Hej!
Vi har ett litet växt-/drivhus med bottenmått 1 x 0,5 meter och är 2 meter högt. Jag har placerat 5 stycken tomatplantor i 5 liters krukor inne i växthuset och funderar på om detta kanske blir lite för trångt och gör det i så fall något om det är trångt.
Tomaterna är frilandstomater som är omkring 80 cm höga nu och börjar få sina första blommor. Skulle det vara bättre att bara behålla 3 stycken för att ge dem lite mera plats.
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2005, 12:30
Är det busktomat eller tomater som tjuvas. Busktomater blir jättebreda, tomater som tjuvas kan hållas smalare.
5liters krukor är på tok för litet för tomat( om du nu inte odlar någon dvärgsort) man bör minst ha en 10 liter helst ska man dock ha runt 20 liter per planta, odlar man i 10 liters hink kan man behöva vattna flera gånger per dag när det är som varmast.
I ett så litet växthus bör diu nog ha det öppet helt under sommaren temperaturen till tomat bör inte gå så mycket över +30 och i små växthus kan det bli farligt varmt till växter. Plocka ut några tomater och ha dem ute i någon hink, är det frilandstomater så kan de växa riktigt bra även utan växthus.
Jag tjuvar tomatplantorna och precis som du säger blir det varmt i växthuset, jag har normalt alltid ventilationsfönstren öppna samt dörren lite på glänt varma dagar. Kanske skall jag flytta ut två av dem och sedan plantera om alla i större hinkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.