Full version: Ny sådd av äpplen
Johnny_b
Jag tyckte mig läsa häromdagen att träd från äpple kärnor blir sura stämmer detta eller e det bara att plantera kärnor och man får lika goda äpplen som äpplet man tog det ifån?
//tack på förhand
Johnny
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Johnny_b @ 21-06-2005, 18:26)
Jag tyckte mig läsa häromdagen att träd från äpple kärnor blir sura stämmer detta eller e det bara att plantera kärnor och man får lika goda äpplen som äpplet man tog det ifån?
//tack på förhand
Johnny

Du får inte samma äpple som äpplet du tog kärnorna ifrån, för det mesta blir det sura äpplen, men det händer ibland att man lyckas få ett träd med goda äpplen = en helt ny äppelsort.

De plantor man får fram vid kärnsådd kan man använda som grundstam när man ska tillverka egna äppelträd. Man brukar tillverka äppelträd genom att ta en ympkvist från den sorten man vill ha och så ympar man fast det på en grundstam. Grundstammen styr storleken på trädet, frögrundstammar ger ofta väldigt stora äppelträd.

Äppelkärnor måste gå igenom en vinter innan de gror (=kallstratifiering) så sår du frön ute nu kommer de att gro i vår. Kärnorna man använder bör vara från svenska äpplen som är härdiga i det området där du bor.
Johnny_b
Så det lättaste sättet att få ett bra äppelträd är att köpa ett eller?
Jag har precis köpt min sommar stuga och är inte rädd för att det skall ta tid men skulle vara kul om har lite frukt o grönt i trädgården, just nu finns där inte ett smack smile.gif
//Johnny
Åsa, mälardalen zon 2
Om du vill ha frukt snabbt och inte kan ympa är det nog enklast att köpa färdiga fruktträd, fruktträden är ju redan några år gamla när de säljs så man spar ju lite tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon