Maria i Helsingborg
Vad har ni i ert örtsalt?
Jag stod här och skulle samla in lite örter och blev nyfiken på vad andra stoppar i burken smile.gif
Evin
OK, jag behöver beskrivning.
Stoppar man ner färska örter finfördelade i saltet eller är de hela?

Vad tror du om lavendelsalt?
Det finns numera hibsikussalt i handeln för 129 kr för några gram.

Det blir nog ett saltår för mig iår...jag älskar salt....och nu har jag ju möjligheten att göra det med.

Så, Maria, berätta gärna hur du går tillväga smile.gif

/Eva
Maria i Helsingborg
Åh, jag gör det inte till något märkvärdigt.
Jag varvar flingsalt med torkade kryddor + ev torkad vitlök. För det mesta använder jag timjan, salvia och rosmarin. Igår använde jag dessutom libbsticka. Men jag skulle vilja ha selleri i, men vet inte riktigt vad man använder. Torkar man bladen från bladsellerin, tro?
Vad tror ni om myntasalt till grillat lamm.............?

Lavendelsalt.......varför inte? smile.gif
Jag undrar hur hibiskussalt smakar!?

Kryddsalt i en fin glasburk med handgjord ettikett i halmsnöre hade jag varit överlycklig att få i present wub.gif
noora
Jag har länge haft planer på att göra eget örtsalt, men det har hittills inte blivit av. Vad man ska ha i beror på vad man ska ha saltet till. Jag tänker mig ett örtsalt i stil med Herbamare, där saltet delvis har ersatts med örter och används som "allkrydda". Örter jag tror kan passa till det är bl.a. libsticka och dragon. Båda ger en "salt" karaktär - prova att tugga ett blad dragon och sedan dricka lite vatten, vattnet smakar som saltvatten! Den selleri som används till Herbamare tror jag för övrigt är rotselleri.

Jag har gjort lavendelsalt för att ha som badsalt. Det blir inte riktigt tillräckligt med doft om man bara tar torkad lavendel och blandar med saltet tycker jag, så jag "fuskar" lite och droppar på lite lavendelolja också rolleyes.gif

Däremot kan man göra lavendelsocker (och andra sorters "örtsocker" också förståss), som man t.ex. kan ha till kakbaket eller i te.
Evin
Min syster gjorde jättegoda lavendel och chokladskorpor för ett par år sedan.
Udda smak som vann i längden...Jag minns dem än så det vattnas i munnen...

Nere i Skanör (i Skåne) kan man köpa liknande Herbamare, som är alldeles grönt, det syns inte vad det är som är i det, inga blad eller något, allt bara finmalet....Undrar hur man gör sådant...

Myntasalt....mumsigt....

Jag har en hibiskus som blommade nu...ska ta vara på blomman efter den har blommat klart och slänga ner i saltet.
Det finns ju en hel del teer med hibiskus i oxå. Kanske det finns enbart hibiskus"te" som man kan använda.

Gräslök och rödlök salt? Det ska jag göra....Gud vad sugen jag blev....

Citron, chilisalt finns oxå i handeln...det kan ju inte vara svårt att göra själv..

Vad fint det måste vara att ha en genomskinlig saltkvarn med salt och torkade örter...

NÄÄÄÄÄ, nu har jag inte tid att sitta här....nu ska jag göra salt!
KURT
Lök och selleri (rot eller stjälk) borde man kunna strimla fint innan man torkar. Grönsaker brukar man förvälla (i saltat vatten någon min) innan man torkar, bla för att förhindra att de blir bruna.
Evin
OK, nu har jag gjort mitt eget gräslök och rödlöksalt som blev supermumsigt. (speciellt på stekt ägg).

Jag gjorde så här:
1 liten bunt späd gräslök
1 liten rödlök
1-2 dl flingsalt (+ kvarnsalt)

Finfördela gräslök och rödlök. Man behöver inte vara så noga med finfördelningen av gräslöken, den drog ihop sig rätt rejält.
Lägg allting (lök + salt) på en plåt, in i ugnen ca 75 grader och skaka om med jämna mellanrum. Låt torka tills all lök är ihopskrumpen.
ingrid fuxwall
CITAT (Maria i Helsingborg @ 19-06-2005, 23:02)
Vad har ni i ert örtsalt?
Jag stod här och skulle samla in lite örter och blev nyfiken på vad andra stoppar i burken smile.gif

Har gjort ungefär så som det beskrivs i Annas Örtabok och det blev väldigt gott.
ingrid fuxwall
CITAT (KURT @ 21-06-2005, 13:05)
Lök och selleri (rot eller stjälk) borde man kunna strimla fint innan man torkar. Grönsaker brukar man förvälla (i saltat vatten någon min) innan man torkar, bla för att förhindra att de blir bruna.

Eftersom jag inte odlar selleri (tycker inte vi kan blanda in rotselleri i detta samanhang) själv brukar jag köpa själk selleri och torka - bra till mycket.
Meliss
CITAT (noora @ 20-06-2005, 13:41)
Däremot kan man göra lavendelsocker (och andra sorters "örtsocker" också förståss), som man t.ex. kan ha till kakbaket eller i te.

...
:

Det blev jag sugen på att testa! Hur gör man? Kan man blanda färska lavendelblad med socker direkt? Man kan väl knappast torka socker i ugnen....

ni vet väl om att man kan spara vaniljstänger som har kokat i socker? Det kanske är urgammalt
lena:-)
Blev också nyfiken och letade lite...hittade detta Lavendelsocker
Meliss
CITAT (lenasch @ 25-06-2005, 21:32)
Blev också nyfiken och letade lite...hittade detta Lavendelsocker

Tack!

Men attans oxå! Mina lavendelbuskar har inte blommat ännu.... Måste vänta, inte min starkaste sida... sleep.gif

Vad tror du om pepparmyntssocker? hmmm... Måste testa! biggrin.gif
*Felix matte*
Gör eller har inget Örtsalt men däremot har jag Flingsalt som ständigt står på bordet och används som smakförhöjare. wub.gif
ninnisky
CITAT (Felix matte @ 25-06-2005, 22:49)
Gör eller har inget Örtsalt men däremot har jag Flingsalt som ständigt står på bordet och används som smakförhöjare. wub.gif

--- flingsaltet finns alltid på bordet i en gammal punschmugg av tenn...
bredvid står tabascon som används lika flitigt..

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Gör eller har inget Örtsalt men däremot har jag Flingsalt som ständigt står på bordet och används som smakförhöjare.

"Grejen" med örtsaltet förutom smaken är ju just smaken. Med mer smak använder man förhoppningsvis mindre salt vilket ju främjar hälsan smile.gif

Jag går här och snusar på min torkade libbsticka - så mycket doft!!
*Felix matte*
CITAT (Maria i Helsingborg @ 26-06-2005, 09:03)
CITAT
Gör eller har inget Örtsalt men däremot har jag Flingsalt som ständigt står på bordet och används som smakförhöjare.

"Grejen" med örtsaltet förutom smaken är ju just smaken. Med mer smak använder man förhoppningsvis mindre salt vilket ju främjar hälsan smile.gif

Jag går här och snusar på min torkade libbsticka - så mycket doft!!

men jag tillhör dem som har svårt för alltför mycket örtsmak (har testat herbamare och en annan örtsalt)...peppar och salt ska det vara... annars får det vara tongue.gif
sen så har jag lågt blodtryck... lite extra salt kanske är till hjälp så det inte sjunker till alltför lågt. rolleyes.gif unsure.gif
CITAT (Meliss @ 25-06-2005, 22:10)
Vad tror du om pepparmyntssocker? hmmm... Måste testa!  :D

Pepparmynstsocker...du menar på samma sätt som med laveldel?
hm...kanske måste testa........ wub.gif
Muguet
CITAT (Evin @ 21-06-2005, 12:41)
Nere i Skanör (i Skåne) kan man köpa liknande Herbamare, som är alldeles grönt, det syns inte vad det är som är i det, inga blad eller något, allt bara finmalet....Undrar hur man gör sådant...

Var i Skanör ? Pirum Parum ?
unsure.gif
Det finns ju något som heter "Persillade" , ett franskt "örtsalt" (?) med persilja antar jag.

Skall leta efter recept på det...det bör man ju kunna göra själv med!
Anna G
Jag gjorde eget örtsalt förra året, paketerade det sedan i cellofanpåsar och la i delikatesskorgar som jag gav bort i julklapp. Jag använde grovt havssalt som jag köpte i en stor påse (2 kg?). För att saltet skulle gå att använda i en vanlig saltströare malde jag det färdiga örtsaltet i en mixer, det blev ljusgrönt och väldigt vackert.wub.gif Förrutom örter hade jag i chilifrukt och vitlök. Jag blandade i kryddorna i saltet efterhand som jag skördade dem, jag torkade inte saltet i ugnen förrän precis innan jag mixade det. Saltet drar ju ut vätskan ur kryddorna så jag inbillar mig att jag får mer örtsmak på saltet om jag inte ugnstorkar kryddorna... sleep.gif
Meliss
CITAT (lenasch @ 27-06-2005, 11:00)
CITAT (Meliss @ 25-06-2005, 22:10)
Vad tror du om pepparmyntssocker? hmmm... Måste testa!  biggrin.gif

Pepparmynstsocker...du menar på samma sätt som med laveldel?
hm...kanske måste testa........ wub.gif

Yes! Det var tanken! har ca 1 dl pepparmynta på torkning nu. Ska blanda med sockret när det är riktigt torrt. TÄnker mig att det är gott i småkakor och i te.

Vad 17 man får testa!
Meliss
CITAT (Anna G @ 27-06-2005, 22:48)
Jag gjorde eget örtsalt förra året, paketerade det sedan i cellofanpåsar och la i delikatesskorgar som jag gav bort i julklapp. Jag använde grovt havssalt som jag köpte i en stor påse (2 kg?). För att saltet skulle gå att använda i en vanlig saltströare malde jag det färdiga örtsaltet i en mixer, det blev ljusgrönt och väldigt vackert.wub.gif Förrutom örter hade jag i chilifrukt och vitlök. Jag blandade i kryddorna i saltet efterhand som jag skördade dem, jag torkade inte saltet i ugnen förrän precis innan jag mixade det. Saltet drar ju ut vätskan ur kryddorna så jag inbillar mig att jag får mer örtsmak på saltet om jag inte ugnstorkar kryddorna... sleep.gif

Jag känner mig lite trög här, händer inte så ofta dock tongue.gif

Jag förstod inte det där med torkningen av kryddorna och saltet. Torkade du kryddorna var för sig, vanlig lufttorkning och sedan när du hade tillräckligt med torra kryddor så mixade du det med salt i mixer?

Eller slängde du in både torkade och otorkade kryddor med salt innan du mixade?

Eller snarare; Berätta hur du gjorde och förklara som du skulle ha gjort för en 10-åring till mig. unsure.gif Jag är Mycket sugen på eget örtsalt, verkar väldigt roligt och jag skulle bli mkt glad för lite hjälp.
Håller med förgående "dumskalle" wub.gif , här är en trögtänkare till( fast jag måste tillstå att här känns det ofta trögt ialla fall i trädgårdssammanhang, trögt är kanske inte rätta ordet, rätta ordet är mera fel).
Jag tänker bara i ett led.. alltsomoftast i fel led. Ett noggrant beskrivet förfarande så att även en feltänkare kan göra rätt wub.gif wub.gif

(gammal levnadvisdom: Fort men fel)
Evin

Var i Skanör ? Pirum Parum ?

Nej i fiskboden och restuarangen nere vid havet. wub.gif
Anna G
Jag blandade grovhackade färska kryddor med grovt havssalt och lät det stå tills saltet hade torkat ut kryddorna. Så småningom, när jag hade blandat i mycket kryddor, blev saltet ganska fuktigt och då torkade jag det i ugnen. När saltet och kryddorna var torra körde jag allt i mixer och det blev fintfördelat och ljusgrönt, såg väldigt aptitligt ut. Men jag tror att det är svårt att misslyckas med kryddsalt oavsett hur man gör, sedan finns det säkert vissa sätt som är bättre än andra. Jag har inte följt något recept utan bara gjort lite som jag har kännt för. Prova er fram, ni kommer inte att bli besvikna!
Ett recept som passar perfekt...man tackar och niger!
Jag går bumsens och plockar in lite kryddor....salt...flingsalt kanske, det dyra fina som jag inte ids plocka fram när jag lagar mat. Äntligen får jag användning för det.....
biggrin.gif biggrin.gif
karjo
När man hällt ihop lämpliga örter och salt i en burk hur länge ska det stå och "dra" innan man kan använda det?
Måste man köra det i ugnen?

Blir så himla nyfiken, detta måste ju provas!:rolleyes:

Som sagt, det är ju en jättebra present! tongue.gif

Förlåt, onödigt inlägg. Jag hade visst inte läst alla andra inlägg. *pinsamt*

**** unsure.gif
Chrihanna
Blev så inspirerad av denna tråd igår så jag tog och testade! Jag varvade grovsalt (det var det jag hade hemma) med färska kryddor såsom rosmarin, timjan, gräslök och röklök. Ska bli spännande att se/smaka resultatet!

Men jag velar om jag ska sluta locket eller ha det på glänt... Hur gör ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon