Sagosessa
Ledsen att göra er besvikna, men jag har ingen bild på skapelsen.
Höll på att måla förrådet och hade färg överallt när plötsligt min man ropade: kolla Jessica! vilken grej!
Jag vände blicken mot gräset (varifrån jag nyss flyttad några överblivna lastpallar) och såg en kvist komma krypande. Den såg ut EXAKT som en tunn, lite knotig kvist med lava på.
Färgställning vit, grå och svart. Den hade som en svart rand baktill. När den tagit sig upp på något som var högre än övriga omgivningen, gjorden en liten "knix" och hoppade/föll på det viset ner på marken under.

Fascinerande skapelse. Aldrig sett något liknande. Någon som utifrån denna beskrivning skulle våga sig på en gissning av larv/fjäril?
Reserv
Skulle kanske kunna va´nån sorts Mätarlarv, det är det enda jag kan komma på såhär direkt utan bild. unsure.gif
*Felix matte*
Här kan du se massor av konstiga kryp.

Mätarlarv

Gossen Ruda
Storlek?
Sagosessa
Storlek på kvistlarven ca 5-6 cm. Den var rätt lång.
Täckningen/kamoflaget påminde om en björkstam fast inte det utalade vita med svarta streck, utan mera en björk som har tjockare, skrovlig bark nedtill på stammen (om ni förstår vad jag menar) smile.gif
Gossen Ruda
Funderar på om det kan ha varit en säckspinnarlarv? Dom ser ut som vandrande kvistar eftersom larven spinner ett rör som dom bor i och röret kamoufleras på olika sätt. Men 5-6 cm? Tror jag har nån bild men jag får titta efter det i em. Nu skall jag ner till Fjärås Bräcka och jaga steklar. tongue.gif
Sagosessa
Färgställningen på säckspinnarlarven http://fotolena.se/Lena/H_Fjorilar/h_nattf...arfj/spie16.htm är lik den larv jag såg, men jag tror inte att larven var kamoflerad genom att täcka över sig med naturmaterial. Det var mera färgen/färgerna som var kamoflaget, men de "satt" på larvens egen kropp.

Storleken kanske var något mindre, men den var absolut mer än 3 cm. Minst 4 och kanske upp till 5,5. 6 var nog till att ta i kanske wink.gif

Den var hursomhelst urläcker och om jag bara stöter på den igen ska jag fota!

Kan tillägga att vi bor på landet och trädvegetationen på vår tomt består av ek och hassel.
Det finns också en stor gammal björk i närheten (om än inte på vår tomt). Fast jag är nästan säker på att larven höll till bland några lastpallar som jag flyttade på när jag skulle måla.
Det var i alla fall då den upptäcktes. Mitt på öppna gräs/grusplätten där jag höll på att måla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon