Eva i Skåne
Fy så mycket jag fått förstört i år mad.gif mad.gif mad.gif

Minst 20 dahlior har de jä...arna ätit upp vartenda litet skott som växt upp, ca 15 petunior har de bara lämnat 1cm hård stabbe kvar. Zinnior, ipomena, lötjnantshjärta (stjälken avtuggad så den inte har markkontakt längre) och en massa andra små sommarblommor.

Vi har alltid haft skogssniglar, det hör ju till på en skogstomt och lite svinn får man räkna med, men nu känns det som att sniglarna försöker ta över. Jag har aldrig förr upplevt så många.
Svarta skogsniglar, ganska många vita, som jag alltid antagit var albinos, några prickiga, men inga mördarsniglar (tack och lov för det) plus en massa små vita, bara ca 2cm, men de sitter ju uppe i växterna och tuggar mad.gif

Jag har läst en del här och lärt mig att man inte ska döda annat än mördarsniglarna, men.........

jag skäms lite, men nu är jag så trött på dem att jag strött snigelgift i de populära rabatterna unsure.gif blink.gif . Har ingen tanke på att alla ska utrotas, men att minska ner antalet vore inte fel
kristerh
Lycka till, giftet kommer nog att göra susen, tråkigt med de uppätna plantorna bara.
krister
bikiv
CITAT (Eva i Skåne @ 20-06-2005, 23:33)
Fy så mycket jag fått förstört i år  :angry:  :angry:  :angry:

Samma här! Liljelökar som inte finns längre... tagetesblad som ser ut som skelett... håliga, ätna blad på en massa växter...

"Stora" sniglar "mördarsniglar" ??? har jag inte sett men desto fler snäckor från pyttesmå till 2cm-stora och åkersniglar i massor.

Har strött ut snigelgift som försvann ganska snabbt, fåglarna? Läste i en annan tråd att man kan lägga ut klipp från grenar över snigelgiftkornen för att förhindra att fåglarna äter upp dem. Ska försöka med det.

Är det ett "snigelår" i år?
Tinha
Jag bor också på en skogstomt och vi har alltid haft svarta skogssniglar och de äter inte så mycket tycker jag och de håller sig borta från mina rabatter så de är inga problem. Men däremot så upptäckte jag några bruna fulingar här i år och bruna skogssniglar har varit väldigt ovanliga här så jag tog det säkra före det osäkra och slängde ut snigelfritt runt hostorna och i rabatterna och jag får ha växterna i fred. Har även upptäkt "vita" sniglar, jag misstänker att det är åkersniglar och de kan mumsa i sig rejält. Snäckor med hus har jag hittat massor av och det är väldigt ovanligt här så nog är det ett snigelår.
Yin o Yang
Såg i någon av kvällstidnignarna att det kommit fram en ny "super-snigel" mad.gif . Ska vara en korsning av skogssnigel och mördarsnigel. Lyckligtvis har jag aldrig varken haft eller sett några mördarsniglar smile.gif , men man ska ju aldrig säga aldrig tongue.gif
Biggan_
CITAT (Yin o Yang @ 22-06-2005, 09:54)
Såg i någon av kvällstidnignarna att det kommit fram en ny "super-snigel" mad.gif . Ska vara en korsning av skogssnigel och mördarsnigel. Lyckligtvis har jag aldrig varken haft eller sett några mördarsniglar smile.gif , men man ska ju aldrig säga aldrig tongue.gif

Kolla här

ohmy.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon