Full version: Ruda?
amaira
Vilken blåvinge är det här?

Trodde det var puktörneblåvinge, och det kanske det är, men jag tycker att det vita på bakvingen ser annorlunda ut, och är "på fel plats" liksom.
Vad säger experten??

Gossen Ruda
"Experten" är lite villrådig. Den liknar mest en puktörne men det stämmer inte helt. Du kommer inte ihåg översidan?
*Felix matte*
nog tycker jag att den ser ut som en puktörne låtsas vara expert tongue.gif laugh.gif

Blåvingar
stennie
Jag kan också låssas vara expert..efter att studerat Felix mattes länk...
silverfärgad Blåvinge
amaira
Den är blå på ovansidan tongue.gif .

"Silverblå", lite ljust blå sådär, tror jag.
ska åka och bada du, men de bor på stallbacken, så det blir ett foto på ovansidan så småningom.

"Silverfärgad blåvinge" låter som nåt ... men jag har ingen tid att kolla hur en sån ser ut...

Det är VARMT wub.gif wub.gif Svetten pärlar sig i pannan. Ljuvlig sommar wub.gif
Gossen Ruda
Troligen inte silverfärgad, den har inte så många svarta prickar på framvingeundersidan.
amaira
Det är en puktörneblåvinge! Jag har bestämt det nu sleep.gif .

Uteslutningsmetoden - det finns helt enkelt inget annat det kan vara.
amaira
Den tappra blåvingehanen har efter ett troget arbetsliv gått i pension. Av mig får han en guldklocka, för sitt digra arbete att hålla inkräktare borta från sitt egenutnämnda revir på stallbacken.
Han har slagits med andra blåvingehanar, retat sig på kamgräsfjärilarna som också gillade platsen att hålla revir på, och charmat vackra blåvingedamer, allt för att säkra artens bestånd.

Nu är han gammal och grånad, och inte så allert längre. Till slut ger han mig tillstånd för en intervju, nu när han varken är så upptagen längre, eller orkar mycket annat än att drömma om sin ungdoms glans.

Vi har äntligen talats vid, öga mot öga.

När jag bad om att få se ovansidan, var han lite generad, men gick med på min önskan.

Jag fick tillåtelse att publicera bilderna i ett reprotage på Odla.nu, om jag bara berättade att såhär har han inte alltid sett ut. Han är ärrad i strid om traktens vackraste blåvingedam - och det var han som vann hennes hjärta! Det måste jag lova att tala om! wub.gif
Det var ljuvliga tider som han gärna drömmer om ...

Han ber också om ursäkt att han varit så "avig" gentemot mig tidigare - men han hade verkligen inte tid med nyfikna reportrar, i brådaste blåvingedam-kläckningen. Om han inte noga bevakade alla de sköna damerna allteftersom de kläcktes fram, skulle någon annan vidrig blåvingetyp trott sig vara vackrast på stallbacken. Sånt går bara inte för sig.

Nu när han är gammal och trött, tar han sig gärna en pratstund med mig.

Men ... nu får jag verkligen ursäkta. Han hade tänkt flyga ner till en klöverblomma och suga lite nektar, såna här reportage tar på krafterna.

Adjö!

- Adjö, adjö, lilla vän! Tack för att du ställde upp, och lycka till i fortsättningen ! wub.gif
*Felix matte*
jag undrar... var klockarmbandet också i guld unsure.gif laugh.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Hälsa Hr icarus från mig. rolleyes.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2005, 15:25)
Hälsa Hr icarus från mig. rolleyes.gif

Det ska jag göra. (Fast först var jag tvungen att springa och slå upp "icarus" sleep.gif , tänka sig...)

Guldklockan har guldarmband, såklart wub.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon