Kristina zon 3
02-04-2003, 13:09
Hej.
Snart är det dags att åka iväg till planskolan och shoppa. Tänkte att någon kanske vill dela med sig av lite råd och ideér. Ska planera en helt ny rabatt vid uteplatsen. Har gjort en 60 cm hög mur, 12 m lång. Muren är mot söder men huset skuggar delvis. Någon som har bra idéer på hängande växter, gärna som doftar, lite gammaldags. Den viktigaste blommningstiden för mig är i juli. Huset är alltså en sommarstuga och semestern är i juli.
Hoppas på förslag
Ingrid på Västkusten
02-04-2003, 14:15
Beror på hur mkt skugga- rosor - clematis och kaprifol. Mycket doftande (de flesta) och mkt gammeldags :-) - min älsklingstrio faktiskt :-)
och Juli blommar de flesta gammeldags rosor :-D
Rostipssite:www.floralinnea.com
Hälsar ingrid
Kristina zon 3
02-04-2003, 15:15
Hej Ingrid!
Vilken underbar rossite. Fanns hur mycket som helst att välja på. Klematis? Trodde bara att de "klättrade", men det kanske funkar att låta dem hänga nedåt istället. Det har jag ju några stycken som sedan i höstas har fått bo i trädgårdslandet (man köper fast man inte har plats och så får man göra sig plats). Kanske det finns Klematis som inte blir så långa rankor på. Muren är ju bara 60 cm hög. I och för sig häftigt med blombestrött utegolv, men inte så praktiskt.
Nybörjare men entusiastisk.
Hannele
02-04-2003, 15:58
Smultron är en torktålig hängväxt,
vackra vita blommor och goda bär!
Almdalen
02-04-2003, 18:13
Kanske är Krasse något för dig, lätta att få att gro och de växer snabbt. Det finns flera sorter att välja mellan alla lika fina tycker jag. På hösten är det bara att samla fröer så man har till nästa år.
Ingegerd
Kristina zon 3
03-04-2003, 08:45
Hej Ingegerd och ni andra.
Krasse har jag tänkt på och beställt en massa olika frö. Hittade en nästan svart, men den var tyvärr slut. Letade efter den på mässan men inte då. Jag har sett en bild i någons fotoalbum, en mur med en mängd hängande blommor över, superläckert. Har letat i forumet men hittar inte tillbaka. Kanske någon vet var murens finns och var man kan hitta nästan svart krasse.
Kristina
Kanske att det är den här hemsidan du menar?
Alpiner i Halmstad
Kristina zon 3
03-04-2003, 09:03
Javisst är det den sidan.
Man får väl kopiera när något är så vackert eller vad säger ni. Men eftersom jag är en riktig nybörjare ser jag inte vad det är för växter. Förhoppningsvis är det någon som kan hjälpa mig. Jag vill också ha en sådan underbar mur som Gun-Britt och Bernt har.
Rockdalas handelsträdgård säljer en nästan svart krasse, den pryder
framsidan på deras frökatalog "Plants of Distinction" en minisort 30 cm hög
www.rockdala.com
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.