kristerh
SKATTEVERKET: TAXERINGSVÄRDE FÖR SMÅHUS +23% 2006

STOCKHOLM (Direkt) Taxeringsvärdet för Sveriges
småhusägare stiger med i genomsnitt 23 procent 2006, men
dämpningsregeln betyder att endast en tredjedel av höjningen
slår igenom på fastighetsskatten 2006.
Det meddelar Skatteverket i ett pressmeddelande.
Beräkningarna bygger på den provvärdering inför den
förenklade fastighetstaxeringen som Skatteverket har genomfört
tillsammans med Lantmäteriverket.
De största taxeringsökningarna noteras i Skåne, med
Tomelilla i topp med 48 procent. På Gotland höjs
taxeringsvärdena i genomsnitt 41 procent.
I Stockholm höjs taxeringsvärdena i genomsnitt 18
procent medan Göteborg och Malmö får se höjningar med 39
respektive 31 procent.
I norra Sverige sänks taxeringsvärdena på flera håll,
mest i Sorsele där taxeringsvärdena sänk med 21 procent i
genomsnitt.
De nya taxeringsvärdena ska motsvara 75 procent av det
genomsnittliga marknadsvärdet 2004./PD

Undrar hur mycket skatt de tänker att dra in igentligen? det verkar inte finnas någon hejd på detta,
det drabbar ju inte bara villaägare, en stor del av hyran på hyreslägenheter är ju ren skatt.
Sorseleborna kan ju vara glada.
krister
rutis
Men taxeringsvärdet för småhus påverkar väl inte taxeringsvärdet för hyreshus?
kristerh
Nej de har väl sina egna taxeringsvärden, eller oxså går de på området de ligger i, vet faktiskt inte hur de sätter skattevärdet på bostadshus.
krister
fruberglund
Tur att vårat blev sänkt 100.000 förra gången de taxerade om smile.gif Då är vi väl tillbaka på +-0 igen smile.gif
tomas99
Det är bara bra att taxeringsvärdena höjs det har en dämpande ökning av villa priserna i storstäderna.
Rossi
CITAT (tomas99 @ 22-06-2005, 07:37)
Det är bara bra att taxeringsvärdena höjs det har en dämpande ökning av villa priserna i storstäderna.

Men den högsta höjningen kommer i Tomelilla vilket definitivt inte är en storstad .....
Ewa L
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 07:40)

Men den högsta höjningen kommer i Tomelilla vilket definitivt inte är en storstad .....

Oxelösund och Svedala är definitivt inte heller några storstäder. 46 resp 45 %!

Tack och lov bor jag i en "icke-attraktiv" bygd unsure.gif så min ökning blir 8%. Dessutom ett ganska billigt hus så mig personligen drabbar det egentligen inte.

Men kan inte för mitt liv förstå varför man skall betala skatt gång på gång på samma objekt. Vid en försäljning är något helt annat.
kristerh

Visst det dämpar prisuppgången en aning, men fastighetsägarna får mindre pengar att spendera på renoveringar och ombyggnationer och därmed skapas färre nya jobb osv osv...
och på vilket sätt dämpar det prisuppgången på hyreslägenheter wink.gif
det enda att göra där är ju att höja hyrorna för att betala skatten, och folk måste få högre bostadsbidrag för att ha råd att bo i dessa lägenheter.
krister
Biggan_
Tycker inte det är logiskt med fastighetsskatten. Skatt på skatt på skatt i all oändlighet på redan skattade pengar, och det är andras fastighetsaffärer som avgör vad jag skall betala i skatt!! sad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
När man köpte sitt hus ute på landet för över trettio år sedan så skall man väl inte straffas för att man valde ett område som kom att bli attraktivt! sad.gif sad.gif sad.gif
Rossi
Och förhöjda taxeringsvärden innebär risk för förmögenhetsskatt för en hel del också. Ännu fler skatter ......
farbror B
I min kommun höjs skatterna inte så mycket, men ändå har de höjts fantastiskt de senaste åren!

Mit gamla hus, tidigare kommunägt, saknade taxeringsvärde när jag köpte det. Bums uppskattades det till 269 000.
Nu, bara sju år senare, är det femhundratusen.....

Vad gillar ni den stegringen? unsure.gif sad.gif
Biggan_
CITAT (farbror B @ 22-06-2005, 10:53)
I min kommun höjs skatterna inte så mycket, men ändå har de höjts fantastiskt de senaste åren!

Mit gamla hus, tidigare kommunägt, saknade taxeringsvärde när jag köpte det. Bums uppskattades det till 269 000.

Hurra! Du är på väg att bli miljonär! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 22-06-2005, 10:53)

Du har varit FÖR flitig med renoveringar och förbättringar av huset farbrorn. laugh.gif Slit lönar sig tydligen inte..... sad.gif
farbror B

Nej det värsta är att jag inte fyllt i någon sådan uppvärdering, priset har ändå stigit så mycket!
Byter träpanel mot träpanel = samma värde..
blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon