|
Jag har två Änglatrumpet på min inglasade altan som är nu ca 1,5 meter och de har inte fått en enda blomma ännu. Jag har inte gjort något annat än vattnat och gödslat rikligt. Det enda de gör är att växa och bli stora, men jag vill ju få blommor också. Vad göra?
susan.e
20-06-2005, 21:32
Jag gör som du ~ vattnar och gödslar ordentligt. Ibland kommer blommorna inte förrän på sensommaren ~ aldrig har de kommit så tidigt som i juni. Tycker att det verkar som om tiden för blomningen hänger ihop med hur tidigt man "väcker" dem på våren. Förra året blev jag tvungen att väcka min riktigt tidigt, i mitten av januari, för att min katt hade använt krukan till kisspotta, och då blommade den tidigare än den brukar. Ett år blommade den sent i september ~ med över hundra blommor! Jag blev tvungen att ta in den och ställa den i badrummet. Blommornas doft blev där enormt stark och nästan kväljande. Bättre då att de får stå ute och dofta.
kerstin z5-6
20-06-2005, 21:39
Eller skär ni ner den? .. då tar den eviga tider .....
susan.e
21-06-2005, 11:30
Skär alltid ner den ordentligt. Ska man inte göra det? De blir ju så otroligt stora!
kerstin z5-6
21-06-2005, 11:47
Tja blommorna bildas i de grenveck som bildar ett V ...skär man ner alla sådana blommar de först i september -som ovan ser min ut nu .. o resten av sommaren
Maggan H
21-06-2005, 12:48
Min har börjat sätta knoppar!  Den står ute mot en södervägg men det är ganska blåsigt där och det har ju varit en så kall vår, men trots det är den tidig i med blomningen i år.
susan.e
21-06-2005, 12:57
Man lär sig nåt nytt varje dag!!
Tack för svaren. Nu är det lltså bara att vattna, gödsla och vänta.
morellen
27-06-2005, 21:44
Går och kikar ivrigt på mina stackare som står ute och kämpar... fast det är nån som börjat äta på dem, massa små hål i toppbladen men jag ser ingen misstänkt. Har förklarat krig mot dem och hoppas att jag skall få stopp på angreppen så änglarna får en chans att sätta knopp...
susan.e
28-06-2005, 17:51
Hål i bladen har mina änglatrumpeter också haft från år till år, men det brukar inte påverka blomningen. Snyggt är det ju inte men jag har aldrig hittat några som varit skyldiga till skadegörelsen, och rätt som det varit så har hålen slutat upp att bli. En kort period bara.
Blommar de om de står trångt? Eller ska de ha en rymlig kruka för att blomma?
kerstin z5-6
29-06-2005, 12:09
De gillar stora krukor
Margaretha
29-06-2005, 22:51
Jag skar ner min rejält i höstas, men den har ändå fullt med t.o.m. stora knoppar redan. Kanske beror det på att den är grenad väldigt långt ner och att jag skar ovanför. Jag kände inte till detta då. Vinden har varit riktigt besvärlig i år och trasat sönder en hel del blad, men det kommer nya som tur är! För ett par år sedan hittade jag en (1) larv på min och när jag plockat bort denna enda slutade angreppen och det blev inga fler hål, så sök vidare!
Jag har hört att om man tar toppsticklingar från Änglatrumpet så kan den blomma redan samma år.
pisanggoreng
13-07-2005, 07:23
Kan frösådda trumpeter blomma första året..?
Maggan H
16-07-2005, 21:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-06-2005, 22:39) Hmm, jag funderar på om man ska dra av alla blad som du har din, Kerstin? Är det någon annan mening med det mer än av utseendeskäl? Min har massor av blad längs hela stammen, både stora och små. Dock har den ännu bara 2 blommor. Den är ca 160 cm hög nu och var kanske en meter när jag tog fram den i våras.
kerstin z5-6
16-07-2005, 22:29
nej - de stjäl väl näring ,men nya förgreningar kommer ju med .. jag vill ha dem höga som träd så man kan ha krukor under dem
Maggan H
17-07-2005, 11:01
Okej, kanske jag oxå gör så, gillar dom som träd! Men de sidogrenar som kommer långt nere på stammen, ska jag ta bort dom med?
kerstin z5-6
17-07-2005, 20:47
jag gör så , men det innebär inte att man ska  .. bara om man vill ha "träd "
Min änglatrumpet blommade redan i slutet av Maj, sedan har den blommat hela tiden, det beror på tidig drivning, jag tog fram den redan i mitten av Mars och planterade om den, i mitten av april fick den komma till växthuset, den behöver lång tid, mycket ljus, näring o värme för att blomma tidigt. sedan juni har den stått i skyddat västerläge, får 10 - 20 l vatten varje dag med flytande blåkorn varje gång.Den har 60 liter jord
Lena zon 4
Det finns bild på ängeln i mitt album under 2005
Lena
CITAT (morellen @ 27-06-2005, 22:44) Går och kikar ivrigt på mina stackare som står ute och kämpar... fast det är nån som börjat äta på dem, massa små hål i toppbladen men jag ser ingen misstänkt. Har förklarat krig mot dem och hoppas att jag skall få stopp på angreppen så änglarna får en chans att sätta knopp... De små hålen, som med tiden blir STORA hål har jag fått förklaring till, små gröna larver som är otroligt bra på att "gömma" sig på undersidan av bladen.
Kan de behandlas med någon avancerad form av giftpinnar? Typ de som också biter på sköldlöss, spinn och liknande?
Vilka gift pinnar biter på spinn? Trodde det bara var spray som gällde mot dem satygen?!
En mycket bra bok som jag köpte i våras ..... "Änglatrumpeter coh Spikklubbor" så får du dem att blomma rikligt Lars & Birgitta Geite Själv har jag just haft 2 st trumpeter med vardera ca 50-70 blommor utslagna på samma gång nu ...hel fränt och underbar doft Se om jag har fått till någon bra bild Lycka till med era trumpeter... Hitta boken här
Förlåt, jag skrev fel, de biter nog inte på spinn det står att "verkan mot spinnkvalster är otillräcklig" Däremot biter de på mjöllöss, sköldlöss, ullöss, trips, bladlöss, stinkflyn och stritar. Så jag tänkte att de kanske ockå kunde verka på okänt angrepp på änglatrumpeterna, De heter provado insektspinnar, är svindyra, men jättebra! Tror ni det är värt ett försök?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|