Full version: Ny sdd av pplen
Johnny_b
Jag tyckte mig lsa hromdagen att trd frn pple krnor blir sura stmmer detta eller e det bara att plantera krnor och man fr lika goda pplen som pplet man tog det ifn?
//tack p frhand
Johnny
sa, mlardalen zon 2
CITAT (Johnny_b @ 21-06-2005, 18:26)
Jag tyckte mig lsa hromdagen att trd frn pple krnor blir sura stmmer detta eller e det bara att plantera krnor och man fr lika goda pplen som pplet man tog det ifn?
//tack p frhand
Johnny

Du fr inte samma pple som pplet du tog krnorna ifrn, fr det mesta blir det sura pplen, men det hnder ibland att man lyckas f ett trd med goda pplen = en helt ny ppelsort.

De plantor man fr fram vid krnsdd kan man anvnda som grundstam nr man ska tillverka egna ppeltrd. Man brukar tillverka ppeltrd genom att ta en ympkvist frn den sorten man vill ha och s ympar man fast det p en grundstam. Grundstammen styr storleken p trdet, frgrundstammar ger ofta vldigt stora ppeltrd.

ppelkrnor mste g igenom en vinter innan de gror (=kallstratifiering) s sr du frn ute nu kommer de att gro i vr. Krnorna man anvnder br vara frn svenska pplen som r hrdiga i det omrdet dr du bor.
Johnny_b
S det lttaste sttet att f ett bra ppeltrd r att kpa ett eller?
Jag har precis kpt min sommar stuga och r inte rdd fr att det skall ta tid men skulle vara kul om har lite frukt o grnt i trdgrden, just nu finns dr inte ett smack smile.gif
//Johnny
sa, mlardalen zon 2
Om du vill ha frukt snabbt och inte kan ympa r det nog enklast att kpa frdiga frukttrd, frukttrden r ju redan ngra r gamla nr de sljs s man spar ju lite tid.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon