|
kristerh
20-06-2005, 11:40
jag har inte sett till en enda bladlus iår, hur är det hos er andra har ni några? jag klarar mig bra utan dem  det kanske blir ett bladlusfritt år i år. krister
fruberglund
20-06-2005, 11:57
Det är betydligt färre i år än det har varit de övriga 3 somrarna vi har bott här. Ett år var det helt grönt av löss på min ros
Vi har på ett plommonträd, ett körsbärsträd och ett äppelträd.
Dom är hos mej i tusentals!!!!!!!!!!
Helen B
20-06-2005, 12:21
Här är det löss på en hel del stackars växter.  Mest arg blir jag att hela min gigantiska buxbom är täckt av dem. Inte lätt att komma åt överallt. Men skam den som ger sig, de ska inte vinna!
Jag tänkte detsamma igår. Synade 17 rosor mycket noga. På endast en st (Iceberg) såg jag löss. Det måste vara extremt ovanligt, eller?
Våra rosor (Chinatown) brukar klara sig från löss. Värre är det som sagt med fruktträden ...
Maria i Helsingborg
20-06-2005, 12:37
Skojar du!? Fläder, buddleja, digitalis och schersmin är nedlusade.......... och insåpade!
På plommonträdet upptäckte jag att alla gömmer sig under samma blad!
Maria i Helsingborg
20-06-2005, 12:53
Hahaha vad praktiskt......plocka ett blad och vara lusfri. Lider de av separationsångest månne?
råse-marie
20-06-2005, 12:57
Tycker oxå att det verkar vara mindre med löss än vanligt ................................................................................ ........................................................... SÅ längen det varar
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-06-2005, 13:53) Hahaha vad praktiskt......plocka ett blad och vara lusfri. Lider de av separationsångest månne?  Ja, det var lätt att rensa bort!  Myrorna visade mig vägen till dem. De hade kalas däruppe, kanske var det myrorna som hade vallat lössen till ett och samma blad?
onlyirishbiddy
20-06-2005, 13:33
Jag har en hel del löss på mina Veilchenblau och på Albertine, så varje dag mosar jag så många jag hittar - det verkar som det går att hålla någorlunda under kontroll. Som tur är verkar de andra roserna klara sig mycket bättre än förra året!
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-06-2005, 13:37) Skojar du!? Fläder, buddleja, digitalis och schersmin är nedlusade.......... och insåpade!  Just Flädern kollade jag också extra eftersom det strax är dags att plocka blommorna för saft. Har aldrig varit med om att de inte haft löss då, men så är fallet just nu!!
Åsa - Alingsås
20-06-2005, 20:33
Har bara tre rosor (än så länge...  ) och alla tre har fått löss!  Plus blåklint och vinbärsbusken. Usch så trist. Dessutom verkade ättikspritosåpblandningen jag sprayade med inte varit i rätt proportioner för bladen blev brunfläckiga och ett par knoppar har dött. Usch vad trist.  Någon som vet de rätta proportionerna?
wolkenkrabber
20-06-2005, 20:39
jag har äppelöss i åkeröträdet, ändån insiterar nyckelpigorna att husera på plommonet
vågar man använda pyrex på fruktträd?
Gossen Ruda
20-06-2005, 20:58
CITAT (wolkenkrabber @ 20-06-2005, 21:39) jag har äppelöss i åkeröträdet, ändån insiterar nyckelpigorna att husera på plommonet
vågar man använda pyrex på fruktträd? Insektsmedel tar både vän och fiende. Jag har som vanligt löss på stormhattarna. Får kolla närmare nästa helg om bunken med diskmedelslösning skall komma till användning.
ninnisky
20-06-2005, 22:22
Inte speciellt mycket löss hos oss heller. Plommonträdet som brukar vara fullt annars så här års. ....
Har aldrig haft så mycket bladlöss som i år, började redan i växthuset och där har jag aldrig stött på de små liven tidigare.
kristerh
22-06-2005, 14:18
jag hittade faktiskt några löss på rosenknopparna igår men de var inte fler än att jag snabbt klämde ihjäl dem. krister
löss finns det... på 5-6 rosor, äppleträdet.... kommer säkert fler.
jo då... visst finns det gott om löss... hua
Heléne_Hbg
03-07-2005, 09:52
Jo tack, bladen på såväl lilla körsbärsträdet som lilla plommonträdet och säkerligen snart de stora också är snart uppätna av alldeles för många kryp. Precis som förra året. :-( Inte vill jag spraya med något heller eftersom jag vill äta den frukt som ju ändå är anledningen till att dessa träd står i trädgården. Fast det hade ju varit trevligt att få njuta av bladverket också.
Heléne
anna_rispan
03-07-2005, 11:31
på odlingslotten har jag sett några stycken. I dag hittade jag några på balkongen, de åkte i sopen snabbt som attan. kanse är så lite för att det varitr svalt ända tills nu ungefär. De kommer säkert igen...
Jag har löss på mina rosor. När jag stack in handen för att knipsa av en vissen blomma fick jag säkert tio gröningar (marsianer???  ) på handen. Men mina stackars dahlior blev fulla med ohyra från schersminen som står brevid... Svarta saker som satt mycket tätt och gick att skrapa av från stammarna. Inget hjälpte mer än vatten i en aggressiv stråle. Och det är fortfarande mycket ohyra men dock väsentligt mindre. Någon som har samma skit? Ciczi
kristerh
04-07-2005, 10:15
Svarta stora löss har jag fått på mina stormhattar, men annars lyser lössen med sin frånvaro, förutom enstaka på spridda plantor. krister
Maggan H
04-07-2005, 12:31
Här är det mesta drabbat, träd såväl som perenner och ettåringar av dom svarta lössen. Såpa-t-rödblandning hjälpte.
De gröna rackarna har anfallit min citronmeliss (har bara balkong) och har svarta elakingar på kärleksörten Finns det ingen ört man kan plantera som skrämmer iväg dom? Det hade varit käckt
 Samma här, så mycket löss har jag inte sett på dessa 5 år som jag har haft min sommarstuga. Den ligger utanför Gnesta.
Hannele
01-08-2005, 16:31
CITAT (kristerh @ 20-06-2005, 12:40) jag har inte sett till en enda bladlus iår, hur är det hos er andra har ni några? jag klarar mig bra utan dem  det kanske blir ett bladlusfritt år i år. De flesta skadedjur återkommer i varannat-år-cykel. Är det mycke i år, kan det vara lugnare nästa år.
Yin o Yang
01-08-2005, 16:58
Hos oss har det i princip varit helt lusfritt i år  till skillnad från förra året då hela trädgården kändes överdragen med löss, såväl gröna som svarta  . Kan årets lusbrist bero på att våren och försommaren var kalla
Susanna
01-08-2005, 19:18
Jag har haft jättemycket bladlöss i år, men nu har de helt plötsligt försvunnit. Verkar inte vara en enda kvar. Jätteskönt men konstigt att det gick så fort!
Jag har massor med småfåglar i trädgården som hänger på rosorna och andra växter och äter upp bladlössen och annat kryp,praktiskt.......fåglarna blir mätt och jag slipper otyget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|