Full version: Var är fjärilarna?
susan.e
Det slog mig i morse att jag inte sett några fjärilar på väldigt länge. Några få citronfjärilar tidigt i våras, men inget annat. Är det likadant överallt eller är det bara här i gränslandet mellan Bergslagen och Mälardalen??
wolkenkrabber
jag har itne heller sett mycket fjärilar iår, en 5 - 6 stycken totalt skulle jag tro, det kan nog bero på det dåliga vädret som har varigt, själv bor jag i östersund
amaira
Dom är hääär wub.gif wub.gif wub.gif !!!

Citronfjärilar (tidigare i våras)

Nässelfjärilar ( i våras, och den alldeles nykläckta generationen)

Påfågelöga ( många i våras, nya generationen inte kläckt än)

Vinbärsfuks

Kålfjärilar

Rapsfjärilar

Aurorafjärilar

Ängsblåvingar

Puktörneblåvingar

Liten guldvinge

Violettkantad guldvinge

Kamgräsfjärilar

Skogsnätfjärilar

Smultronvisslare

Rutig buskmätare

Grönsnabbvinge (eller vad den heter numera, björnbärssnabbvingen)

Gulbrokigt slåtterfly

Nää sleep.gif jag skickar inte över dem till er.
Däremot, om de får många barn, ska jag med glädje önska att de sprider sig vidare till er alla wub.gif
*Felix matte*
Nää sleep.gif jag skickar inte över dem till er.
Däremot, om de får många barn, ska jag med glädje önska att de sprider sig vidare till er alla wub.gif[/QUOTE]
................................................................................
.......................

Snåljåp!!!! sad.gif

tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Smultronvisslare?????? Är det någon stackars fjäril som fått byta namn nu igen?! Vad heter den mera vetenskapligt?
zeppo
Det var väldigt mycket fjärilar i april då det var varmt å soligt hela månaden. Sen har dom minskat.

Men det är nog alltid mest fjärilar på våren-försommaren.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2005, 07:51)
Smultronvisslare?????? Är det någon stackars fjäril som fått byta namn nu igen?! Vad heter den mera vetenskapligt?

Smultronvisslare....Pyrgus malvae

Bild
Gossen Ruda
Hos mig heter den kattostvisslare och kommer att så förbli. Klåfingriga systematiker och namnbytare står inte högt i kurs hos mig.
*Felix matte*

Din bild?
Lars-Olof Arvids
Amaira, nu blir jag avundsjuk! ohmy.gif I mina bohuslänska marker har det varit mycket få fjärilar i år. Tidigt i april när det var fint väder såg jag en del citronfjärilar, nässelfjärilar och påfågelögon, men sedan har det varit så kallt att jag knappt har sett en enda. Inte förrän nu i helgen då värmen kom och med den citronfjärilar, nässelfjärilar och blåvingar. När jag cyklar till jobbet är det också gott om små svarta fjärilar vid vägkanten i en backe. Kanske rödhalsad lavspinnare som du hade en så fin bild på för ett tag sedan? Jag har inte hunnit granska dem närmare än, men får nog göra det snart.

Olle
Gossen Ruda
Lavspinnrna flyger oftast på natten även om en del är ute på dagen. Helst flyger dom nog inte alls, det är lite si och så med flygskickligheten. Små svarta fjärilar som fladdrar som fjärilar gör mest brukar vara sotmätare. Helsvarta med vita vingframkanter. Vanliga där värdväxten hundkäx växer.
Lars-Olof Arvids
Tack Ruda, det är säkert sotmätare! De har mycket riktigt vita kanter på vingarna och det växer massor av hundkäx vid den vägkanten!

Olle
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2005, 08:06)
Hos mig heter den kattostvisslare och kommer att så förbli. Klåfingriga systematiker och namnbytare står inte högt i kurs hos mig.

Är smultronvisslaren verkligen knuten till malvor (kattost)? Fredrik Sjöberg tycks ju antyda att just namnet kattostvisslare kan ha varit en missuppfattning?

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9058759.asp
Gossen Ruda
Möjligen är det så, kanske man haft fel tidigare. Men det kvittar, namnet är givet en gång och kommer att finnas kvar i en halv evighet. Det kommer att stå "fel" i alla publikationer fram till nu. Den kommer att ha dubbla namn i framtiden. Meningslöst "rättande". Hur väl har dom nya namnen vattensalamander och tornseglare slagit igenom?

Komplettering: Notera det vetenskapliga artnamnet, malvae!!!!! Det GÅR inte att ändra enligt gällande nomenklaturregler.
Lars-Olof Arvids
Jag tycker att vattensalamander och tornseglare har slagit igenom riktigt bra! De namnen tycker jag är helt berättigade eftersom det inte är några ödlor och svalor det handlar om. Däremot får jag nog svårt att tänka om vad gäller björnbärssnabbvingen som jag fortfarande förknippar med fältbiologernas fenologilistor i min ungdom. Men sådana nanm är ändå inget mot vissa grupper av ovanliga akvariefiskar som inte har svenska namn utan bara latinska som ibland ändras så fort man har lärt sig dem.

Olle
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2005, 11:23)
Möjligen är det så, kanske man haft fel tidigare. Men det kvittar, namnet är givet en gång och kommer att finnas kvar i en halv evighet. Det kommer att stå "fel" i alla publikationer fram till nu. Den kommer att ha dubbla namn i framtiden. Meningslöst "rättande". Hur väl har dom nya namnen vattensalamander och tornseglare slagit igenom?

Ååå sleep.gif Jag är lite flexiiiiibel jag sleep.gif *odräglig röst*

laugh.gif laugh.gif

Har man barn, vänjer man sig vid förändringar wub.gif . Först är de små, sen är de stora. Det är egentligen inte klokt så det går. Där är småpetitesser som smultron och malvor i namnen ingenting sleep.gif .

Tycker det är bra att namn rättas till. Bara de inte ändras sjutusen gånger av sjutusen olika personer. biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon