Copycat 2
Hejsan ! Finns det någon som vet om det finns några örter eller något liknande för att förtunna blodet? Jag har haft problem med proppar till och från, just nu är det ganska mycket till. På vårdcentralen så har dom satt upp mig på väntelista och jag kan tidigast få en tid i Augusti, men det är ju inte så roligt att gå omkring i sommar med hela kroppen full med blåmärken. Det skulle ju vara bra om man kunde göra något själv åt dom mest akuta propparna. Jag hade en TIA attack i April och är livrädd för att få en sån igen, det var mycket skrämmande, så ni som har lite tips alla tips är välkommna. wub.gif
*Felix matte*
Är det inte lite farligt att själv börja laborera... jag tycker det låter allvarligt att du får så många proppar.
Visst handlar det om ytliga? Får du en "liten kula" under huden som sedan blir öm och blå?... frågar för att jag ibland fått såna på fingrarna.

Trombyl borde du väl fått ... det brukar ges om man haft propp,
om inte... så tycker jag att du ska kräva att få komma och prata med en doktor ganska snabbt.

TIA attack... usch det är otäckt.. hoppas att det löser sig snabbt och att du slipper fler tråkigheter. wub.gif
Copycat 2
Hejsan Agneta ! Liten och liten, på fingrarna så är dom ju små, men på benen så ser jag misshandlad ut, det ser ut som om någon gett mig rejäla klacksparkar där. Ingen vacker syn om man vill vara sommarklädd, just nu så går jag helst i långbyxor för att slippa ha en massa folk som tror att maken gett sig på mig. Om ingen har någon huskur på lager så får jag väl köra med uttröttningsmetoden på vårdcentralen, men det är så att min husdoktor har slutat och dom har ingen ersättare. sad.gif
*Felix matte*
Jo jag menade att de är små på fingrarna... Tycker absolut att du ska kontakta primärvården och kräva att de ger dig tid... jag känner igen detta att doktorn slutar och man ingen har att gå till.

Jag fick för ett par år sedan sitta i telefon i mer än en tim... tigga och be att få komma till någon... kopplades från den ena doktorn till den andra som sa att de tyvärr var fullbokade... men till slut så svarade en trevlig röst att han ville träffa mig dagen därpå. På den vägen är det och nu har jag (vi) en husdoktor. biggrin.gif
Christoffer
Jag har själv haft blåmärken på armar och ben, men då pga att blodet varit för lättflytande. Men ditt problem låter mycket jobbigare.
Visserligen kan man köpa råttgift med blodförtunnande warfarin, men
det tror jag inte är någon bra rekommendation till dig.

Ginkgo, kryddnejlika är ju blodförtunnande, och älgört borde nog också
vara det, med tanke på att den innehåller salicylsyra som är väldigt lika acetylsalicylsyra, som de flesta vet är blodförtunnande.
rosita
Vitlök är också blodförtunnande.
Betty
Hittade den här sidan när jag Google-sökte på "blodförtunnande" och "örter". Intressant läsning om man nu ska laborera själv med örter/naturmedel.

En Magnecyl om dan är blodförtunnande, likaså en snaps om dan...

Verkar inte klokt att du ska behöva vänta till augusti för att få komma till en läkare på vårdcentralen! Jag skulle ha åkt till jourcentralen/akuten, där får man ju träffa en läkare - även om det kan ta några timmar.
mamamaggan
Tycker som flera andra att detta är alldeles för allvarligt för att laborera med själv. Om du tar för stor dos kan du bli så lättblödande att det också är farligt kanske t o m farligare än proppar. Åk in akut om du inte kan få hjälp på annat sätt.

När man använder blodförtunnande läkemedel är det väldigt noga med kontroller. Blodprover tas var 3 -4 vecka för att kolla så att blodet varken är för " tunt" eller " tjockt".
kerstin z5-6
placera dig på en mottagning och gå inte ut förrän du blivit undersökt ! pronto !
Christoffer
CITAT (Copycat 2 @ 21-06-2005, 19:21)
På vårdcentralen så har dom satt upp mig på väntelista och jag kan tidigast få en tid i Augusti, men det är ju inte så roligt att gå omkring i sommar med hela kroppen full med blåmärken.

Skamligt att du får vänta så länge. Just en sådant här ska man VERKLIGEN inte vänta med. Jag skulle direkt stuckit till akuten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon