annelise
... av elrör och någon slags plast / fiberväv. Typ ett tunneltält modell större och sedan täcka det med något lämplig material. Det skulle kunna vara av liknanade typ som finns på denna sida :
http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html

Någon som har några tips kring detta eller har gjort det själv? Någon som har en aning om hur stort man kan göra tunneln utan att konstruktionen blir för instabil?

Anledningen att jag vill göra detta är mest för att jag vill ha mer växthus men det är inte tillåtet med mer än 10 kvm på vår kolonilott och det har jag redan... smile.gif

Meget tack på förhand, jag hoppas att någon har tips!
Tante Morgan
hej annelise!
jag funderar också på att göra ett liknande växthus.
jag tänkte använda lecablock (såna med hål i) och armeringsjärn för att förankra plaströren.
Jag ska gräva ur platsen för växthuset och grusa upp ytan. Det göra främst för att få god dränering men också för att få bort allt ogräs som växer där nu... wacko.gif
Så när jag ändå ska gräva tänker jag lägga lecablocken där rören ska möta marken. Sen sätter jag en kort bit av armeringsjärnet som en pinne i ett av hålen och på med röret över det. Jag hoppas det kommer bli tillräckligt stabilt. Tyngden på leckablocket bör stå emot rätt tuffa vindar.

Man kan nog säga att jag gräver ur och grundar som för ett riktigt växthus. Eventuellt lägger jag lecablocken som en låg mur runt om, det ger ju en viss isolering.

Har du fler idéer så dela gärna med dig!! Det är så roligt att det finns fler som går runt och funderar på samma saker! biggrin.gif

lycka till med projektet!!
Lena N
I en äldre tråd diskuteras hembyggen. Kolla i Elias album.
Tante Morgan
Tack för tipset Lena!
Många inspirerande bilder - nu ska det byggas!
ingrid fuxwall
Annars så finns ju mobila växthus att köpa, testar själv ett i år och det är toppen !

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon