Full version: Gräsklipp
Barret
Hej

Jag undrar om gräsklipp duger som gröngödsling när man ska förbättra jorden? Jag kommer att plantera en del buskar där det är ganska lerigt.

Mvh Barret
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det funkar bra som gödsling lägg bara på ca 5-10cm tjockt lager på jordytan när du planterat buskarna (lägg dock inte gräsklipp ända upp mot stammarna) men du får skynda dig ,som grundregel brukar man ju säga att man inte bör gödsla fleråriga växter med kväve efter midsommar. Du bör dock inte blanda ner gräsklippet i jorden det kan bildas förmultningsgaser när man blandar ner färskt material i planteringsgroparna.
Barret
Tack för svaret. Då vet jag hur jag ska göra.

Mvh Barret
Janne
Hej!
Jag använder gräsklippet direkt frän gräsklipparen och lägger på tjocka lager
( 3-4 dm därav) över hallonplantorna. De växer jåttebra därav och ger massor av hallon senare på sommaren! Ogräset orkar ej konkurera!!
Förmultnat gräsklipp ger efter flera års förmultning jättefin planteringsjord

Hälsningar Janne
:
Jan af Lisö
Janne, vad händer med nya hallonskott, orkar de ta sig igenom gräslagret ??
Sommartorparn
CITAT (Janne @ 22-06-2005, 21:14)
Ogräset orkar ej konkurera!!

:

Men nästa år kommer det desto mera ogräs!

Har just ägnat en hel månad åt att gräva bort den täta massa av maskros som blev resultatet av förra årets täckning med gräsklipp. Jättejobbigt att gräva maskros inne i buskar. Funderar nu på att låta klippet ligga kvar på gräsmattan och i stället täcka jorden under buskarna med barkmull för att hålla fukt och öka mullhalten.

Bortsett från ogräsproblemet så blir jorden jättefin av gräset. Särskilt om man har lerjord. Maskarna gör jobbet åt en.
noora
Men om man inte använder gräset precis när maskrosorna fröar, då? Resten av året borde det väl vara okej?

Själv struntar jag i om det kommer annat ogräs eller inte, det är ändå fullt av kirskål under hallonen och vinbären sad.gif Några maskrosor skulle nog varken göra till eller från, och de skulle säkert ändå inte orka konkurrera med kirsen.
mulle
Jag brukar sätta tidningar under gräsklippet vid buskarna, då kan man lätt lyfta bort allt gräs till vintern!
Mulle
karjo
CITAT (mulle @ 05-07-2005, 11:02)
Jag brukar sätta tidningar under gräsklippet vid buskarna, då kan man lätt lyfta bort allt gräs till vintern!
Mulle

Det där förstod inte jag... wacko.gif
Varför lägga tidningar under då kan väl inte gräsklippet gödsla? Varför lägger man då dit det? Och varför vill man ta bort det till vintern? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag får just inget mera ogräs med ogrästäckning än utan tycker nästan jag får ännu mer maskrosor när jag inte täcker med gräsklipp.

(+ska man använda gräsklipp som gödning så kan man inte lägga tidningspapper under. Ska man använda tidningspapper + gräsklipp för att kväva ogräs kan det fungera men man måste inte ta bort tidningarna och gräsklippet på hösten det kan ligga kvar och har det förmultnat nästa år lägger man bara på lite mer tidningar och gräsklipp)
Sommartorparn
CITAT (noora @ 05-07-2005, 10:47)
Men om man inte använder gräset precis när maskrosorna fröar, då? Resten av året borde det väl vara okej?

Själv struntar jag i om det kommer annat ogräs eller inte, det är ändå fullt av kirskål under hallonen och vinbären sad.gif Några maskrosor skulle nog varken göra till eller från, och de skulle säkert ändå inte orka konkurrera med kirsen.

Ja, det trodde jag också, men så fick jag lära mig att gräsklipp är kvävehaltigt och att man inte ska lägga kväve under buskar senare än midsommar. För mig betyder det helt enkelt att jag varken hinner med eller ens får ihop tillräckligt med gräsklipp som är maskrosfritt innan midsommar.....
Jag vet inte hur man ska göra med detta. Eller kanske mitt gräs inte är kvävehaltigt eftersom jag aldrig har gödslat. Nån som vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon