olgak
I en 10x1,5 m rabatt tänkte jag satsa på höstblomning i form av Röd rudbeckia Magnus och gul Strålrudbeckia. Eventuellt några lite högre torktåliga gräs där det är som torrast (under balkonger) i bakkanten - men sen skulle jag hemskt gärna vilja ha något blommande i juni-juli. (Den gula Strålrudbeckian ska enligt min bok blomma i juli, men man vet ju inte riktigt när, så gärna något som först föregår den blomningen, men som också passar ihop om de blommar samtidigt.) Bergklint har jag tänkt på, det har jag på andra ställen och "våra" rådjur gillar inte dessa. Men jag skulle gärna ha något maffigare i stället (eller också).

I andra rabatter har jag redan eller ska plantera pioner för sommarblomning, men de blommar tyvärr över ganska snabbt här p g a av varm eftermiddagssol. Skulle vara schysst med något som står sig lite längre.

Förslag på kantväxt tar jag också gärna emot, har tänkt på både blå kantnepeta och silverax (heter det väl?), men är osäker.

Dessvärre måste växten vara sådan som RÅDJUR inte gillar.
Ewa L
De som blommar absolut längst av de högre växterna i min trädgård är Blågull (Polemonium caeruleum) nog vinnaren. April--november förra året. I år lite senare pga kylan. Men hos mig står den i halvskugga och i fuktig jord. Ännu vackrare tycker jag den brokbladiga ('Blanjou') är, den har dock inte börjat blomma ännu.
Om du tycker valet är OK men inte vill ha blått så finns den även i gult och vitt.

Nu är inte jag 100 på att "dina" rådjur inte gillar dessa men jag får i alla fall ha dem i fred.

- - -

Bergklint! Tycker du inte att de har våldsam spridning. De är nog mitt absolut värsta ogräs. Visserligen sprider sig ovan nämnda oxå rejält, men är mycket lätt att känna igen och ta bort på våren. Klinten däremot sitter som betong i backen och sprider sig på bekostnad av allt annat.
olgak
Haha! Ja, jag vet inte om bergklinten sprider sig. Jag kommer från utgångspunkten >100 kvm rabatt, 0 kr i budget, två pioner, ett smultron och - en planta bergklint. Så jag har uppskattat bergklinten hittills...I år är budgeten LITE större och ja, jag ska hålla ett öga på bergklinten!
olgak
Blågull ser trevligt ut!
Ewa L
Blågull sprider sig också våldsamt, vilket kan vara tacksamt för en tom plånbok. Den är däremot enkel att känna igen och rensa bort till skillnad mot Bergklinten.
olgak
Jag undrar hur man ska tänka nu då, om man har Röd rudbeckia Magnus + strålrudbeckia (gul) och så blågull, och då vill jag nog ha blått, det passar ju fint ihop.

Men höjderna kommer att bli ungefär desamma (Magnus är väl lite högre), och jag tänker att det hela kommer att se lite för massivt ut. Man skulle vilja bryta upp det med något, men vad?

Och vad ska man ha för kantväxt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon