Full version: sallad
nilla
Nåt mycket märkligt har inträffat för mej i år. Jag har sått blandad plocksallad på flera olika ställen, från tre olika fröpåsar och inte ett blad har kommit upp! Ruccolan som jag sådde samtidigt i raden bredvid är hur fin som helst...
Nån som varit med om liknande? Kan det vara nån brist i jorden? Har gödslat med häst- och hönsgödsel precis som jag gjort tidigare. Det här är min tredje sommar med odling så erfarenheten är ganska begränsad.

Har provat att så i kruka för att se om det funkar, om inte får jag väl acceptera att fröna är dåliga.
KURT
Om det är fröna som har dålig grobarhet så kan man testa det genom att lägga några på fuktigt papper och se hur många som gror.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du sår i kruka så ställ krukan någonstans där det är ganska svalt, sallatsfrön brukar inte gro om det är varmare än +20, helst ska det vara en bra bit svalare än +20 vid groningen. När jag var hos en sallatsodlare (sån där sallat i kruka man köper i matbutiken) så hade de kylrum där de ställde in sallatssådderna så att de skulle gro. Det räcker med att det är över +4 för att sallatsfrön ska gro.
gammelnalle
Du har händelsevis inte någon 4-bent vän som kan ha vart framme???

Jag har nog sått 10 olika rader med div sallad och ALLA har INTE kommit upp. MEN jag kan inte se något samband med ÅR, fabrikat eller sort...

(jag gissar att någon av mina katter har vart framme...)

b
nilla
Bra ide att testa grobarheten på papper, det ska jag genast göra. Kanske att fröna är för gamla, eller också har det varit för varmt, om jag minns rätt så var det en liten värmebölja när jag sådde första gången. Får testa i kylen.

Jag har mycket problem med snäckor i år, nästan alla bönplantor är uppätna, kanske att dom har gett sej på salladen också?

gammelnalle - 4benta besökare förekommer faktiskt, fast jag har svårt att tro att dom krupit in under fiberduken och glufsat i sej alla grodder... fast det vore onekligen en kul syn smile.gif

Tack för tipsen, det känns konstigt att inte ha ett enda eget salladsblad såhär till midsommar, får hålla tummarna att det kanske blir någon lite potatis istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon