Jag har sått ruccola för första gången. Har tagit sallad i ca två veckor och nu ser det ut som att den är på väg i blom... Ska jag knipsa bort blomställningen eller ska den vara kvar? Är detta redan slutet på ruccolan? Ska jag sätta nya frön för att få ruccola längre
Ruccolan sitter i en pallkrage som är fylld till 80% m brunnen koskit o sen billig påsjord. Pallkragen står i omväxlande sol o skugga, full sol från kl 15. Den har inte torkat ut.
Sabina L
20-06-2005, 10:04
Min ruccola började blomma med små gula blommor. Har nu sått lite nya frön för att få ruccola under en längre tid. Vet inte hur länge den är ok att äta, men den kan nog bli lite besk efter ett tag. Ruccola växer ju så det knakar så så lite nytt du!
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2005, 10:09
Ruccolan går lätt upp i blom när dagarna är långa, en tidig sådd och en lite senare sådd tycker jag funkar bäst ifall man odlar den vanliga ettåriga ruccolan. Man kan plocka bort de blommor som kommer för att förlänga skörden något. Flera av de grönsaker vi odlar måste man så flera omgångar av för att de ex. går upp i blom och liknande.
Jag kan rekommendera Runåbergs vilda ruccola som är flerårig och här hos mig i väldränerat läge i zon 2 har den inga problem att övervintra, i västerås i pallkrage borde den överleva också. Den är dock lite pepprigare men den spirar ganska tidigt så jag har nästan skördat i 2månader nu av den.
flerårig ruccola verkar vara nåt för nästa år. Och jag sår nog en ny rad m min ettåriga för att få mer sallad. Älskar ruccola!!
Susanne i Linköping
20-06-2005, 11:22
Kom bara ihåg att ge den fleråriga ruccolan plats, plantorna blir dryga halvmetern i diameter (mina i alla fall, andras kanske blir både större och mindre).
Livskraftiga är de också. I våras flyttade jag tre plantor vild ruccola, rötterna var pålrötter (den planta jag minns bäst hade två, ganska smala) som gick djupt, jag fick med ca 20-30 cm av dem. Två av plantorna började växa direkt, den tredje hade jag knäckt så den trodde jag länge var död men nu grönskar den också.
Första året däremot såg den vilda ruccolan ynklig ut, så då skördade jag ingenting. Mina frön hade dessutom dålig grobarhet så det var bara ett tiotal frön som grodde, så det syntes nästan ingenting i landet. Först året därpå blev plantorna stora och fina.
Oj, ja då är den inget för min pallkrage iallafall. Ska fundera lite på om jag har nån annan bättre plats för en flerårig bamse ruccola!!
Susanne i Linköping
20-06-2005, 11:46
Äh, jag har mina i pallkrage nu. Alla tre. Jag sätter dem i kanten så tar de mindre plats. Och så kan man ju hålla nere storleken genom att skörda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.