Birgitta (zon II)
Jag har planterat 4 st pelargonier i en zinklåda på balkongräcket (söderläge). Jag planterade den sorten ni ser på bilden nedan (de ser likadana ut i alla fall). wub.gif

Nu är det så att de stora bladen längst ner mot jorden gulnar. Jag har redan plockat bort massor trots att det bara är 5 dagar sedan jag planterade. huh.gif

Vattnar jag fel? Jag gjorde små hål i botten på zinklådan och fyllde den med ca 2-3 cm lekakulor innan jag la på jord, allt enligt den som sålde lådan och blommorna. Hålen var svåra att göra för botten var hård och tjock. De blev därför inte så stora, kanske 2-3 mm i tjocklek men jag gjorde 8 stycken fördelade över botten. Även om hålen är små bör väl överflödigt vatten söka sig ut genom dem, eller? unsure.gif

krukan
Var blommorna avhärdade när du satte ut dem? Annars kan det vara en solbränna de fått.

Om många rötter gick sönder/försvann när du planterade om kan det vara en säkerhetsåtgärd av växten att fälla några blad. Så att den kan försörja sig, trots ett mindre rotsystem.

Annars är det ju bara normalt att de nedersta bladen trillar av efter hand.
Birgitta (zon II)
Tack för ditt inlägg Krukan!

CITAT (krukan @ 20-06-2005, 18:25)
Var blommorna avhärdade när du satte ut dem?

Vad är det? Jag köpte dem i en stor blomsterträdgårdshandel.

Om många rötter gick sönder/försvann när du planterade om kan det vara en säkerhetsåtgärd av växten att fälla några blad.

Jag tror jag lyckades plantera om blommorna utan att förstöra några rötter, jag var noga med att vara försiktig.

Annars är det ju bara normalt att de nedersta bladen trillar av efter hand.

Men är det vanligt att de gör det redan efter bara några dagar?
susan.e
Att avhärda är att vänja växterna vid utelivet både beträffande temperatur och tillgång på direkt solljus. Man brukar låta dem stå i skuggan för att sedan flytta ut dem i solen några timmar om dagen tills de vant sig. Pelargoner kan krångla lite när de är nya, dvs. när de flyttas från sin "skyddade verkstad" där de drivits upp. De brukar tuffa till sig efter hand. Plocka bort de gula bladen ~ det kommer nya! För övrigt så brukar just gula blad kunna bero på för mycket vatten. De ska torka upp mellan vattningarna. Lycka till! /susan
Birgitta (zon II)
Tack susan för ditt svar! smile.gif

CITAT (susan.e @ 20-06-2005, 21:20)
För övrigt så brukar just gula blad kunna bero på för mycket vatten. De ska torka upp mellan vattningarna.

Jag citerar mig själv från mitt första inlägg:
"Jag gjorde små hål i botten på zinklådan och fyllde den med ca 2-3 cm lekakulor innan jag la på jord, allt enligt den som sålde lådan och blommorna. Hålen var svåra att göra för botten var hård och tjock. De blev därför inte så stora, kanske 2-3 mm i tjocklek men jag gjorde 8 stycken fördelade över botten. Även om hålen är små bör väl överflödigt vatten söka sig ut genom dem, eller?"

Kan det vara så att hålen är för små i alla fall? unsure.gif Jag har, tyvärr, vattnat ganska mycket varje kväll. sleep.gif (Fast nu så här efter jag planterat går det ju inte att göra hålen större.)
susan.e
Jag vattnar mina pelargoner en eller två gånger i veckan beroende på hur varmt det är. Varje kväll är på tok för ofta. Låt dem stå utan vatten ett tag. Stoppa ner fingret i jorden och känn efter att de är helt torra innan du vattnar igen. När pelargonerna börjar bli törstiga visar det sig på bladen, de blir lite slaka ~ men tar upp sig igen när de fått sig en slurk! smile.gif

Titta gärna på pelargonsällskapets hemsida ~ där ges goda råd till nybörjare.
estet
CITAT (Birgitta (zon II) @ 21-06-2005, 18:10)
Fast nu så här efter jag planterat går det ju inte att göra hålen större.

Det kan visst gå om man är två .
En trycker ned/håller i krukan och den andra borrar.
Har egen erfarenhet! Efter en störtskur blev den stora zinkbaljan verkligen en badbalja för alla växterna, pga för små hål. Vi tog sonika och lyfte upp den på broräcket så den som borrade stod på backen och jag stod på bron och höll i.
Lycka till med dina pelargonier! smile.gif
balkongodlare
hur är det med gödningen då? jag vattnar med gödning ca 1 gång i veckan och det funkar bra för mig åtminstone.!. wink.gif
susan.e
Det gör jag med och det går bra för mig också ~ så det är väl så man ska göra. smile.gif
Om man göder för mycket blir det mest blad och inte så mycket blommor har jag hört.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon