MrNorth
JAg har upptäckt att den nuvarande filterutrustningen jag har inte orkar med min damm. Men jag har också designat dammen på så vis att jag inte vill att filtret skall vara synligt. Mitt nuvarande filter är av modell Laguna. Jag köpte ett tvåkammarfilter, men jag hajade inte hur man skulle få det att fungera med två kammare så det blir att jag bara kör med en sad.gif Min damm är ca 2.5 m3 max djup ca 90 cm. Finns det nåt filter som klarar denna volymen som jag kan ha i dammen eller måste jag ha ett ytterfilter modell rund tunna? Jag har även ett vattenfall som behöver vatten...

/Henrik
MrNorth
Hej hopp, hittade detta filtret:

http://www.vattenliv.nu/shop/?artnr=13564

Nån som har testat ett tryckfilter? Jag är lite konfundersam till hur det är tänkt att fungera, då det inte har nån inbyggd motor? Nån som vill upplysa?

Bra pris var det iaf smile.gif Och man kan göra det osynligt...

/Henrik
Nikko
Hej,

jag kör med Oases filtoclear.
Har grävt ner det, så långt det går.
Superenkel rengörning och kanonfint vatten.

Ska se om jag lyckas ta någon bild så jag kan visa.
Återkommer
MrNorth
har funderat lite mer på mitt problem, och vattnet började egentligen bli grumligt när jag efter en lång tids avdustning fyllde på med nytt kranvatten ca 1/3 ,,, några dagar efter så var det en brunvit "soppa" med ett siktdjup på max 1 dm. Så jag kanske inte behöver byta mitt filter, utan egentligen behöver hälla i nåt "pond clear" eller liknande preparat för att få igång den bakteriella nedbrytningen som tydligen rubbades när all näring och syre kom med det nya kranvattnet.... vad tror ni?

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon