AndreasBlomquist
Hej!

Vi har ett gult tegelhus där trädetaljer som farstukvisten, balkongen och taknocken är mörkblå medan alla fönster är vita. Vi har också ett tillhörande garage i trä som är i samma mörkblå färg som delar av huset.

Vi tycker inte alls om denna blå färg utan vill gärna ha någon annan färg men har fastnat lite när det kommer till färgval. Har någon av er något förslag på en fin färg som passar ihop med gult tegel?

// Andreas
råse-marie
Ja absolut en rödaktig ton ( lite mörkare )
Jättesnyggt runt fönster odyl oxå.
Lycka till smile.gif
KURT
En länk till andra länkar om färgsättning:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.p...;num=1118519981
Anma
Grönt tycker jag är jättesnyggt till gult tegel. Men det måste vara rätt grön nyans...
Köp små provburkar och måla på lite med olika nyanser ni gillar och välj den som blir snyggast. Det är mitt tips!
Rossi
Nu vet jag inte hur ni bor men ett tips är att kolla med kommunen vilka färger ni får lov att använda innan ni köper färg. Det kan hända att de har restriktioner. Vi bor ute på landsbygden och här finns det stränga regler när det gäller färgsättning.
birgitek
Tycker också grönt, men inte vilken grön som helst, så provmåla .
Birgit Ek
carol
Jag håller nog mer med Råse-Marie om den röda. smile.gif

Bor du i ett "vanligt" villaområde borde det väl inte vara några problem med vilka färger du får ha, är värre om man bor i radhus e dy där man vill behålla en enhetlig färg för att få harmoni. Då har arkitekten oftast planerat ett helt bostadsområde som kanske ska ha en särskild stil som man då inte får ändra på.

Vad gäller fristående hus gäller väl bara att man inte väljer en alltför utstickande färg för grannarnas skull.

Men kolla för säkerhets skull.

Rossi - trodde att reglerna blivit lättare på landsbygden?
Rossi
CITAT (carol @ 22-06-2005, 10:00)
Rossi - trodde att reglerna blivit lättare på landsbygden?

Vet inte hur det är nu men för fyra år sedan när vi byggde så var det väldigt strikt när det gällde både färg och form. Vi fick t.ex. inte ha svarta takpannor även om de flesta husen i byn har just svarta takpannor. Anledningen var att huset skulle byggas i enlighet med ungefär färg och form som man hade på 1800-talet när de andra husen i byn byggdes. Att de husen sen har ändrat färg på sina pannor innan de nya områdesbestämmelserna trädde i kraft brydde man sig inte om.

Vi var tvungna att ha indraget takskägg, fick bara ha fönster och dörrar i rött, grönt eller blått. Fick inte ha träfasad (jo, på garaget fick vi men inte på boningshuset). Nu har vi ett stenhus och ville ändå ha putsad fasad.

Huset fick inte vara för brett. Max 7 meter brett. Helst hade de velat ha 5 meter brett men de insåg att det funkar inte idag.

Vi fick inte bygga enplans utan det skulle vara 1 1/2-plans.

Etc. etc. etc.

Allt skulle vara enligt gammal skånsk byggtradition eftersom vi bor i en 1800-talsby.

Bra i och för sig tycker jag. Tycker inte att det är bra om de skulle lätta på de här reglerna och de hade smällt upp ett flådigt, trendigt hus på åkern bredvid. Det hade inte alls passat in.
carol
Jag undrar om inte skåne är värst med såna här regler, men jag håller med dig - det är bra även om det är besvärligt. smile.gif
Rossi
CITAT (carol @ 22-06-2005, 10:24)
Jag undrar om inte skåne är värst med såna här regler, men jag håller med dig - det är bra även om det är besvärligt. smile.gif

Eller "bäst" med såna regler om man tycker att det är bra! biggrin.gif
carol
Ja just det biggrin.gif laugh.gif
farbror B
Min far gick till byggnadsnämnden när jag var liten och frågade om det var okej att han målade om huset.
En man tittade allvarligt på honom, konstaterade var huset låg och uttalde det numer odödliga:

-Måla du i vilken färg som helst, bara det är rött
Rossi
CITAT (farbror B @ 22-06-2005, 11:19)
Min far gick till byggnadsnämnden när jag var liten och frågade om det var okej att han målade om huset.
En man tittade allvarligt på honom, konstaterade var huset låg och uttalde det numer odödliga:

-Måla du i vilken färg som helst, bara det är rött

laugh.gif laugh.gif Vilken FLEXIBEL man! laugh.gif
Bettson
Tegel brukar ju vara svårt att färgsätta.

Jag har sett två fina färgsättningar men det var rött tegelhus.

Den ena hade gröna gavlar, dörr och fönsterfoder och även karm.
Enbart fönsterbågaran målades röda.

Grannen blev inspirerad och gjorde en liknande grej i två blå nyanser. Båda husen var kanonsnygga.

Jag håller medföregående talare. BÅde grönt och rött skulle passa bra till gult tegel. Försök gärna ta upp någon nyans i teglet.

Har du en tegelsten lös så gå in i färgaffären och be om hjälp med förgförlsag. Använd gärna ett dataprogram så att du ser hur stor yta av varje färg det blir.

En bra tumregel när det gäller färg på hus är att ju starkare och mera dominant en färg är desto mindre yta skall man måla den på. Målar man en dominant färg på stor yta så tar den över hela huset.

PRaktexempel på när man lyckas bra är han med tegelhuset som målade klart röda fönsterbågar. Det var kanonsnyggt på så liten yta men hade ytan varit större med den förgen så hade det sett förskräckligt ut.
Caprice
Jag skulle satsa på vitt.
Småtråkigt kanske, men snyggt, och funkar alltid..

Ev med visa partier i en snygg röd nyans som bryter av....

Caprice
Bettson
CITAT (Caprice @ 22-06-2005, 13:54)
Jag skulle satsa på vitt.
Småtråkigt kanske, men snyggt, och funkar alltid..

Ev med visa partier i en snygg röd nyans som bryter av....

Caprice

Inget dumt förslag.

Fast vitt..... När det gäller stora ytor som hus så skall man nog inte ta helt vit. En beige, gräddfärgad eller kittfärgad beroende på vilken färgskala man har, upplevs på en större yta som vit men blir mycket vilsammare för ögat. En varmröd (engelskt röd) färg till fönsterbågar och dörr....mm inte så dumt det heller. rolleyes.gif
farbror B
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 11:21)
CITAT (farbror B @ 22-06-2005, 11:19)

-Måla du i vilken färg som helst, bara det är  rött

laugh.gif laugh.gif Vilken FLEXIBEL man! laugh.gif

Ja, men alla frågor om att måla his i dalarna fick väl honom att se rött
(kunde inte låta bli) laugh.gif
farbror B
Far på studiebesök i Ludvika, på vägen mot grängesberg...

Där får man på kort stund se ett turkost stenhus, en ljusgrön villa, en ljuslila och två orangegula...

min tro är att den inärvda färgblindheten i byn utnyttjas av färghandeln som säljer allt som Falurött laugh.gif
Gossen Ruda
En liten utvikning. Det var en gång en man som målade om sitt hus i en avvikande färg. Byggnadsnämnden kom och klagade och krävde att han skulle måla om i annan färg. Till slut gjorde han så, med vattenlöslig färg! Byggnadsnämnden var där och godkände det hela. När dom försvunnit tog han fram vattenslangen. laugh.gif
AndreasBlomquist
Tack så mycket för alla förslag. Engelskt rött kan säkert bli jättefint till huset tror jag så jag ska absolut ta med dessa förslag hem och presentera dem för sambon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon