Köpte ett hus för ett par år sedan med väldigt misskött tomt. På baksidan (ca 600 kvm) var det en skog av sly som var ogenomtränglig. Det var småträd av ask, hassel, lönn mm. Det var så tätt så enda anledningen till att jag hittade 2 stora doftschersminer var just att det doftade om dom, men det gick inte at se dom! Förra sommaren röjde vi ordentligt och lämnade bara schersminerna, några stora, rejäla träd samt lite syrénskott. Bla tog vi bort en jättestor lärk som skuggade enormt. Pga den ständiga skuggan växte ingenting på marken (typ gräs) utan det enda som finns på marknivå är blåsippor (vilka jag självklart vill ha kvar).
Jag hade hoppats på att det skulle komma upp lite trevliga sommarblommor när vi tagit bort allt, men det enda som kommer upp nu är ogräs. Jag vill helst undvika att så gräsmatta, men vad ska jag göra istället? Jag klarar inte av att gå och handplocka allt ogräs så något känns det som jag måste så/sätta där, frågan är bara vad. Kan man täcka sig att jorden är näringsrik eller näringsfattig efter alla år under slyskogen? Vad har alla lärkbarr bidragit med till jorden? Bör den vara sur eller basisk? Tror att det är ganska lerrik jord längre ner i marken men på ytan känns den torr och näringsfattig....
Har någon ett tips på vad jag ska göra? Ska tillägga att huset är en stor gammal mangårdsbyggnad från 1870-talet, så det ska vara gammaldags charm på omgivningen...