Full version: kaktusar?
Johnny_b
Kan man ha kaktusar i trädgården året runt utan att ta in dom? och i så fall vilka sorter? men tycker dom borde hata kulan smile.gif
//Johnny
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa Opuntior brukar kunna klara sig i mycket vädränerat läge utomhus under vintern de brukar kallas frilandskaktusar i handeln här är ex. på frilandskaktusar som zetas säljer

Opuntia fragilis
Opuntia missouriensis
Opuntia phaeacantha

Frilandskaktusar brukar inte gilla vinterväta.

Det ska även finnas fler kaktusar än Opuntior som ev. ska kunna gå på friland.

På Succseeds hemsida kan man hitta lite mer info om div. kaktusar även vilka som ska kunna gå bra på friland + man kan handla kaktusfrön http://www.succseed.com/ Succseed är ett svenskt företag men språket på hemsidan är engelska.
Johnny_b
Ohh va kul att ja fick ett sådant svar... skulle vara kul med kaktusar i trädgården... men ja undrar oxo... detta kanske e en jette dum fråga men here it comes....
Vad innebär "vinterväta"?
//Johnny
kerstin z5-6
Vinterrregn slask ... opuntiakaktus trivs bra i väldränerad sandig jord i söderläge -en glas skiva ovanpå under senhöst o vinter gör att de slipper regnen och därmed inte ruttnar -kylan , är inget problem för dessa kaktusar smile.gif
Christoffer
Peter Korn har ju lyckats med det, och han verkade ha lite olika kaktusar, skyddade under hårdplast.
wolkenkrabber
jag har satt ut två opuntion och en echinocerus, och de ser ut att må bra änsålänge, sen får vi se vad de säger om östersunds blöta höst
Ludvig Johansson
Jag satte några opuntior förra sommaren och de övervintrade här i zon3 planterade i en 20cm sandbädd med ca 10cm lönnlöv som skydd. Brevid kaktusarna satte jag en Yucca (planterad i september!!!) och den fick samma skydd. Dess blad stack glatt ut ovanför snötäcket hela vintern och nu har den börjat växa som ett jehu. Ser ut att må jättefint.
kerstin z5-6
Yucca filamentosa "Golden sword" verkar vara den mest härdig -övervintrat utan problem här i z5
wolkenkrabber
ugh jag har tänkt att försöka med icke missfärgar yucca, gilalr itne varigerade växter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon