SaraS
Min fina ros wub.gif som jag hittade i kareganhäcken (!) förra sommaren är halvt uppäten av små jäkla gröna larver, ca 1-1,5 cm långa. mad.gif Vad är det och vad gör jag? Som norrlandstös i exil är jag totalt rudis på skadedjur...

/Sara
Ninni
Jag har också hittat gröna larver på mina rosor. De kalasar för fullt på alla rosknoppar `:-(
Ninni
Jaha, när jag besinnade mig lite såg jag att det nyss skrivits om detta. Kanske är det sån där rosenbladstekel. Och jag som förra året planterat 7 olika sorters albarosor eftersom det stod i nån tidning "lättskötta och sällan angripna av skadedjur".
Men en trädgård ska väl aldrig vara lättskött wink.gif
SaraS
Då ska jag leta länken...
SaraS
Men det verkar inte stämma riktigt... Ser inga hoprullade blad och det är verkligen ljusgröns larver, inte det minsta snigelliknande... Men om det är stekeln, ska jag då kapa rosen jämns med marken och elda upp? Nästan hela är ju angripen... sad.gif sad.gif

Joho, det var visst det ändå... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon