Full version: Klängväxt?
Birgitta (zon II)
Nästa sommar skulle jag vilja ha någon klängväxt i kruka som växer på en spaljé på min balkong. Balkongen ligger mot söder och har tak och sidor.

Jag har tänkt ha växten på den väggen som är när jag tittar åt höger (=västerut) när jag står på balkongen. Den väggen får solsken på förmiddagen. Väggen är av mörkrött tegel.

Tips på lättskötta klängväxter önskas!
susan.e
Törnrosa kjortel växer så det knakar i solen. Sådde mina i februari redan och de blommar för fullt. Passiflora gillar också solsken.
Jill-Ulrika
CITAT (Birgitta (zon II) @ 20-06-2005, 20:23)
Nästa sommar skulle jag vilja ha någon klängväxt i kruka som växer på en spaljé på min balkong. Balkongen ligger mot söder och har tak och sidor.

Jag har tänkt ha växten på den väggen som är när jag tittar åt höger (=västerut) när jag står på balkongen. Den väggen får solsken på förmiddagen. Väggen är av mörkrött tegel.

Tips på lättskötta klängväxter önskas!

Luktärter är mitt tips.

Har samma läge som du, söderbalkong och en västervägg med bra eftermiddagssol. Där står min klematis och nu har även sockerärterna och purpurvindan börjat klättra, de stormtrivs men måste vattnas mycket.

Tyvärr har jag inte längre plats för mina luktärtor vid den väggen istället står den vid österväggen och skriker efter ljus sad.gif

Luktärten skulle såklart ha stått vid västerväggen. wub.gif
Ophelia
Jag har blomsterbönor som verkar växa av bara den. Finns ju lite olika färger. Blomma för dagen finns ju också i olika färger. Tycker nog att de är väldig lättskötta. Vatten med gödning så växer de av bara den. Har även luktärter som är mycket trevliga. wub.gif biggrin.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Ophelia @ 22-06-2005, 11:29)
Jag har blomsterbönor som verkar växa av bara den. Finns ju lite olika färger. Blomma för dagen finns ju också i olika färger. Tycker nog att de är väldig lättskötta. Vatten med gödning så växer de av bara den. Har även luktärter som är mycket trevliga. wub.gif biggrin.gif

Är nyfiken på blomsterböna särskilt eftersom jag inte kan hitta purpurböna någonstans sad.gif

Kan man använda blomsterböna till nåt? Eller är den mest dekorativ?
kristerh
Det finns nog inget enklare än klematis wink.gif
krister
Thea
Jag har satt japansk humle i en självvattnande kruka på balkongen och den växer som ogräs, snygg är den också med sina stora mörkgröna blad. Har humlen på ena balkongkanten och en blomsterböna på den andra, rolig kombination som rekommenderas varmt.
Ophelia
CITAT (Jill-Ulrika @ 22-06-2005, 11:34)
CITAT (Ophelia @ 22-06-2005, 11:29)
Jag har blomsterbönor som verkar växa av bara den. Finns ju lite olika färger. Blomma för dagen finns ju också i olika färger. Tycker nog att de är väldig lättskötta. Vatten med gödning så växer de av bara den. Har även luktärter som är mycket trevliga.  :wub:  :D

Är nyfiken på blomsterböna särskilt eftersom jag inte kan hitta purpurböna någonstans sad.gif

Kan man använda blomsterböna till nåt? Eller är den mest dekorativ?

Blomsterböna kan du koka och äta som bönor eller plocka buketter av och sätta i vas. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon