Rossi
Vi har massor av kart på vårt plommon- och körsbärsträd men på vissa blad är det fullt med löss. Bladen har rullat ihop sig och ser helt missbildade ut.

Hittade likadant på ett äppelträd.

Vad ska man göra? Kan man spruta med såpa eller ska man strunta i det? Blir skörden lika bra ändå?
stina
Jag hade samma problem och upptäckte att det var massor av myror också som "pysslade om" lössen, så jag satte sådana där klisterremsor runt barken på träden och i år har jag inte alls samma problem med löss på träden - nu är dom på rosorna istället!!!! Grrrrrrr
wolkenkrabber
CITAT (Rossi @ 20-06-2005, 10:35)
Vi har massor av kart på vårt plommon- och körsbärsträd men på vissa blad är det fullt med löss. Bladen har rullat ihop sig och ser helt missbildade ut.

Hittade likadant på ett äppelträd.

Vad ska man göra? Kan man spruta med såpa eller ska man strunta i det? Blir skörden lika bra ändå?

om träden är små nog kan du sätta en säck över det eller över gren för gren spruta i rikligt med pyrex förlusta säcken runt grenen och vänta 24 timmar, vet inte om du vågar använda frutke nefter det dock, har fråga om det i en anna tråd, men det funkade MYCKET effektift!
Jan af Lisö
Är det samma sorts löss på rosorna som på fruktträden ? I så fall så skulle man kanske plantera några rosor för att ha fruktträden i fred.

Annars så låter lösningen med klisterremorna bra.
Plommon_e_Gott
CITAT (stina @ 20-06-2005, 13:05)
Jag hade samma problem och upptäckte att det var massor av myror också som "pysslade om" lössen, så jag satte sådana där klisterremsor runt barken på träden och i år har jag inte alls samma problem med löss på träden - nu är dom på rosorna istället!!!! Grrrrrrr

Stina: Vad menar du med ".. myror som 'pysslade om' lössen .." ???

Myror är rovdjur! Dom äter upp lössen, och är alltså till nytta. (det är iaf vad jag tror).
Åsa, mälardalen zon 2
Myrorna äter nog bara upp lössen om de inte har så mycket annat att äta, myrorna har lössen som boskap och mjölkar dem på den söta honungsdaggen som kommer ut därbak. Myrorna brukar pyssla om sin boskap och kan hjälpa till att flytta runt dem.
(men de flyttar nog inte runt dem hur som helst de löss som brukar finnas på äpple exempelvis brukar ju inte gå på så många andra växter + löss har även vingade individer så klisterremsor eller limringar stoppar nog inte lössen helt)
Plommon_e_Gott
Jaha, så myrorna använder lössen som bodskap! Det va intressant, då har jag lärt mig något nytt.

För att svara på den ursprungliga frågan om " skörden blir lika bra ändå?", så är min erfarenhet att det blir den. Vi har ganska mkt löss på plommonträdet, några blad skrumpnar ihop och vissa får små hål, men de flesta bladen håller sig gröna och fina. Skörden blev bra förra året och verkar bli så även i år. Lössen ger sig ju bara på bladen så frukten lämnar de ifred. Dessutom verkar lössen föredra nya späda skott, och på de grenarna finns ju i regel ingen frukt.

Dessutom är det ju extremt mkt jobb att spruta såpa under varje blad på ett stort plommonträd!
stina
CITAT (Plommon_e_Gott @ 03-07-2005, 22:39)

Myror är rovdjur! Dom äter upp lössen, och är alltså till nytta. (det är iaf vad jag tror).

Nja - det var kanske feltänkt av mej!!! Men hur som helst så har jag inga lössproblem på mina körsbärsträd i år (1:a året jag har limringar - kanske en tillfällighet???). Vet inte varför.... rolleyes.gif Däremot på rosorna sad.gif

Jag hade bara för mej att myrorna hade någon positiv funktion för lössen, men det hade jag kanske fått om bakfoten.

/Stina
råse-marie
min erfarenhet är oxå att det INTE har någon betydelse för skörden .

Det har bara varit trist eftersom vår tomt är lika stor som omfånget på
plommonträdet ....TYP tongue.gif .... och sitter man under så har man och allt varit hur klibbigt som helst sad.gif mad.gif

Iår har det ännu så länge ( peppar ...peppar ) varit så lite på träden jag vet inte om det är för att jag hållit koll och sprutat med såpa - men man kan ju tro det wub.gif även rosorna har jag gått varje morogn och dragit vid knopparna om jag sett någon liten lus mad.gif
KURT
När det gäller växter ute i trädgården så kan det många gånger vara bättre att låta andra insekter och fåglar ta hand om lössen. Sprutar man såpa så skadar det även rovinsekterna.
Plommon_e_Gott
CITAT (stina @ 05-07-2005, 14:42)

Nja - det var kanske feltänkt av mej!!! Men hur som helst så har jag inga lössproblem på mina körsbärsträd i år (1:a året jag har limringar - kanske en tillfällighet???). Vet inte varför.... rolleyes.gif Däremot på rosorna sad.gif

Jag hade bara för mej att myrorna hade någon positiv funktion för lössen, men det hade jag kanske fått om bakfoten.

/Stina

Nja, det va nog jag som var fel ute, för precis som Åsa nämde har alltså myrorna lössen som bodskap. Jag kollade upp lite på nätet eftersom jag var lite skeptisk..
Men mycket riktigt så mjölkar myrorna lössen på "honungsdagg", Dessutom hjälper dom till och vallar lössen till nya betesmarker!!

CITAT FRÅN www.entomologi.se :
"Bladlöss övervintrar normalt som ägg och ofta på en annan växtart än den där de levt under sommaren. På våren/försommaren återvänder de till en växt av sommarvärdstyp, flygande för egen maskin eller burna av myror..."
"Det finns myror som samlar in bladlusägg för vinterförvaring och som sedan, på våren, placerar ut dem på lämpliga ställen."

Så Nej, Du har nog inte fått myrornas positiva lössfunktion helt om bakfoten ändå!
stina
CITAT (Plommon_e_Gott @ 06-07-2005, 17:12)
CITAT (stina @ 05-07-2005, 14:42)

/Stina

Nja, det va nog jag som var fel ute, för precis som Åsa nämde har alltså myrorna lössen som bodskap. Jag kollade upp lite på nätet eftersom jag var lite skeptisk..
Men mycket riktigt så mjölkar myrorna lössen på "honungsdagg", Dessutom hjälper dom till och vallar lössen till nya betesmarker!!

CITAT FRÅN www.entomologi.se :
"Bladlöss övervintrar normalt som ägg och ofta på en annan växtart än den där de levt under sommaren. På våren/försommaren återvänder de till en växt av sommarvärdstyp, flygande för egen maskin eller burna av myror..."
"Det finns myror som samlar in bladlusägg för vinterförvaring och som sedan, på våren, placerar ut dem på lämpliga ställen."

Så Nej, Du har nog inte fått myrornas positiva lössfunktion helt om bakfoten ändå!

Tack för att du rett ut begreppen!!! Jag blev lite osäker...

Stina

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon