Full version: Pion
Fialotta
Nu blommar mina pioner smile.gif
Rossi
Jättefin!

Min vita bondpion har också börjat att blomma.

Fialotta
Åhhh...attan din va snyggare...vita pioner bestämde jag mig för att det måste jag ha till nästa år rolleyes.gif tongue.gif
Rossi
Jag tycker att båda är snygga! Tänk dig en bukett med pioner i blandade färger! Underbart! Omringade av lite fina hostablad eller t.ex. Zebragräs.

Vi har 19 pioner så det finns alla möjligheter .... Fast alla blommar inte samtidigt. Först ut nu är ju bondpionerna.
Fialotta
CITAT (Rossi @ 20-06-2005, 14:20)
Jag tycker att båda är snygga! Tänk dig en bukett med pioner i blandade färger! Underbart! Omringade av lite fina hostablad eller t.ex. Zebragräs.

Vi har 19 pioner så det finns alla möjligheter .... Fast alla blommar inte samtidigt. Först ut nu är ju bondpionerna.

Ja...va snyggt...synd bara att dom inte står så länge...efter en regnskur så ramlar dom av...men men " sånt är livet" wub.gif tongue.gif
Smart att inte alla blommar samtidigt...då kan du njuta länge
Rossi
CITAT (maudan @ 20-06-2005, 14:43)

Ja...va snyggt...synd bara att dom inte står så länge...efter en regnskur så ramlar dom av...men men " sånt är livet" wub.gif tongue.gif

Jag har aldrig tagit in en hel bukett (än) men det sägs att de står längre när man tar in dem i vas. Måste testa någon gång!
Fialotta
CITAT (Rossi @ 20-06-2005, 15:00)
CITAT (maudan @ 20-06-2005, 14:43)

Jag har aldrig tagit in en hel bukett (än) men det sägs att de står längre när man tar in dem i vas. Måste testa någon gång!

Jaha...nej det har inte jag testat heller wub.gif
Fialotta

När jag ändå har en egen tråd här så lägger jag in en dagsfärsk bild på rondondenron tongue.gif
Fialotta

Och så kör vi en med Azalean som oxå blommar just nu tongue.gif i dag kom jag på kameran plötsligt rolleyes.gif
Rossi
Hoppsan! Här blandar vi hej vilt mellan sorterna! ohmy.gif

Tjusiga plantor det med!

Jag har två till pioner som är på G nu. En Buckeye Belle och en Festiva Maxima. De är inte riktigt utslagna än men så här ser de ut idag. (Kommer fler bilder sen.)

Fialotta
Den sista va ju för läcker Rossi...är det oxå en bonde eller rolleyes.gif Nu blir jag avis på dig som har så många...pioner är så maffiga wub.gif
Rossi
CITAT (maudan @ 20-06-2005, 21:32)
Den sista va ju för läcker Rossi...är det oxå en bonde eller rolleyes.gif Nu blir jag avis på dig som har så många...pioner är så maffiga wub.gif

Nej, båda är luktpioner - paeonia lactiflora. Den översta är Buckeye Belle och den understa är Festiva Maxima.

De här två är bara ett år gamla så i år blir det bara 1-2 blommor men jag hoppas på stora skördar framöver.

Vår Karl Rosenfield (också doftpion) är inne på sitt tredje år nu och han har ca. 30 knoppar!
Ciczi
MIna pioner har haft ett bra år i år. De sattes förra året. Jag har fått tre gigantiska blommor som från att ha varit rosa nu nästan blivit vita. Trots ihärdigt regnande emellanåt har de inte lagt bladen. wub.gif

Vill ha fler pioner men trädgården räcker inte till.... sleep.gif

Ciczi
Maria i Helsingborg
Du får inte göra så här emot mig, Rossi.......
Jag vill ha FLER och MER pioner! wacko.gif rolleyes.gif
Inga FM i sikte......får nog vänta ett år till sad.gif
Emser
Finns det någon av er som skulle vilja sälja en knöl eller kanske fler? wub.gif
fruberglund

Maudan, vi åker och gräver upp dem när Rossi inte ser biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Fialotta
CITAT (fruberglund @ 21-06-2005, 06:37)

Maudan, vi åker och gräver upp dem när Rossi inte ser biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ha, ha...törs vi de...Rossi har säkert satt vaktlarm på den...men din ide va inte dum laugh.gif tongue.gif
Rossi

Aja baja! laugh.gif

Kan meddela att jag har installerat ett säkerhetssystem på dem. Om de grävs upp vissnar de inom 10 minuter, så det så! smile.gif
Rossi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-06-2005, 22:11)
Du får inte göra så här emot mig, Rossi.......
Jag vill ha FLER och MER pioner! wacko.gif rolleyes.gif
Inga FM i sikte......får nog vänta ett år till sad.gif

Kära hjärtanes. Men du har väl en hel del pioner Maria, var det inte så? Hoppas att några av dem blommar i år även om FM strejkar.

Kan nämna att den FM som jag la ut bild på köptes som en vanlig vit bondpion för 50 kronor ...... Snacka om felmärkning! Så nu visar det sig att vi har 3 FM!!!
Maria i Helsingborg
CITAT
Men du har väl en hel del pioner Maria, var det inte så?

Jodå, men efter inspektion igår kan jag konstatera att 3 står med intorkade knoppar. Är doftpionerna mer känsliga för väder och vind än bondpionerna?
Nåväl 1 har blommat och 2 är på väg, så jag ska torka mina tårar......... men FM är ju en efterlängtad favorit wub.gif
50 spänn, det är bara att gratulera! rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 21-06-2005, 14:22)
Jodå, men efter inspektion igår kan jag konstatera att 3 står med intorkade knoppar. Är doftpionerna mer känsliga för väder och vind än bondpionerna?
Nåväl 1 har blommat och 2 är på väg, så jag ska torka mina tårar......... men FM är ju en efterlängtad favorit wub.gif

Ja, det kan man ju undra. Vår krinkled white har också intorkade knoppar. Det känns som om bondpioner är mer genuina och inte så förädlade som luktpioner.

Men du - trädpioner är mycket tåligare och härdigare än både bond- och luktpioner! smile.gif Så ut och skaffa!
fruberglund
CITAT (Rossi @ 21-06-2005, 07:19)
Maudan, vi åker och gräver upp dem när Rossi inte ser biggrin.gif  :D  :D

Aja baja! laugh.gif

Kan meddela att jag har installerat ett säkerhetssystem på dem. Om de grävs upp vissnar de inom 10 minuter, så det så! smile.gif

Tusan också biggrin.gif

Har du nån bild på Krinkled White Rossi? Köpte den från Odla i år men den lär knappast blomma.
kerstin z5-6
Nja . buskpion(trädpion) anses nog inte vara härdigare än doft o bondpion ...
fast de klarar z 6 , men nog kan det hända att de fryser ner
Bondpion klarar z 7 utan problem smile.gif
SannaLasso
Mina pioner ser ut som Maudans (de på första bilden i den här tråden), fyllda ceriserosa med flera blommor/knoppar på varje stängel. De första blommorna slog ut helt igår och de doftar underbart! Vet dock inte vad sorten heter. Vet Maudan eller någon annan vad det kan vara? Jag vet inte skillnad på bondpion och doftpion, är bondpionen enkel och doftlös?

Det står 5 enormt blomrika plantor på var sida om gången fram till huset så nu har det blivit så trångt att man måste gå runt hela härligheten över gräsmattan för att komma in. ohmy.gif
Jag får fundera på hur jag skall hålla dem undan från gången nästa år, kanske med ett staket (men jag kan inte slå i stolpar) eller möjligen kycklingnätrondell kring varje. Annat tips någon?

Framme lite åt sidan vid huset finns ännu en, ändå större, planta som lagt sig som en låg buske över gräset med uppåtvända knoppar, den är ca 2 m i diameter. Den har lite ljusare blommor som är någon vecka senare än de mer upprätta vid gången. När jag flyttade hit hade den såna där gröna metallställningar runt sig men dem tog jag bort. Den är jättefin såhär liggande utbredd och i mitten tittar det upp ljusgul digitalis! smile.gif
Rossi
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-06-2005, 21:30)
Nja . buskpion(trädpion) anses nog inte vara härdigare än doft o bondpion ...
fast de klarar z 6 , men nog kan det hända att de fryser ner
Bondpion klarar z 7 utan problem smile.gif

Enligt Pionkompaniet och enligt Tengwalls Trädgårdar och enligt den information jag har sökt i böcker etc. så ska busk-/trädpioner vara härdigare och tåligare än vanliga örtpioner. I alla fall de busk- och trädpioner som är rotäkta och inte ympade på örtpioner.
Rossi
CITAT (fruberglund @ 21-06-2005, 21:24)
Har du nån bild på Krinkled White Rossi? Köpte den från Odla i år men den lär knappast blomma.

Nej, tyvärr. Vi köpte den ifjor på Åbergs i Ystad och den har fått knoppar i år men de har torkat in. Vi köpte den av misstag - det var inte alls den vi ville ha. Krinkled White har enkla vita blommor och vi ville ha fyllda blommor men det blev fel. Och så kostade den 225 kronor .......
fruberglund
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 07:17)

Nej, tyvärr. Vi köpte den ifjor på Åbergs i Ystad och den har fått knoppar i år men de har torkat in. Vi köpte den av misstag - det var inte alls den vi ville ha. Krinkled White har enkla vita blommor och vi ville ha fyllda blommor men det blev fel. Och så kostade den 225 kronor .......

Tråkigt att du fick fel men jag tyckte den var väldigt fin. Den på Odla kostade bara 75 men då var det ju bara en rot så det dröjer kanske några år innan den blommar sad.gif
Rossi
CITAT (fruberglund @ 22-06-2005, 11:22)
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 07:17)

Tråkigt att du fick fel men jag tyckte den var väldigt fin. Den på Odla kostade bara 75 men då var det ju bara en rot så det dröjer kanske några år innan den blommar sad.gif

Ja, den blir säkert fin. Vet inte varför våra knoppar torkade in. Kanske var den lite för ung än så länge. Jag är övertygad om att den kommer att blomma nästa år istället!

Det var bara det att jag inte ville ha enkla blommor. Ibland tycker jag att de liknar blommor på kommunala anläggningar om du förstår vad jag menar. smile.gif Fast blommorna på Krinkled White kommer jag säkert att älska!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon