Katti med torpet
20-06-2005, 11:43
Undrar om det finns någon generell regel för vilka typer av tomater som skall tyvas och vilka som inte skall.
Tänker framförallt på varianterna Busk-, Körsbärs- och "vanlig" (Dansk export t.ex).
Eller är det så att det skiljer mellan olika namsorter inom sama grupp.
Om man nu gör fel, dvs tjyvar en som inte skall tyvas eller slarvar där man borde tyva, vad händer egentligen. Mindre skörd antar jag...?
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2005, 12:10
Generellt så brukar man inte tjuva busktomater. Man bör veta vilken namnsort det är när man ska ta reda på om den ska tjuvas ex. namnet körsbärstomat säger inte så mycket, mer än att frukterna blir små det finns busktomater som samtidigt även kallas körsbärstomat.
Om man tjuvar en busktomat brukar man inte få så mycket frukt p.g.a att busktomaten har grenar som slutar växa när de fått frukt istället brukar de skicka ut sidogrenar som i sin tur producerar frukt.
De sorter som tjuvas kan bli lite väl vildvuxna ifall man inte tjuvar och även här kan man få lite mindre skörd + tomaterna blir ju skuggade av den stora bladmassan. +rotsystemet kan få lite jobbigare att klara av hela växten vi brukar ju binda upp dem, denna typ av tomat borde ju egentligen krypa på marken och slå rot lite överallt ifall man ser till hur vilda tomater med samma växtsätt beter sig i naturen.
Jag hade ett år Dansk export på friland som jag inte tjuvade. De blev som stora buskar och gav mycket tomater, kanske aningen mindre storlek än vanligt. De tog ju lite större plats än när man binder upp dem förstås.
Katti med torpet
22-06-2005, 17:49
Aha, ja då är det väl lika bra att försöka ta reda på hur just mina sorter skall hanteras.
Jag har Dansk Export, Tiny Tim och Garden Delight.
Vet ni var man kan hitta info om hur dessa sorter skall behandlas.
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2005, 17:56
CITAT (Katti med torpet @ 22-06-2005, 18:49)
Aha, ja då är det väl lika bra att försöka ta reda på hur just mina sorter skall hanteras.
Jag har Dansk Export, Tiny Tim och Garden Delight.
Vet ni var man kan hitta info om hur dessa sorter skall behandlas.
Jag har odlat alla dessa sorter.
Dansk export = tjuva
Gardeners delight = tjuva
Tiny Tim = inte tjuva det är en busktomat.
Katti med torpet
27-06-2005, 12:38
Kanon, tack för infon!
Hm, hittade dock en liten rackare till, den heter visst Totem, någon som vet om den skall tjuvas eller ej?
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2005, 13:25
Totem är en lågväxande busktomat = inte tjuva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.