Är rädd att resten av busken också drabbas!!
ohmy.gif huh.gif blink.gif
Big Gardener
Om bladen bara hänger rakt av och är sladdriga beror de på att de förlorat saftspänningen och det kan ha att göra med att något har skadat bladen eller grenen som bladen sitter på. Kolla efter skador eller brott på närmsta gren eller bladfäste.

Kolla på "disktrase-grenen". Är den torr eller fuktig? Ser du några prickar eller hål på bladen? Ser du någon vit beläggning eller annan beläggning på bladen?

En växt förlorar sällan saftspänningen i en enda gren/bladansamling utan någon mekanisk skada eller gnagskada. Ser de övriga bladen OK ut?
Elihe
Så vitt jag kan se så finns det inga skador på grenen. Resten av busken ser ännu skaplig ut, kanske lite grönare än grannbusken. Har vattnat men tror inte på torka. Har vattnat hela våren med jämna mellanrum för etablering, inget vatten blir stående så den borde inte "drunkna". Hade rådjur på besök hos grannen som är en ros men flädern har de inte rört.
MvH unsure.gif blink.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon