|
Satte en omgång flädersaft igår, så till midsommar ska den vara klar. mums........
Maria i Helsingborg
21-06-2005, 19:12
Jag satte idag och i år använder jag vanligt socker istället för som förra året, farinsocker. Saften blev mörk och såg ganska oaptilig ut
Vi i zon II väntar otåligt på fläderblomningen...Lycka till med era safter!
fruberglund
21-06-2005, 20:21
Hur gör man flädersaft och hur vet man när bären är mogna???
Skulle vara kul att veta och få recept eftersom vi har massor med fläder och älskar flädersaft!
Flädersaft
40-70 fläderblomsklasar 3 citroner. 2 kg strösocker. 1 påse citronsyra. 2 liter vatten.
Tvätta citronerna och skiva dem. Skölj snabbt av fläderblommorna om de har mycket löss... Varva citronskivor och fläderblommorna i en stor bunke. Koka upp vattnet , sockret och citronsyran till det löser sig och häll över samt låt blandningen stå i 3 dagar, gärna kallt. Sila saften och häll i t.ex Glassburkar, typ 2 l big pack, frys in. ( När du sen ska göra saft, ta fram burken ur frysen och skeda ur koncentratet.) Eller häll på flaskor, som förvaras mörkt och svalt.
fruberglund
21-06-2005, 20:48
Tack för receptet!
Hur vet jag när de är mogna då?
Maria i Helsingborg
21-06-2005, 21:57
Man använder fläderblommorna och du ser när de slagit ut i gyllengult flor
Det går att göra på bären också (fläderbärs saft), men jag tycker definitivt att det blir godare med fläderbloms saft. Friskare, utan så mycket beska.
fruberglund
22-06-2005, 10:32
CITAT (Maria i Helsingborg @ 21-06-2005, 22:57) Man använder fläderblommorna och du ser när de slagit ut i gyllengult flor  Oj, då är det nog redan försent. Har nog bär nu tror jag. Får komma ihåg nästa år istället
Magnolia
22-06-2005, 11:07
CITAT (Maria i Helsingborg @ 21-06-2005, 20:12) Jag satte idag och i år använder jag vanligt socker istället för som förra året, farinsocker. Saften blev mörk och såg ganska oaptilig ut  Och jag glömde citronsyran. Rekommenderas inte!
niklaswik
22-06-2005, 11:32
Åh är det nåt jag älskar så är det fläderblomssaft!! Kan inte ni som gör skicka en flaska till mig?
SannaLasso
23-06-2005, 16:09
CITAT (fruberglund @ 22-06-2005, 11:32) CITAT (Maria i Helsingborg @ 21-06-2005, 22:57) Man använder fläderblommorna och du ser när de slagit ut i gyllengult flor :) Oj, då är det nog redan försent. Har nog bär nu tror jag. Får komma ihåg nästa år istället  Om din fläder redan har bär är det ingen "ätlig" fläder! Det finns en sort som blommar tidigt (druvfläder, ej ätlig) och en som brukar blomma runt midsommar eller senare beroende på zon. Den ätliga, Sambucus nigra, får svarta bärklasar som mognar framåt september medan den oätliga får röda. Här i zon 3 står flädern i knopp men dröjer nog någon/några veckor till innan den slår ut i full blom. Jag har inte sett gyllengula fläderblommor utan bara gräddvita, påminner om rönnblommor tycker jag.
Maria i Helsingborg
23-06-2005, 17:35
CITAT Jag har inte sett gyllengula fläderblommor utan bara gräddvita Du har rätt, det är mer vitt än gult!  CITAT Åh är det nåt jag älskar så är det fläderblomssaft!! Kan inte ni som gör skicka en flaska till mig? Du verkar vara både läskunnig och ha rätta "driven" (=gilla saften) - ingmet servade dig med receptet ovan! Min saft delar jag bara med barnen och på sin höjd lite gin!
fruberglund
23-06-2005, 23:07
CITAT (SannaLasso @ 23-06-2005, 17:09) CITAT (fruberglund @ 22-06-2005, 11:32) CITAT (Maria i Helsingborg @ 21-06-2005, 22:57) Man använder fläderblommorna och du ser när de slagit ut i gyllengult flor :) Oj, då är det nog redan försent. Har nog bär nu tror jag. Får komma ihåg nästa år istället  Om din fläder redan har bär är det ingen "ätlig" fläder! Det finns en sort som blommar tidigt (druvfläder, ej ätlig) och en som brukar blomma runt midsommar eller senare beroende på zon. Den ätliga, Sambucus nigra, får svarta bärklasar som mognar framåt september medan den oätliga får röda. Här i zon 3 står flädern i knopp men dröjer nog någon/några veckor till innan den slår ut i full blom. Jag har inte sett gyllengula fläderblommor utan bara gräddvita, påminner om rönnblommor tycker jag. Hmmm...får kolla upp det, är nästan 100 på att det är svarta bär på mina buskar! Det här måste undersökas!
netaave
25-06-2005, 12:36
Fläderbär kan man göre egen kapris av.
KAPRIS PÅ FLÄDERBÄR
1,5 liter omogna fläderbär, de ska fortfarande vara gröna. 2,5 dl ättikssprit 1/2 msk vinäger 1 msk socker
Koka en lag på ättika och socker, slå den het över bären. Låt stå ett dygn. Koka sedan upp alltsammans och låt det sakta koka i 10 min. Häll upp på små burkar.
Eller varför inte
FLÄDERBLOMSPARFAIT
1 äggvita
½ dl florsocker
2 dl grädde
1 ½ dl koncentrerad fläderblomsaft
2 dl färska hallon, el. 200 gr frysta
2 msk socker
( 1 dl färsk mynta )
Vispa äggvitan med florsockret till ett fast skum.
Vispa grädden krämig och blanda med äggvitevispet och fläderblomsaften.
Häll upp i portionsglas och ställ i frysen minst fyra timmar.
Rör ihop hallonen med sockret och servera till parfaiten. Garnera ev. med mynta. Parfaiten kan göras långt i förväg. Ta ut den ur frysen ca 20 min. innan den ska ätas.
Eller kanske rent av
Fläderblomsvin.
30 klasar Fläderblom 2 st Apelsiner i skivor 3 st Citroner i skivor 2 kg Socker 5 L Vatten 30-35 gr Jäst
Lägg blommor och frukt i en stor kruka. Häll socker, sedan kokande vatten över. När blandningen är ca 40 grader smulas jästen i. Rör om, låt stå 4 dygn. Sila och häll på flaskor eller damajeanne. Gasbinda till kork. Sila på flaskor efter 2 månader. Lagra gärna till nästa sommar.
TIPS En varm sommardag smakar det förträffligt med Fläderblomsvin och Cider
Ätlig fläder är en buske eller träd med vita flata blomklasar se se mer på Fläder -infoDruvfläder har mer gula blommor röda bär och blommar tidiagre än ätlig fläder se Druv-fläderÄven sommarfläder är gifig men det är en meterhög ört så det bör man ju inte förväxla, SommarfläderÄtlig fläder  Druvfläder  Lycka till med saftandet och tack för lite fler recept
Jag kan tipsa om att senast jag gjorde fläderblomssaft först rev bort det gula på citronskalet (att användas i saften) och sedan skalade bort det vita innan jag skivade citronerna. Det blev mycket godare!!! :-)
Flädervin låter ju mycket trevligt. Men är det vanlig brödbakningsjäst (torrjäst eller vanlig mjuk kub) man använder eller ska det vara nån speciell vinjäst, var köps sån i så fall?
solkatten
27-06-2005, 15:55
Använder du brödjäst så blir alkoholhalten inte så hög som med vinjäst, däri ligger skillnaden. Tror att du kan hitta den i vanliga butiker som för vintillverkningsprylar och smaksatser för likörer och brännvin.
fruberglund
27-06-2005, 16:11
Hihi...hade visst både ock  Den riktiga flädern är på gång att slå ut medans druvflädern har gröna bär redan nu. Tjoho, då kan jag göra saft i alla fall
Jag har också båda. Den "riktiga" håller på att slå ut, den doftar så underbart  och är så vacker. Druvflädern är en ännu vackrare buske tycker jag. De röda bären i juli-augusti är dekorativa. Försöker man äta druvflädern får man rejält ont i magen! Men de är uppskattade av fåglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|