vaniljstången
Har en god vän vars trädgård ligger i zon 5-6. Hennes buskar hagtorn och syren, samt alla fruktträd håller på att dö. Barken på buskarna och träden spricker och sedan dör grenen. Underifrån kommer nya skott på vissa av buskarna. Är det någon trädårdskunnig som kan säga om detta är pga av kölden, att buskarna och träden inte är härdiga för klimatet eller om det kan vara någon slags sjukdom? tacksam för hjälp!
KURT
Är det buskar som inte är besläktade artmässigt så låter det som om det skulle vara en köldskada. Sjukdomar är oftast ganska artspecifika.
Ophelia
Kan vara frostskador eller fruktträdskräfta. Jag vet inte om den kan sprida sig till hagtor och syren. Mer troligt är det frostskador
Betty
Jag har både hagtorn, äpple och syrener i min trädgård - i zon 6. Har aldrig råkat ut för sådana frostskador trots att en del av mina buskar och träd står i oskyddat norrläge. huh.gif

Har hon valt härdiga sorter?
wolkenkrabber
syren som får forstskador i zon 5 - 6 wacko.gif här blir det aldrig frostskador på syrener
Cilla
CITAT (vaniljstången @ 21-06-2005, 08:48)
Har en god vän vars trädgård ligger i zon 5-6. Hennes buskar hagtorn och syren, samt alla fruktträd håller på att dö. Barken på buskarna och träden spricker och sedan dör grenen. Underifrån kommer nya skott på vissa av buskarna. Är det någon trädårdskunnig som kan säga om detta är pga av kölden, att buskarna och träden inte är härdiga för klimatet eller om det kan vara någon slags sjukdom? tacksam för hjälp!

Hej vanlijstången,
Man behöver lite mer information för att kunna svara med säkerhet. T ex hur länge det pågått, mer om hur barken spricker, om det putar ut i kanten av sprickorna eller barken faller av (=om det pågår försök till förslutning eller ej), hur stora sprickorna är i förhållande till stam/grenar.

Och vidare: Har något gjort i närområdet som påverkat vattenflöden, rötter mm. Lagts stenplattor, byggts, dikats, fällts träd, bytts markskikt, gödslats i gräsmattan, använts växtmedelsgifter mm.

Och lite mer om plantorna - är de vuxna/unga, har de beskurits och hur.

Att det skjuter nya skott när grenar dör är naturligt, det är trädens sätt att försvara sig när grenar dör.

Men varför grenarna dör och barken faller av eller spricker är svårt att säga med så lite information.
vaniljstången
CITAT (Cilla @ 21-06-2005, 12:29)
Hej vanlijstången,
Man behöver lite mer information för att kunna svara med säkerhet. T ex hur länge det pågått, mer om hur barken spricker, om det putar ut i kanten av sprickorna eller barken faller av (=om det pågår försök till förslutning eller ej), hur stora sprickorna är i förhållande till stam/grenar.

Och vidare: Har något gjort i närområdet som påverkat vattenflöden, rötter mm. Lagts stenplattor, byggts, dikats, fällts träd, bytts markskikt, gödslats i gräsmattan, använts växtmedelsgifter mm.

Och lite mer om plantorna - är de vuxna/unga, har de beskurits och hur.

Att det skjuter nya skott när grenar dör är naturligt, det är trädens sätt att försvara sig när grenar dör.

Men varför grenarna dör och barken faller av eller spricker är svårt att säga med så lite information.

Hej och tack för era svar!

Buskarna planterades för 7-8 år sedan när de byggt klart sitt hus. Vad jag vet så har de inte gjort några direkta ingrepp i varken mark eller närliggande vegitation. Gödslar gör de för fullt då de har egna djur. Kan det påverka? (jag vet att de låter gödslet brinna både länge och väl så de är inte sönderbrända av gödsel)

Barksprickorna uppstod förra året och har fortsatt sedan dess. ja barken "putar ut" rullar sig i kanterna innan den faller av. Sprickorna är relativt stora 4-5 cm långa på en kvist med ca 1 cm i diameter. Det skiljer naturligtvis från planta till planta oxå...

Beträffande beskärning så har jag ingen info. Får återkomma med mer info om det när jag pratat med de berörda...

Kan denna information få er att dra några slutsatser?!

MVH
//Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon