birgitek
Har en pion som blivit enorm, med en enorm mängd blommor. Eftersom den blivit alldeles för stor undrar jag om man kan dela den och i så fall när?
Birgit Ek
Rossi
Jo, man kan dela den men det kan hända att den blomstrejkar några år om du har otur.

Jag hade delat den tidigt på våren innan den hade börjat växa ordentligt.

Nu har jag ju inte sett någon bild på din men kan den verkligen bli för stor? smile.gif Låter helt underbart med en bamsepion tycker jag!
birgitek
Jo, den är fin. Har bara blivit för stor för platsen den står, men huvudskälet är nog att jag vill ha en till.
Birgit Ek
Rossi
CITAT (birgitek @ 22-06-2005, 10:57)
Jo, den är fin. Har bara blivit för stor för platsen den står, men huvudskälet är nog att jag vill ha en till.
Birgit Ek

Om huvudskälet är att du vill ha en till så hade jag nog köpt en till för att inte riskera blomningsstrejk om du delar den befintliga. Även om inte alla pioner blomningsstrejkar när du flyttar dem/delar dem så förkommer det och du vet ju aldrig hur din kommer att reagera.
Caprice
Håller med, om det är i huvudsak för att du vill ha en till, så köp en..!

Du får ju en ny för en hundring, och det är väl inte värt att riskera att den nuvarande inte blommar på ett par år...?

Men svaret är ja, det går att dela den..

Å andra sidan kanske den fortsätter att blomma som ingenting har hänt nästa sommar om du delar den....

Caprice
renate
Det går att dela Bonpioner,helst på hösten/sensommar.Jag ska gräver upp en del med,har många Bondpioner,en del på fel plats som måste flyttas.
Louise i Göteborg
...och vill man ha en precis likadan till finns det bara en sak att göra.
Eneledam
Det går aldeles utmärkt att dela Pionen. Se till att få med mycket jord från det aktuella växtstället så kommer med all säkerhet både den "gamla" o den nya plantan att blomma. Vatna ordentligt.

Jag har fått en bit av en gammal Bonpion från Sörmland hit till Västernorrland och moderplantan blommar nu medan min är på väg. Knoppen växer fint och jag räknar med en blomma om någon vecka!

Så hugg till och skapa dig ytterligare na planta! rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Har läst så många gånger att man inte ens ska flytta pioner men så var jag tvungen att göra det, flytta min ena pion.
Det blev nog fem nya av den och det verkar som om alla tagit sig men inte blommar i år, fyttade den i april/maj.

ingrid
vaniljstången
Hej! Jag delade min jättepion i fyra delar i våras, den såg ut att ta sig fint till en början. Nu har alla blomknoppar svartnat och torkat trots ihärdigt vattnande. Om jag har färstått det hela rätt kan det bli så det första och andra året efter delning. Alltså bara att vänta och se! Lycka till med elningen!
Tropeden
Felet för det mesta är att man planterar den flyttade/delade pionen för djupt. Då kan det bli problem.
ejjan
Var tvungen att flytta min pion när det är som allra sämst - under blommning. Delade den oxå. Den verkade inte fatta vad som hade hänt - blommade på som vanligt!! Är ett par år sedan nu och alla delade plator blommar. Tror som föregående talare - problemet är att de sätts för djupt.
kerstin z5-6
man kan om man är skicklig och gräver länge djupt och försiktigt , flytta en pion i full blom -utan att den slokar ens .. inte jag , men nån annan har prövat
Annars är bästa tiden att flytta vår och försommarblommande perenner på hösten -Pion inget undantag -då passar det bra att även dela dem om man vill det -
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon