annelise
... av elrr och ngon slags plast / fibervv. Typ ett tunneltlt modell strre och sedan tcka det med ngot lmplig material. Det skulle kunna vara av liknanade typ som finns p denna sida :
http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html

Ngon som har ngra tips kring detta eller har gjort det sjlv? Ngon som har en aning om hur stort man kan gra tunneln utan att konstruktionen blir fr instabil?

Anledningen att jag vill gra detta r mest fr att jag vill ha mer vxthus men det r inte tilltet med mer n 10 kvm p vr kolonilott och det har jag redan... smile.gif

Meget tack p frhand, jag hoppas att ngon har tips!
Tante Morgan
hej annelise!
jag funderar ocks p att gra ett liknande vxthus.
jag tnkte anvnda lecablock (sna med hl i) och armeringsjrn fr att frankra plastrren.
Jag ska grva ur platsen fr vxthuset och grusa upp ytan. Det gra frmst fr att f god drnering men ocks fr att f bort allt ogrs som vxer dr nu... wacko.gif
S nr jag nd ska grva tnker jag lgga lecablocken dr rren ska mta marken. Sen stter jag en kort bit av armeringsjrnet som en pinne i ett av hlen och p med rret ver det. Jag hoppas det kommer bli tillrckligt stabilt. Tyngden p leckablocket br st emot rtt tuffa vindar.

Man kan nog sga att jag grver ur och grundar som fr ett riktigt vxthus. Eventuellt lgger jag lecablocken som en lg mur runt om, det ger ju en viss isolering.

Har du fler ider s dela grna med dig!! Det r s roligt att det finns fler som gr runt och funderar p samma saker! biggrin.gif

lycka till med projektet!!
Lena N
I en ldre trd diskuteras hembyggen. Kolla i Elias album.
Tante Morgan
Tack fr tipset Lena!
Mnga inspirerande bilder - nu ska det byggas!
ingrid fuxwall
Annars s finns ju mobila vxthus att kpa, testar sjlv ett i r och det r toppen !

ingrid
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon