|
kristerh
21-06-2005, 15:34
SKATTEVERKET: TAXERINGSVÄRDE FÖR SMÅHUS +23% 2006
STOCKHOLM (Direkt) Taxeringsvärdet för Sveriges småhusägare stiger med i genomsnitt 23 procent 2006, men dämpningsregeln betyder att endast en tredjedel av höjningen slår igenom på fastighetsskatten 2006. Det meddelar Skatteverket i ett pressmeddelande. Beräkningarna bygger på den provvärdering inför den förenklade fastighetstaxeringen som Skatteverket har genomfört tillsammans med Lantmäteriverket. De största taxeringsökningarna noteras i Skåne, med Tomelilla i topp med 48 procent. På Gotland höjs taxeringsvärdena i genomsnitt 41 procent. I Stockholm höjs taxeringsvärdena i genomsnitt 18 procent medan Göteborg och Malmö får se höjningar med 39 respektive 31 procent. I norra Sverige sänks taxeringsvärdena på flera håll, mest i Sorsele där taxeringsvärdena sänk med 21 procent i genomsnitt. De nya taxeringsvärdena ska motsvara 75 procent av det genomsnittliga marknadsvärdet 2004./PD
Undrar hur mycket skatt de tänker att dra in igentligen? det verkar inte finnas någon hejd på detta, det drabbar ju inte bara villaägare, en stor del av hyran på hyreslägenheter är ju ren skatt. Sorseleborna kan ju vara glada. krister
Men taxeringsvärdet för småhus påverkar väl inte taxeringsvärdet för hyreshus?
kristerh
21-06-2005, 15:47
Nej de har väl sina egna taxeringsvärden, eller oxså går de på området de ligger i, vet faktiskt inte hur de sätter skattevärdet på bostadshus. krister
fruberglund
21-06-2005, 18:36
Tur att vårat blev sänkt 100.000 förra gången de taxerade om  Då är vi väl tillbaka på +-0 igen
tomas99
22-06-2005, 06:37
Det är bara bra att taxeringsvärdena höjs det har en dämpande ökning av villa priserna i storstäderna.
CITAT (tomas99 @ 22-06-2005, 07:37) Det är bara bra att taxeringsvärdena höjs det har en dämpande ökning av villa priserna i storstäderna. Men den högsta höjningen kommer i Tomelilla vilket definitivt inte är en storstad .....
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 07:40) CITAT (tomas99 @ 22-06-2005, 07:37) Det är bara bra att taxeringsvärdena höjs det har en dämpande ökning av villa priserna i storstäderna. Men den högsta höjningen kommer i Tomelilla vilket definitivt inte är en storstad ..... Oxelösund och Svedala är definitivt inte heller några storstäder. 46 resp 45 %! Tack och lov bor jag i en "icke-attraktiv" bygd  så min ökning blir 8%. Dessutom ett ganska billigt hus så mig personligen drabbar det egentligen inte. Men kan inte för mitt liv förstå varför man skall betala skatt gång på gång på samma objekt. Vid en försäljning är något helt annat.
kristerh
22-06-2005, 08:37
CITAT (tomas99 @ 22-06-2005, 07:37) Det är bara bra att taxeringsvärdena höjs det har en dämpande ökning av villa priserna i storstäderna. Visst det dämpar prisuppgången en aning, men fastighetsägarna får mindre pengar att spendera på renoveringar och ombyggnationer och därmed skapas färre nya jobb osv osv... och på vilket sätt dämpar det prisuppgången på hyreslägenheter det enda att göra där är ju att höja hyrorna för att betala skatten, och folk måste få högre bostadsbidrag för att ha råd att bo i dessa lägenheter. krister
Biggan_
22-06-2005, 09:40
Och förhöjda taxeringsvärden innebär risk för förmögenhetsskatt för en hel del också. Ännu fler skatter ......
farbror B
22-06-2005, 09:53
I min kommun höjs skatterna inte så mycket, men ändå har de höjts fantastiskt de senaste åren!
Mit gamla hus, tidigare kommunägt, saknade taxeringsvärde när jag köpte det. Bums uppskattades det till 269 000. Nu, bara sju år senare, är det femhundratusen.....
Vad gillar ni den stegringen?
Biggan_
22-06-2005, 09:57
CITAT (farbror B @ 22-06-2005, 10:53) I min kommun höjs skatterna inte så mycket, men ändå har de höjts fantastiskt de senaste åren!
Mit gamla hus, tidigare kommunägt, saknade taxeringsvärde när jag köpte det. Bums uppskattades det till 269 000. Nu, bara sju år senare, är det femhundratusen.....
Vad gillar ni den stegringen? Du har varit FÖR flitig med renoveringar och förbättringar av huset farbrorn.  Slit lönar sig tydligen inte.....
farbror B
22-06-2005, 10:04
Nej det värsta är att jag inte fyllt i någon sådan uppvärdering, priset har ändå stigit så mycket! Byter träpanel mot träpanel = samma värde..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|