Full version: Klippa spirea
Sabina L
Min spirea är ganska stor och har blivit ful, efter tung snö i vintras tror jag. Är det ok att klippa den ganska hårt nu? Skjuter den nya skott?
Kommer blomningen att utebli nästa år?
Tacksam för hjälp. blink.gif
kristerh
Den tål rätt häftig klippning, så det kan du göra, vet inte hur det blir md blomningen nästa år, kanske nån annan vet, men jag tror att den borde hinna blomma.
krister
silverlök
Jag mejade ner en gammal, gigantiskt förväxt och alldeles hemsk spireahäck förra året, efter det att den blommat. Jag klippte ner den bara några centimeter över marken. Och den kommer sig fint, den blommar inte i år, men den är redan uppe i halvmeterhöjd igen. Och den är betydligt snyggare än innan då grenarna var tre meter långa med litet grönt längt ut!
Sabina L
Så, då var den nedklippt min spirea.
Det var så tjocka grenar så jag har träningsvärk i armarna.
Ska bli kul att se hur den kommer att växa till sig igen. Det ser dock lite trist ut under den så vi får se om det blir någon rabatt eller annan uppsnyggning. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon