bengt88
21-06-2005, 12:42
Hej på er alla!
Jag har sedan 4 år tillbaka ett biggarå träd som ej ger frukt.
Det första året var trädet riktigt klent men år 2 så började det växa till sig ordentligt. Varje vår blommar det dock med ganska få blommor. Men sen ramlar allt av. Trädet är grönt och fint och ser friskt ut.
Är det någon som kan säga vad det är för fel?
Hörde av någon att det finns hon och han träd. Är det så?
Hälsningar
Bengt
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2005, 13:10
Nej det finns inte han och honträd men de flesta sötkörsbär(bigarrå) kan inte pollinera sig själva utan det måste finnas en annan sort som har ett pollen som passar för pollinering, några få sötkörsbärssorter är dock självfertila och kan pollinera sig själva. Vilken sort är det du har?
Ett 4årigt träd är dock ganska ungt och många fruktträd ger inte så mycket frukt när de är unga, så att det inte blommar så mycket behöver inte betyda att det just är något fel. Några frågor undrar jag dock.
Står trädet soligt eller skuggigt? Är det öppen jord under trädet eller gräsmatta? Har du gödslat trädet och isåfall med vad? Har du beskurit trädet? Vilken växtzon?
Svarar här också: Vi har ett svart bigarrå-träd som gav frukt första året efter plantering. Bor i zon 1. har inte beskurit det. Det står öppet i gräsmatta på ett blåsigt läge. Har fått lite hönsgödsel ifjor. Har fått för mig att bara gödsla fruktträd vartannat år. Tror att jag har läst det någonstans.
bengt88
21-06-2005, 13:32
Vet tyvärr ej vad trädet hette när jag köpte det. Biggarå stod det i stora bokstäver och en bild på ett biggaråträd fullt med bär.
Trädet står så att det får sol från morgon till 14.00-tiden på dagen.
Jag har ej beskurit det ännu eftersom det såg rätt klent ut från början.
De berättade att jag skulle börja försiktigt att beskära andra året och då tänka på att trädet skall få luft. Grenar som pekar ut från stammen skulle vara kvar medans grenar som växer i stammens riktning skulle bort.
Är detta riktigt.
Jorden den står i är lerjord. Givetvis planterade jag ny jord, en blandning av 3 delar planteringsjord 2 delar mull och en del kogödsel.
Det är gräsmatta runt om trädet. Mår det bättre om jag gräver upp runt om? Jag har ej gödslat trädet någon gång. Om man skall göra detta, vad skall man använda? Växtzonen är någonstans mellan 2 och 3.
CITAT (bengt88 @ 21-06-2005, 14:32)
Jorden den står i är lerjord. Givetvis planterade jag ny jord, en blandning av 3 delar planteringsjord 2 delar mull och en del kogödsel.
Exakt samma här men vi blandade nog bara ut lerjorden med kogödsel -ingen mull.
Vet inte om min info hjälper - hoppas det i alla fall ...
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2005, 13:59
Beskärning: Körsbär brukar man beskära mycket lite i början kan man dock se till så trädet bara har en topp. Efter det brukar det oftast räcka med att ta bort dött, skadat, sjukt och se till så grenar inte skaver mot varann.
Träd mår bäst av att ha öppen jord under sig då brukar de växa bäst.
Angående byte av jord, detta är någon form av missuppfattning, träd mår inte alls bra av att man byter ut ALL riktig jord mot köpetorv (det är inte jord i påsarna utan torv) utan man bör blanda upp den befintliga jorden med något jordförbättringsmedel (helst ej gödsel, påskogödseln är dock inte speciellt stark det är ju inte ren kogödsel i påsarna så den brukar inte göra någon skada). Gödseln blandar man helst i det översta lagret jord + trädet bör sättas så det ser ut som om det sitter på en kulle så dräneringen blir bra. Byter man ut all jord kan det bli som att odla i en kruka och rötterna växer bara i den gottaste och mullrikaste jorden men har svårt att ta sig ut i den omkringliggande leran + har man styv lera kan det lättare bli för blött i planteringsgropen. Detta är faktorer som kan göra att det tar längre tid för trädet att komma igång och växa och må bra. Har det stått ett körsbärsträd på platsen och man vill sätta ett nytt måste man dock byta jord men man tar då jorden från något annat ställe i trädgården ex. kökslandet.
Gödsla trädet kan man göra med några års mellanrum och vanlig naturgödsel ex. ko eller häst funkar bra.
Växer trädet dock bra får blommor men ingen frukt så skulle jag dock gissa på att det behövs en pollinerare eller att det saknas insekter under blomningen.
Kakaduan
29-06-2005, 09:40
Gissar också att det handlar om brister i pollineringen - antingen att sorten behöver en passande partner som inte finns nära dig eller att det inte finns så mycket insekter i området.
Kakaduan
Jan af Lisö
29-06-2005, 12:05
Hej, det med att få frukt på bigarråer håller på och ger mig gråa hår av förtvivlan. Har fyra bigarråträd på min tomt, som blommar ungefär samtidigt (Sam, Van, Burlat, Heidi). I år blommade alla jättefint och tyckte också att det var bra väder under blomningsperioden. Soligt och inget regn, har svårare att uppskatta lufttemperaturen (det är vid sommarhuset så jag är inte där).
Tittar man på karten så blir det massvis med småkart, en del hinner bli mellanstora (under 10 mm i diameter) och bara några få, under 60 per träd, blir mogna körsbär.
Träden är planterade 2000 (2), 2002 och 2004. Öppen jord runt dessa, gödslas varje vår med ca 1/3 säck kogödsel per träd, tidigare även konstgödsel men inte i år. Träden ser jättefina ut med många och friska blad, bra tillväxt.
Nu ser jag bara två tänkbara skäl att det inte blir flera körsbär:
1. Träden har det för bra och satsar på tillväxt i stället
2. Dålig pollinering (ser inga bin däromkring, bara humlor). Det motsägs dock av att plommon som blommar ungefär samtidigt får massvis med kart.
Så jag hade tänkt snåla med gödsel och kanske bara plantera gröngödslingsväxter nästa år. Plus att försöka bygga ett humlebo. Kanske sluta med öppen jord runt träden ??
Alla ev. tips tas mycket tacksamt emot. Man blir inte glad när det är flera äpplen på äppelträdet än körsbär på ett bigarråträd som är planterade samtidigt !!!
Hannele
29-06-2005, 13:06
CITAT (bengt88 @ 21-06-2005, 13:42)
Jag har sedan 4 år tillbaka ett biggarå träd som ej ger frukt.
Vi fick vänta längre än så på våra första
söta Van.
Jan af Lisö
29-06-2005, 14:08
Jag kanske trodde för mycket på beskrivningen på Ebe Plants webisida:
Bigarrå på svagväxande grundstam GiSelA 5 ®
GiSelA 5 ® är en av de framgångsrikaste körsbärsgrundstammar för produktion av svagväxande sötkörsbär. Den är framtagen för moderna körsbärsplantager och för hemträdgårdar.
Fördelarna med GiSelA 5 är :
Börjar bära redan 2 -3 år efter förädlingen .
Ger 4 .e året efter planteringen en skörd på upp till 10 kg per träd.
....
Mina 60 bär (4:e året efter planteringen) kommer långt ifrån 10 liter, kanske 1/100 av det !!!!
Karin i Västergötland
29-06-2005, 22:32
Hmm... bigarråer verkar vara kniviga att odla.
Jag har 4 olika bigarråträd planterade 1998 - 2003, har jag för mig. Träden är: Stella, Sam, Van, Gårdebo. De ser gröna och fina ut, och har för vana att blomma snällt, men sen blir det bara några enstaka kart och hittills inte ett enda moget bär.
Marken består av grusig sandjord men jag blandar alltid i mängder av välbrunnen hästgödsel när jag planterar. Därefter har väl gödslingen bara varit någon grep med hästgödsel utspridd i gräset kring trädet, eller en del år vedaska istället. De borde inte ha blivit för mycket gödslade av det lilla, tycker jag??
Trädgården ligger i zon 3-4. Två av bigarråträden står i sol mest hela dagen, de bägge andra är för det mesta skuggade av stora gamla träd som finns en bit bort. P.g.a. sandjorden är det väldränerat.
Kort sagt, jag kan inte komma på något särskilt fel jag har gjort. Isåfall borde väl åtminstone NÅGOT av träden ge bär, eftersom de står lite olika och är olika sorter. Två humlebon har jag skaffat men inga humlor vill flytta in. Funderar på om det kan hjälpa att skaffa bin?
Eller har vi haft sena vårfroster som knäckt blomningen VARTENDA år? Borde jag inse att bigarråer är bara till för folk i zon 1-2?
Nejdå
Åtminstone inte vad gäller Gårdebo. Satte ett i fjol i zon 4. Stod nog lite mörkt så i år flyttade jag det till södersidan. Det är ju litet förstås men frukt bär det som håller på att mogna. Sol och sandjord även här.
Karin i Västergötland
01-07-2005, 07:44
Jag får fortsätta hålla tummarna och hoppas att träden ger bär något annat år. Funderar faktiskt på att skaffa bin för det kanske är pollinatörer som saknas?
Jan af Lisö
04-07-2005, 08:37
Undrar om plommon är lättare att pollinera än körsbär ?? Mina blommade samtidigt, och medan plommonträden är fulla med kart så är det inte mer än några dussin körsbär på mina fyra bigarråträd.
Tittade i min bok "Odla Frukt" för att hitta någon förklaring till skillnaden mellan körsbär och plommon och det enda jag hittade var nedanstående tabell, som gäller för vid vilken temperatur skadas blommor/kart. Kommer ur minnet, men hoppas blir rätt ändå:
Körsbär: Ballongstadiet -2.2; Blommor -2.2; Unga kart -1.1 grader C
Plommon: Ballongstadiet -5.0; Blommor -2.8; Unga kart -1.1 grader C
Så rent teoretisk så skulle det kunna, om det var nattfrost under ballongstadiet, bli skador på körsbären men inte på plommonen. Men varje år ??
Intressant att läsa om era erfarenheter! Det ger anledning att ta upp frågan med andra medlemmar ur Pomologiska Sällskapet, www.svepom.com.
Generellt gäller ju:
Om träden blommar bra och sedan släpper mängder av kart kan orsaken vara vattenbrist. Körsbär behöver mängder av vatten. Dålig bevattning är ofta orsak till helt utebliven fruktsättning också.
Att körsbär har kraftig grentillväxt och samtidigt får bär på lite äldre ved är inte ovanligt. Det går inte lika mycket energi att skapa körsbär som äpple t ex. Gödslar man som ni med naturgödsel (höst och ko) brukar heller inte kvävetillförseln bli för kraftig. Kolla bara att inte gräsmattan runtomkring gödslas med en massa annat.
Om de unga träden har tillväxt på 20 cm eller mindre är något fel med växtplatsen, som också påverkar fruktsättningen. Vanligast är skugga eller att planteringen gjordes som ett hål i backen där köpejord (=torv som Åsa skriver) fylldes upp. Detta hål blir som en tvättsvamp i en diskho. Vattnet avdunstar inte som det ska och trädet orkar inte ut genom jordkanten. Gräv upp runt om trädet ca 40 cm djupt, vidga hålet till minst 1,5 meter i diameter. Blanda alltid befintlig jord med jordförbättring (som kan vara brunnen ko- eller hästgödsel, grus och grov sand om det är lerjord, ler om det är sandjord osv).
Ovanligare orsaker på unga träd är diverse angrepp som påverkar blommen. Men vatten och jordförbättring, bort med gräsmatta, vidga växtbädden och vattna igen löser de flesta fruktsättningsproblem.
Jan af Lisö
06-07-2005, 08:07
Cilla, tack för ditt inlägg, har dock en följdfråga: Är det någon väsentlig skillnad mellan biggarrå å ena sida och plommon/äpple å andra ?? Jag har behandlat alla mina träd enligt vad du skriver (förutom att jag vattnar aldrig träd som är mer än 2 år gamla samt inte alla grop är 1.5 m i diameter, men det är ca 40 cm djupt matjordslager ovanpå blålera runtomkring och ingen gräsmatta) men får bra med äpplen, bra med plommon (om man bortser från plommonstekeln) men nästan inga bigarråer. Och ändå har jag fyra bigarråsorter bredvid varandra som blommar ungefär samtidigt och samtidigt med plommonträdet Jubileum.
Träden är planterade 2000 och 2002. Kan det ha någon betydelse att pollineringen sköts bara av humlor, jag ser inga bin i min trädgård ??
Nej jag kan inte förklara detta, men så har jag inte odlat och experimenterat lika mycket körsbär och bigarrå som med annan frukt.
Du kan ställa samma fråga i www.svepom.com, eller kontakta Erik Håkansson i Urshult som är odlare och medlem och kan en massa om stenfrukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.