Full version: Nervgift
*Felix matte*
Läs här.
160kvm stort hus
Helt sjuk!!
Visst det ger väl kanske inga biverkningar just nu. Men vad händer om 1 år? 5, 10, 15???

Brrrr *ryyyyser*
Härmed blir det bara hemma producerade jordgubbar...

Mvh G
Rossi
Ja, vad ska man säga? Det är vidrigt! Det är väl tur att man inte vet allt vad man får i sig.

Våra egna jordgubbar räcker tyvärr nog inte till midsommarfirandet. Igår la jag ut en bild här på våra egna jordgubbar som jag skördade igårkväll men här kommer den igen! smile.gif Garanterat fria från nervgift! Bara lite beroendeframkallande.

fruberglund
Ahhhhh...fresta inte en gravid kvinna med såna godsaker biggrin.gif

Blir såååå sugen (på riktiga jordgubbar från mitt eget land alltså) men mina är bara vita kart än så länge sad.gif Får nog hålla mig till tåls några veckor till men sen ska jag frossa!!!!

De besprutade skulle inte få plockas på 3 dagar men hur ska man hålla koll på det? Kanske är hur giftiga som helst när man stoppar i sig dem sen...*ryser*
Hannele
CITAT (fruberglund @ 21-06-2005, 09:07)
Ahhhhh...fresta inte en gravid kvinna med såna godsaker biggrin.gif

Ät och njut.
wolkenkrabber
CITAT (fruberglund @ 21-06-2005, 09:07)
De besprutade skulle inte få plockas på 3 dagar men hur ska man hålla koll på det? Kanske är hur giftiga som helst när man stoppar i sig dem sen...*ryser*

det tänkte jag på med, och sen om kanske det är någon insekt en fågelart äter där så sprids giftet till fågel osv... mad.gif
Hannele
CITAT (16kvm stor balkong @ 21-06-2005, 08:47)
Helt sjuk!!
Visst det ger väl kanske inga biverkningar just nu. Men vad händer om 1 år? 5, 10, 15???

Det har ingen bekymrat sej om här förrut?
Myrran används i köksträdgården (innehåller också nervgift),
glyfosat hamstras, fast EU lät ju inte Sverige att förbjuda. wacko.gif
Här skryter ju vissa om sin giftanvändning...
TeliaNet
antar att det är mot jordgubbskvalster som medlett används.
men det finns ju jgbssorter som har god motståndskraft mot jgbskvalster.
varför inte välja dessa?
wolkenkrabber
CITAT (Hannele @ 21-06-2005, 11:22)
CITAT (16kvm stor balkong @ 21-06-2005, 08:47)
Helt sjuk!!

Det har ingen bekymrat sej om här förrut?
Myrran används i köksträdgården (innehåller också nervgift),
glyfosat hamstras, fast EU lät ju inte Sverige att förbjuda. wacko.gif
Här skryter ju vissa om sin giftanvändning...

om man nu häller myrr på sin sallad får man väl skylla sig själv, men det här är ju storskalig produktion, tänk om ett lass med jordgubbar förgiftar X hundra personner och några äldre o barn går bort, jag tror inte att en vanlig villaträdgård kan skapa lika stor förödelse
Hannele
CITAT (wolkenkrabber @ 21-06-2005, 11:25)
om man nu häller myrr på sin sallad får man väl skylla sig själv, men det här är ju storskalig produktion, tänk om ett lass med jordgubbar förgiftar X hundra personner och några äldre o barn går bort, jag tror inte att en vanlig villaträdgård kan skapa lika stor förödelse

Dom går inte bort.
Nervgift påverkar långsamt, i arvsmassan. Påverkar foster.

Alla "ofarliga" ämnen, som man inte känner till.
farbror B
CITAT (Rossi @ 21-06-2005, 08:54)
Ja, vad ska man säga? Det är vidrigt! Det är väl tur att man inte vet allt vad man får i sig.

Våra egna jordgubbar räcker tyvärr nog inte till midsommarfirandet. Igår la jag ut en bild här på våra egna jordgubbar som jag skördade igårkväll men här kommer den igen! smile.gif Garanterat fria från nervgift! Bara lite beroendeframkallande.

blink.gif blink.gif wub.gif wub.gif

*
Vill haaa!!!!!
*Felix matte*
Jag äter inte jordgubbar och inte vill jag att barnbarnen få i sig gifter.... vem vet vad de kan ställa till med i framtiden.

Otäckt att medlet tillåts... vi venskar är väl inte på något sätt "härdigare" än norrmän och danskar. wacko.gif wink.gif
Reserv
Vad är Myrran och glyfosat? jag använder då banne mig inte några gifter bland det jag ska äta blink.gif På ogräset är det en annan sak, men inte där jag ska skörda. Jag har inte sett nån som skrutit med att hälla gifter på sina odlingar här, eller är jag i fel avdelningar och läser? unsure.gif wink.gif
pejori
det är skandal att tillåta sådana medel på det som ska ätas mad.gif mad.gif
vet folk som inte alltid sköljer gubbarna före intag sad.gif sad.gif
man får väl börja odla själv i balkonglådor hedanefter smile.gif rolleyes.gif
Pirum
Illa...tycker man borde odla mer resistenta sorter istället, eller kanske borde man växelbruka mer... Inte konstigt det blir skadedjur när man odlar exakt samma sak på samma mark år efter år i stor omfattning.

Fast, det är intressant att media tar upp detta nu, vi har säkert importerat sådana här besprutade jordgubbar i många år. För att inte tala om druvor och nötter, de brukar väl också besprutas friskt. Och bananer, citrusfrukter, etc. (Som nämnts tidigare, på fruktlådor står ibland på utrikiska med liten stil att frukten är besprutad med antimögel-gift etc och att skalen inte får användas i matlagning)
SaraS
Men var är nyansen? Bara för att det är ett nervgift som drabbar kvalster så är det inte säkert att det drabbar oss, inte sant?

I Sverige och alla andra EU-länder råder den sk. försiktighetsprincipen. KI är VÄLDIGT restriktiva när det gäller att tillåta ämnen som är skadliga, och tillåter aldrig ämnen som är skadliga för människor på livsmedel. Naturligtvis skulle man aldrig tillåta ett ämne som hade minsta risk att skada människor på livsmedel. Däremot så kan det kanske drabba andra kryp.
Tre dagar är med största sannorlikhet medlets nedbrytningstid, så att giftet är helt borta efter tre dagar.
Vad tror ni man sprutar på den vanligt odlade potatisen, mjölet, salladen, tomaterna etc? Inte vatten, iallafall.

Anledningen till att det är förbjudet utomlands och även har varit det här att alla medel är förbjudna tills dess dom blir godkända.

Var är er mediakritik mina vänner?
farbror B
nästan allt vi spisar är besprutat, när det gäller frukt och grönt...
skölj gubbarna så går det säkert bra=)
Gossen Ruda
Bara en stillsam undran, TROR ni på det här? Eftersom det kommer från Aftonbladet bör saltkaret vara med. Eftersom Kemikalieinspektionen förbjuder harmlösa preparat men godkänner det här är nog giftigheten i klass med vatten. Möjligen med reservationen att Kemi helt tappat fattningen. Att det är nervgift har knappast med saken att göra, men det blir fina rubriker. unsure.gif
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2005, 16:00)
Bara en stillsam undran, TROR ni på det här? Eftersom det kommer från Aftonbladet bör saltkaret vara med. Eftersom Kemikalieinspektionen förbjuder harmlösa preparat men godkänner det här är nog giftigheten i klass med vatten. Möjligen med reservationen att Kemi helt tappat fattningen. Att det är nervgift har knappast med saken att göra, men det blir fina rubriker. unsure.gif

ja, det som Aftonbladet o andra sensationstidningar skriver bör man nog sålla rätt kraftigt wink.gif
har slutat lästa kvällstidningarna eftersom det mesta är överdrivet och påhittat.
krister
*Eko*
CITAT (pejori @ 21-06-2005, 12:45)
det är skandal att tillåta sådana medel på det som ska ätas mad.gif mad.gif
vet folk som inte alltid sköljer gubbarna före intag sad.gif sad.gif
man får väl börja odla själv i balkonglådor hedanefter smile.gif rolleyes.gif

Visst är det förfärligt!!

Och jag undrar om det verkligen hjälper att skölja av gubbarna eller annat grönt före intag....
drar inte frukten in i sig giftet???????
Hannele
Bara en stillsam undran, TROR ni på det här?
Eftersom det kommer från Aftonbladet bör saltkaret vara med.

Aftonbladet är bättre än sitt rykte.
Dom gör duktig research och följer den senaste forskningen
och har duktiga journalister, som skriver så man begriper,
även lite svårare saker. Källorna är lätta att kolla, även för Åke.

I och för sej är "nyheten" gammal, men väl värt att ta upp.
Pirum
CITAT (SaraS @ 21-06-2005, 15:52)
Tre dagar är med största sannorlikhet medlets nedbrytningstid, så att giftet är helt borta efter tre dagar.
Vad tror ni man sprutar på den vanligt odlade potatisen, mjölet, salladen, tomaterna etc? Inte vatten, iallafall.

Anledningen till att det är förbjudet utomlands och även har varit det här att alla medel är förbjudna tills dess dom blir godkända.

Var är er mediakritik mina vänner?

Jag litar tyvärr inte speciellt mycket på diverse kemikalieinspektioner, vi har alldeles för mycket okända kemikalier kring oss i vår närmiljö och mat.

Giftet har en karensperiod på 28 dagar vid besprutning av exv äpple.

Jag är medveten om att vi på importerade citrusfrukter, tomater, äpplen, etc, säkerligen glatt oventandes mumsat i oss detta gift, och att det kanske är överdrift av media att slå på så stora rubriker, men folk har rätt att veta vad de äter. Om folk sen drar slutsatser de inte vetenskapligt kan motivera, so what, folk har rätt att vara försiktiga med maten.

Jag tror att rätt använt så är medlet kanske ofarligt för människor. Däremot litar jag inte på att det används rätt...
niklaswik
Vem som helst av er "gifthatare" är mer än välkomna att försöka odla jordgubbar i stor skala utan att bespruta med bekämpningsmedel. Omöjligt att genomföra om man inte är 15-20 personer som jobbar gratis med att rensa osv.

Förresten, har ni läst artikeln så kanske ni såg att det stod att nervgiftet förlamar "kvalstren". Hur starkt gift krävs för att förlama ett kvalster tror ni? Jag tror i alla fall personligen inte att det krävs speciellt mycket, därmed är det nog extremt ofarligt åtminstone för människor.

Välja motståndskraftiga sorter är ju bra men det är en svår avvägning det där eftersom dom ofta inte är riktigt lika goda som andra sorter.

Och som någon sagt tidigare så är ju faktiskt så gott som all frukt och grönsaker som finns att köpa besprutad med diverse saker.

Man får helt enkelt välja mellan kvalité eller "giftfritt".
Hannele
Bara en stillsam undran, TROR ni på det här?
Eftersom det kommer från Aftonbladet bör saltkaret vara med.

Nyhet på TV också idag.
fruberglund
Kunde i alla fall inte hålla mig idag när jag var på stan utan köpte två lådor med svenska jordgubbar smile.gif

Men har de verkligen börjat med dessa besprutningar redan om du nu är sant?
*Felix matte*
CITAT (fruberglund @ 21-06-2005, 19:29)
Kunde i alla fall inte hålla mig idag när jag var på stan utan köpte två lådor med svenska jordgubbar smile.gif

Men har de verkligen börjat med dessa besprutningar redan om du nu är sant?

Visst är det väl sant! Inte tror väl någon att Aftonbladet skulle gå ut med lögn om en sån sak. Den var med i TV4 nyheter och kommer säkert att tas upp även i andra nyhetssändningar ikväll.
Gossen Ruda
Jag har tittat på Aktuellt(delvis) och Rapport och inte ett ord om nervgift. TV4, hmmm. Samma andas barn som kvällspressen, sensationslystna.
*Eko*
CITAT (niklaswik @ 21-06-2005, 17:58)
Vem som helst av er "gifthatare" är mer än välkomna att försöka odla jordgubbar i stor skala utan att bespruta med bekämpningsmedel. Omöjligt att genomföra om man inte är 15-20 personer som jobbar gratis med att rensa osv.

Förresten, har ni läst artikeln så kanske ni såg att det stod att nervgiftet förlamar "kvalstren". Hur starkt gift krävs för att förlama ett kvalster tror ni? Jag tror i alla fall personligen inte att det krävs speciellt mycket, därmed är det nog extremt ofarligt åtminstone för människor.

Man får helt enkelt välja mellan kvalité eller "giftfritt".

Visst är det ett problem eftersom vi idag lever i en tidsålder som kräver snabb tillverkning, leverans och till minsta möjliga pris...

Jag håller med ovan citat i det, men problemet ligger inte i de enstaka giftdoser vi råkar få i oss utan i det att hela vår tillvaro numera är överfullt av alla de slags miljögifter... vi får i oss lite av tusentals olika gifter dagligen...det är bara en tidsfråga hur länge vi kan hålla på som vi gör och sätta ekonomi först och hälsa och miljö sist. Naturligtvis talar jag nu om det stora hela och inte om den enskilde jordgubbsodlaren som måste hävda sig i konkurrensen...

EN sak jag inte förstår i ovan citerad inlägg:
Nämligen: Vad betyder att "man får helt enkelt välja mellan kvalité och "giftfritt"???
lavendel2
Hade svårt med köpta jordgubbar redan innan detta..men det kanske är nån privat överkänslighet...sköljer alltid noga...men kan inte äta så många innan det börjar svullna och klia i och runt munnen!
Är aldrig sugen på köpta jordgubbar....att plocka från landet är en helt annan sak!
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2005, 20:04)
Jag har tittat på Aktuellt(delvis) och Rapport och inte ett ord om nervgift. TV4, hmmm. Samma andas barn som kvällspressen, sensationslystna.

SVT Nyheter Läs! smile.gif
*Eko*
CITAT (Felix matte @ 21-06-2005, 20:12)

Nog får vi se upp med sensationsnyheter...

Tack för din länk till nyhterna.

Det som skrämmer mig är att företaget Syngenta (? stavning kanske felaktig) har lämnat in rapporten som ligger till grund för beslutet....
samma företag saluför ju preparatet och den forskningen är då inte opartisk!!! Det tror jag inte på.
Hannele
CITAT (Felix matte @ 21-06-2005, 20:12)

Inte mycket fakta bakom orden, bara tyckande.
Men det visste vi redan.
Keya
ojdå, mitt svar blev ett nytt inlägg istället . Se" tillförlitlig information..."
renate
Jaha; så var det med det, SVENSKA gubbar ska det vara till midsommar.
Minsann, jag köpte tyska eller belgiska förra året,de svenkar var för dyrt.Smaken var lika god. Så gör jag även i år.
Mina egna,giftfria är inte mogen än.
niklaswik
CITAT (Eko @ 21-06-2005, 20:06)
EN sak jag inte förstår i ovan citerad inlägg:
Nämligen: Vad betyder att "man får helt enkelt välja mellan kvalité och "giftfritt"???

Lite dumt formulerat kanske.. Men det jag menar är att s.k. "ekologiska" produkter = giftfria blir sällan lika stora/fina osv.. Det är i alla fall vad min erfarenhet har visat, dock är den erfarenheten väldigt liten. smile.gif En sak är iaf säker, det giftfria är så dyrt så det är i mitt tycke inte värt det.

Smaken är så klart fortfarande högst personlig, så jag tänker inte klanka ner på någon som i möjligaste mån håller sig till ekologiska frukter m.m. men själv har jag varken råd eller lust att göra det.

Håller verkligen med om att det är tråkigt att vi har ett samhälle som kräver mycket, snabbt, billigt... Tyvärr är det ju så och så kommer det nog fortsätta länge till.. På både ont och gott förstås, det är ju inte enbart nackdelar.
Tropeden
Hellre jordgubbar med nergift i mängder som tar kål på kvalster än nergift insprutad direkt i skallen. Alltså Botox.
*Eko*
CITAT (niklaswik @ 22-06-2005, 11:57)
Håller verkligen med om att det är tråkigt att vi har ett samhälle som kräver mycket, snabbt, billigt... Tyvärr är det ju så och så kommer det nog fortsätta länge till.. På både ont och gott förstås, det är ju inte enbart nackdelar.

Tack för ditt svar!

Jag instämmer dock inte riktigt men jag tror vi förstår varandra.

Vad jag anser är det här med konsumismen, för till syvende och sist är det alla vi små människor som är samhället och konsumenterna och det är mängdens reaktioner som kommer i förlängningen ge utslag -antingen till det bättre eller till det sämre (som det verkar nu).

Du skriver att det inte bara är nackdelar med vårt nuvarande system. Visst inte. Mångt och mycket är bekvämt och billigt...man kan till och med som föregående talare påpekade, spruta nervgift direkt i skallen i form av Botox, men jag tycker att vi börjar faktiskt tappa greppet. Utvecklingen skenar iväg utan att vi så att säga hinner med....
och vi sitter tyst bredvid och ser på...
vi (jag talar om oss - folket i allmänhet närjag säger vi) luras så lätt av allt lockande.....
Så egentligen vill jag helst bortse från fördelarna eftersom nackdelarna tenderar att drunkna i nöjeskarusellen.

MVH
Eko rolleyes.gif
Hannele
Det blir inga svenska jordgubbar denna midsommar.
Hellre är vi utan. De norska kommer senare.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 22-06-2005, 20:41)
Det blir inga svenska jordgubbar denna midsommar.
Hellre är vi utan. De norska kommer senare.

Likadant här... jag äter inte ens "gubbar" men har varnat gravid dotter för att inta några ( och så klart även övriga i fam.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon