Eva i Skåne
Tulpanerna blev så höga och jag ville inte ha kvar dem i rabatten att vissna ner på plats. Grävde upp dem och nu står de i en spann unsure.gif
Hade tänkt gräva ner dem nånstans att vissna ner i fred, men den platsen har liksom inte dykt upp...
Så läste jag en fråga i nån av de senaste trädgårdstidningarna och det stod att just tulpaner mådde bäst av att ligga uppgräva över sommaren, men jag fattade inte riktigt unsure.gif
Kan jag bara låta den ligga t ex i vedboden och vissna och sen låta lökarna ligga till hösten innan jag gräver ner dem igen???
fruberglund
Jag fattade inte heller riktigt. Tycker de borde torka ut då!

Kan de verkligen bara ligga framme tills i höst undrar jag också?
Fialotta
Jag skulle prova med nåt plant och jord över tills
du ska gräva ner dom igen smile.gif
Betty
Jag gräver upp bara en del av mina tulpaner för nedvissning och sommarförvaring. Jag brukar lägga dem i en papperskasse i redskapsboden, torrt och varmt. Har ingen jord alls på dem. smile.gif
Louise i Göteborg
CITAT (fruberglund @ 21-06-2005, 06:39)
Tycker de borde torka ut då!

Det är just det som är meningen, ju torrare desstu bättte.
Jag var en gång på en ledd vandring i "botan" (göteborgs botaniska trädgård) där en lökexpert sa att tulpaner i svenska trägårdar inte fryser ihjäl på vintern men ruttnar på sommaren. Problemet är altså att "översommra" dom.
Eva i Skåne
BRA!! Då ska jag inte göra mig besväret att gräva ner dem nånstans över sommaren. En pappkasse och ut i vedboden bara.
Så enkelt det kan bli, bortsett från om jag inte alls grävt upp dem........
onlyirishbiddy
CITAT (Betty @ 21-06-2005, 10:49)
Jag gräver upp bara en del av mina tulpaner för nedvissning och sommarförvaring. Jag brukar lägga dem i en papperskasse i redskapsboden, torrt och varmt. Har ingen jord alls på dem. smile.gif

Vilken tur att jag hittade denna tråden! Jag gick lite grann amok i höstas på utförsäljning av tulpanlökar, men pga platsbrist i rabatterna planterade jag alla (ca 100 st) i en E-pall med 3 kragar....snyggt för några veckor sedan med massblomning.....inte så snyggt nu med gulnande blast.....

I dag ska jag hem och gräva upp rubbet! Och plantera i nya rabatter till hösten! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon