|
Jag såg inlägget om upplyst person. Tänkte svara under den samma men eftersom jag tror att min fråga som jag önskar många svar på skulle "drunkna i det inlägget" startar jag nu en ny tråd i ämnet... som sagt... Hur skulle ni vilja definiera vad som menas med en upplyst person?
groowymama
22-06-2005, 13:47
En upplyst människa är en person som vet att vi alla hör ihop En upplyst person vet att när man gör illa åt en levande varelse så påverkar detta alla levande varelse. En upplyst person kan se bakom "masker" som vi människor bär. Detta är lite grand av vad jag tor om en upplyst person.
Tack groowymama! Jag tycker som du. Jag tror dessutom att en upplyst person kan ställa sitt eget ego (eller jag) åt sidan och se till sakerna från flera håll. Men jag tror också att människor tenderar att skapa och glorifiera personer som utmärkt sig på något vis och det finns inga garantier att dessa personer faktiskt är upplysta - så att säga. jag tycker det förekommer ganska mycket kommersialism bland new age rörelsen, men äkta omsorg kan inte vara av kommersiellt slag.
Tropeden
22-06-2005, 17:48
En som har srålkastarna på sig kanske??!?
rabalder
22-06-2005, 19:41
En upplyst person är, en som står framför min BMV då jag har hellyset på!!!!
rabalder
22-06-2005, 20:10
Skämt åsido! jag har en volvo...
... eller en som har gått alldeles för nära majbrasan.
Biggan_
23-06-2005, 09:48
Hallo alla lustigkurrar, lucior och volvofans! Vad anser ni då om upplysning? Eller var frågan för svår? Ta och diskutera om till ex Hans helighet den fjortonde Dalai Lama är upplyst eller inte och vad det i så fall innebär...
*Felix matte*
24-06-2005, 06:56
CITAT (Eko @ 23-06-2005, 22:55) Ta och diskutera om till ex Hans helighet den fjortonde Dalai Lama är upplyst eller inte och vad det i så fall innebär...  Inte heligare än du och jag.... det jag sett och läst om han så är han som vilken av oss som helst...låtsas som det vore världsnyhet som han kommit på... när han säger att vi människor bör älska varandra och publiken ser ut att vara i trans för de tror de har mött gud i mänsklig skepnad. Det är som med andra sektledare... Usch! väljas ut vid fyraårsålder för man tycker sig se att han är reinkarnation av någon annan "lama"
groowymama
24-06-2005, 14:41
CITAT (Eko @ 23-06-2005, 22:55) Hallo alla lustigkurrar, lucior och volvofans! Vad anser ni då om upplysning? Eller var frågan för svår? Ta och diskutera om till ex Hans helighet den fjortonde Dalai Lama är upplyst eller inte och vad det i så fall innebär...  Jag tror att ALLT LEVANDE är HELIGT;men vi är tyvärr inte medvetna om detta.
CITAT (groowymama @ 24-06-2005, 15:41) Jag tror att ALLT LEVANDE är HELIGT;men vi är tyvärr inte medvetna om detta. Fy sjutton vad bra svar, ......igen groowymama! Kramar från Eko
CITAT (Felix matte @ 24-06-2005, 07:56) Inte heligare än du och jag.... det jag sett och läst om han så är han som vilken av oss som helst...låtsas som det vore världsnyhet som han kommit på... när han säger att vi människor bör älska varandra och publiken ser ut att vara i trans för de tror de har mött gud i mänsklig skepnad. Jaaa., nog tror jag som du att det är publiken som tar honom som gud - inte han själv.
zaaritha
24-06-2005, 21:33
Upplyst? Ja--för mej; är det att ha koll på nyheterna, tidningar o dyl.
CITAT (zaaritha @ 24-06-2005, 22:33) Upplyst? Ja--för mej; är det att ha koll på nyheterna, tidningar o dyl. Den var ju kul....men.............
zaaritha
24-06-2005, 21:37
Eko; vaddå?
CITAT (zaaritha @ 24-06-2005, 22:33) Upplyst? Ja--för mej; är det att ha koll på nyheterna, tidningar o dyl. Då är du nog upplyst???????
zaaritha
24-06-2005, 22:10
??
CITAT (zaaritha @ 24-06-2005, 23:10) ?? Glöm det!!!
zaaritha
24-06-2005, 23:10
Okej!
Caprice
25-06-2005, 11:12
Framförallt är det viktigt att skilja på dem som är "upplysta" och de som vill vara, pga möjligheten att tjäna pengar...
Många sökare faller lätt för den senare versionen, tyvärr... Och blir bara förvirrade och får tunnare plånbok.
Caprice
Madeleine1
25-06-2005, 22:20
Oj... upplyst. Handlar inte det om att vara förstående, både förstå sig själv och andra, så att man slipper blanda in en massa värderingar i allt man gör? Det är nog min definition i alla fall...
zaaritha
25-06-2005, 22:29
Allmänbildad, empatisk??
groowymama
26-06-2005, 16:45
CITAT (Madeleine1 @ 25-06-2005, 23:20) Oj... upplyst. Handlar inte det om att vara förstående, både förstå sig själv och andra, så att man slipper blanda in en massa värderingar i allt man gör? Det är nog min definition i alla fall...  Det är en rätt bra definition
Heddas matte
26-06-2005, 19:03
myntades inte uttrycket "upplyst" första gången under renässansen och då om någon som omfattade antikens ideal och livsstil?
den här, som det verkar, nutida newage-aktiga tolkningen har jag inte hört talas om förr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|