Full version: Idag
*Felix matte*
Hann tyvärr inte ställa in kameran så bilden är inte av bästa kvalitet... det regnade och den satt på ledningen ca 15 meter från huset och kokoade.

amaira
Ååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhh wub.gif wub.gif wub.gif *suckar ko-ko-kompisen*
Eva i Skåne
Jag saknar också göken rolleyes.gif smile.gif hemmaomkring.

För en månad sedan hörde jag den en gång och blev så glad för det är flera år sedan sist, men det var nog den som var på väg till Agneta smile.gif för det var bara den gången.

Förr hörde vi göken många gånger om dagen i olika väderstreck.

Det är väl ungefär den enda fågelart vars läte jag inte tvekar om laugh.gif
*Felix matte*
Här finns hon i närheten varje dag... jag brukar svara på kokoandet och då kommer hon närmre och närmre men inte förrän idag har hon vågat sätta sig så synligt... oftast sitter hon på marken bara några meter härifrån men bakom buskarna så man inte får chans att fota... listig är hon tongue.gif laugh.gif wub.gif
Gossen Ruda
Hon?? Jag har för mig att det bara är hanen som är galen. tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2005, 23:23)
Hon?? Jag har för mig att det bara är hanen som är galen.  :P

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif vi kan nog vi också tongue.gif
Berith
Ojojoj! Lyllo Agneta... wub.gif Jag har aldrig sett en gök, vad jag vet i alla fall. Och i år hörde jag den för första gången förra lördan, sen nu i lördags och i går. Inte många gånger alltså, den brukar annars höras hela dagarna under flera veckor.

Aha, det är hanen som galer. Men det är fortfarande honan som lägger äggen hos andra? wink.gif Vad fyller kokoandet för funktion, eftersom den bara låter så en tid på våren/sommaren? Säger den inget alls övrig tid?
*Felix matte*
Här har man sedan gammalt sagt att göken börjar kokoandet först när isarna gått... det stämmer har jag märkt

och att den slutar kokoa när gräset vuxit färdigt...alltså när höbärgningen startar... fast det har jag ingen koll på om det stämmer tongue.gif

Tidigare år har göken ibland brukat sitta på staketet strax utanför köksfönstret men i år verkar den vara skyggare.
Berith
Det där med isen låter jag vara osagt.... har aldrig hört göken i mars. tongue.gif Men höet kan nog stämma, här säger vi att den gal tills höet är bärgat. Snart tystnar den igen alltså...
Gossen Ruda
Kokoandet har väl samma funktion som hos alla andra fåglar, revirhållning och honlockning. Kom hit, jag vill göka! rolleyes.gif laugh.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2005, 08:01)
Kokoandet har väl samma funktion som hos alla andra fåglar, revirhållning och honlockning. Kom hit, jag vill göka!  :rolleyes:  :lol:

Hade jag ju nästan kunnat räkna ut själv... blink.gif tongue.gif
KURT
Det har nyligen kommit ut en bok som heter "Boken om göken", som innehåller många fina bilder och mycket information om gökar. Vill man läsa mera om gökar så är ju också Staffan Ulfstrands bok "Gökmaffia och falska orkidéer" mycket intressant. Även om Ulfstrands bok delvis handlar om den spanska skatgöken.
Gunvor Nilsson
Såg ni det här programmet i TV1 i dag? Det handlade om gök och gökbin - riktiga lurifaxar! En fågel som inte lät sej luras av göken var bofinken (om jag inte hörde helt fel! Rätta mej i så fall!). Dom visade en uppstoppad gök som blev attackerad av bofinken (?) som slet och rev av fjädrarna på göken! Mycket intressant program!

/Gunvor
KURT
CITAT (Gunvor Nilsson @ 21-06-2005, 22:46)
Såg ni det här programmet i TV1 i dag? Det handlade om gök och gökbin - riktiga lurifaxar! En fågel som inte lät sej luras av göken var bofinken (om jag inte hörde helt fel! Rätta mej i så fall!). Dom visade en uppstoppad gök som blev attackerad av bofinken (?) som slet och rev av fjädrarna på göken! Mycket intressant program!

/Gunvor

Programmet var "Mitt i naturen" och det finns även andra fåglar än bofinken som göken har svårt att lägga ägg hos t ex lövsångaren. Gökhonorna är också specialicerade på att lägga ägg hos specifika värdarter. D v s en gökhona kan inte komma till ett fågelbo och på 15 s bestämma vilken färg ägget hon skall lägga skall ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon