ante
Hepp

Är nybörjare på potatisodling och har i år satt några rader av hamlet som ska vara en tidig sort:
http://www.stubbetorppotatis.nu/Documents/...rter.htm#Hamlet

Nu undrar jag hur jag vet att det är dags att skörda, ska plantan blomma eller ej, eller är det något annat jag ska gå på??

Enligt stubbetorps hemsida så ska blommorna vara vita, men betyder det att den ska blomma innan skörd, eller?
Hamlet ska ju vara en tidig sort, men jag har ännu inte sett några tecken på blommor.

// Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Jag är ingen potatisexpert och jag brukar bara odla i hink men jag brukar gräva i jorden och kolla hur stora knölarna är. Är de tillräckligt stora så gräver jag upp dem. I år odlar jag Amadine (som också finns med i den länken som du bifogade) den är också tidig men har inte blommat. Jag grävde i förrgår för att se om det skulle bli midsommarpotatis men jag tyckte de var ganska små så skörden får nog vänta till efter midsommar.
Rossi
Jag är inte heller någon expert men har odlat bl.a. potatis i många år och vi har alltid haft tidiga sorter och våra har alltid blommat innan det har varit dags att gräva upp dem och skörda.

Vi var rätt sena med att stoppa potatisen i jorden i år och än har de inte blommat så vi får vänta ett tag till.
Pirum
"Hamlet ska ju vara en tidig sort, men jag har ännu inte sett några tecken på blommor."

När satte du potatisen? Tror Hamlet bör ha ca 80 dagar på sig för att ge bra skörd. Men det var nog på en dansk sida jag läste det. Man kan väl tänka sig att våren och försommaren försenat det hela en smula.

Alla sorter blommar inte, Hamlet har inte blommat hos mig ännu trots att vi satte i hink och samtidigt med Blå Kongo (som har blommat, trots att den nog egentligen ska vara senare).

På midsommar börjar jag ta upp Hamlet och Amandine, oavsett om de är stora eller inte smile.gif Som Åsa nämner, man kan "känna" på potatisen, men jag brukar ta upp ett ris och se hur det är, har inget emot att äta småpotatis med skal.
Gossen Ruda
Mina Rocket har precis börjat blomma, sattes 4 maj. Men det är nog för tidigt att ta än så länge. Idag åt jag för första gången köpepotatis det här året så förra skörden räckte nästan ända fram. Då har ändå använt egen sättpotatis i år. Rocket är tidig och står emot dom flesta sjukdomar utom bladmögel. Och spanska sniglar.
Lajo
Jag var precis ute på min kolonilott och plockade upp årets första potatis. Två plantor gav 1,3 kg, vilket jag tycker är helt ok. Sorten är Maris Bard planterad 23 april och började blomma för ca 2 veckor sedan.
/Lasse
bikiv
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2005, 17:28)
Rocket är tidig och står emot dom flesta sjukdomar utom bladmögel. Och spanska sniglar.

Sniglar? Äter dom potatis också? Men det är väl bara föööör mycket??? Är det blasten dom äter upp så att det inte utvecklas några potatisknölar, eller?
ante
CITAT
När satte du potatisen? Tror Hamlet bör ha ca 80 dagar på sig för att ge bra skörd. Men det var nog på en dansk sida jag läste det. Man kan väl tänka sig att våren och försommaren försenat det hela en smula.

De sattes i månadsskiftet april/maj, och de är ca 2-4 cm i diameter nu, så det bör väl vara ok att ta dem även om de inte har blommat, eller vad säger ni?

Jag undrar en sak till angående potatis: Hur ska jag förvara dem om jag tar upp en större mängd, och hur länge kan man dem så isåfall?

//A
Pirum
Javisst kan du ta upp dem och äta även om de är så små, det är ju då de är som godast, oskalade och med lite smör smile.gif Men du får klart större skörd om den får stå några veckor till. Jag tänker som sagt själv ta upp potatis till midsommar, oavsett hur små eller stora de är, för på midsommar ska jag äta egna potäter, punkt slut smile.gif

Ska du lagra potatisen är det vanligt att man först låter den blomma, och sedan bladen vissna en smula (alternativt kapa blasten med lie) så att potatisen får stå 2-3 veckor i jorden utan tillväxt. Då får de härdigare skal, och tål förvaring bättre. Sedan förvaras den kolmörkt i temperatur runt 5-6C i en jordkällare. Då skulle jag tro att Hamlet håller sig fram till jul kanske, med lite tur. Vanligt kylskåp brukar tyvärr bli för torrt. (potatisen ska ej heller ha för kallt, under 4C tror jag stärkelsen omvandlas till socker, eller hur det nu funkar)

Om du däremot tar upp en större mängd NU, innan blom etc, så går den säkert att förvara några veckor utan problem, bara den står svalt och mörkt. Men jag har ingen erfarenhet av att lagra färskpotatis, brukar ta upp den och äta efterhand smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Pirum @ 21-06-2005, 16:43)
"Hamlet ska ju vara en tidig sort, men jag har ännu inte sett några tecken på blommor."

Alla sorter blommar inte, Hamlet har inte blommat hos mig ännu trots att vi satte i hink och samtidigt med Blå Kongo (som har blommat, trots att den nog egentligen ska vara senare).

På midsommar börjar jag ta upp Hamlet och Amandine, oavsett om de är stora eller inte smile.gif Som Åsa nämner, man kan "känna" på potatisen, men jag brukar ta upp ett ris och se hur det är, har inget emot att äta småpotatis med skal.

En färskpotatis som tar 80 dagar, snudd på nästan tre månader !

ingrid som tycker det låter väldigt mycket
Pirum
Danska Lantbrugets Kartoffelfond, som tagit fram Hamlet, menar att om man planterar 1 april så kan man skörda 15 juni. Detta är i Danmark antar jag. Dvs ca 75 dagar. Planterar man senare kan man nog få kortare växttid, pga mer ljus och värme, men under 60 dagar kan man nog inte räkna med om man vill ha god skörd, iaf på friland.
Vår växthuspotatis (Blå Kongo) blommade redan efter ca 50 dagar tror jag, om jag räknat rätt. Vår frilandspotatis är inte i närheten av att blomma efter snart 2 månader i jorden.

Jag håller dock med dig om att 80 dagar låter långt för färskpotatis, när jag tänker efter så börjar vi nog ta upp våra egna frilandspotatisar efter drygt 60 dagar, men då är många tämligen små. Jag ska försöka notera när Hamlet blommar för oss smile.gif

Varför jag nämnde 80 dagar är för att jag sett den siffran i odlingsförsök där de jämfört avkastningen mellan olika potatissorter, däribland Hamlet. Det går såklart att ta upp tidigare, Hamlet har en ganska tidig växt vilket innebär att man inte tjänar så mycket på att låta den blomma ut. Vissa sorter bör växa 120 dagar, men utvecklingen går mot mer snabbväxande sorter pga minskad risk för att bladmögel och andra sjukdomar hinner slå till.

Referens : http://www.lkfvandel.dk/hamlet.htm "Til tidlige spisekartofler (lægning ca. 1. april , optagning ca. 15. juni)"
Gossen Ruda
CITAT (bikiv @ 21-06-2005, 22:38)
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2005, 17:28)
Rocket är tidig och står emot dom flesta sjukdomar utom bladmögel. Och spanska sniglar.

Sniglar? Äter dom potatis också? Men det är väl bara föööör mycket??? Är det blasten dom äter upp så att det inte utvecklas några potatisknölar, eller?

Spanska sniglar älskar potatis. Dom äter blasten men går även på knölar som ligger för grunt. Dom äter sig in i knölen på ett ställe för att sen urholka den.
ingrid fuxwall
Hur går det med Era hamlet, är det någon storlek på potatisen ? Själv åt jag några av ärtstorlek till midsommar. I dag tog jag istället upp ett stånd, från en potatis som grott i kylen - det var större potatisar.
littlegem
Har du bra jord behöver du inte ta upp plantan för att få färsk potatis och du behöver inte döda plantan.

En gammal teknik är att "tjuva" potatis under plantorna. Jag sticker helt enkelt in näven i jorden under plantorna och letar försiktigt upp knölar som jag skördar. Sedan lägger jag tillbaka jorden och kupar upp lite. Då kommer plantan igen och fortsätter att producera knölar.

Du skall dock vara försiktig med de pyttesmåknölar som sitter på stolonerna, de skall fyllas till stora knölar av moderplantan.

Favoritsorten bland de tidiga potatisarna är Minerva och den tål denna behandling utmärkt. Detsamma med Rocket jag hade i fjol. Jag har fått intryck att jag har förlängt plantornas produktionssäsong lite med denna behandling, det blir ett par knölar extra per planta totalt under säsongen även jämfört med om jag inte skördat dem förrän blasten gått ned.

Vi är flera odlare i mitt område som använder samma teknik.
Pirum
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-07-2005, 20:05)
Hur går det med Era hamlet, är det någon storlek på potatisen ? Själv åt jag några av ärtstorlek till midsommar. I dag tog jag istället upp ett stånd, från en potatis som grott i kylen - det var större potatisar.

Ingen storlek än på de Hamlet som växer på friland. Ca pingisboll på de största knölarna från de 2 plantor jag tagit upp på prov. En del har blommat, andra har börjat vissna en smula. Gissar på att kombinationen sjöblöt lera och sedan kruttorr cement inte är bra för potatis i allmänhet, och Hamlet verkar känsligare än de andra sorter jag satt. Eller så hade de oturen att hamna i dåliga rader. Har Hamlet på annan åker i sandjord, där växer den mycket bättre, men har inte tagit upp nåt ris där än eftersom de inte blommat.

Orkar inte räkna, men Hamlet har nog suttit i jorden strax över 60 dagar hos oss.
litauenodling
Vi tog upp vår första Minerva här i Litauen för någon vecka sen. Men det var bara tre potatisar av någorlunda storlek i jorden - stoooor besvikelse, kan jag lova. Men de tre som vi fick var i alla fall goda. wub.gif

Plantan hade blommat, så jag tycker att det är lite konstigt att vi inte fick fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon