Full version: Minska foton i adobe
gammelnalle
efter datakraschen.... finns inte mitt fotroredigeringsprogram kvar (eller gör det det???) men jag la in Adobe Photoshop album och där kan man göra en del kul grejer ENKELT... bl.a. fixa färger och korrigera.. men jag hittar inte hur man "pixlar ner" formatet..

eller skall jag använda nåt annat (helst GRATIS!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ) program??

vore kul att få med några till bilder i mitt album... (men det kanske inte alla tycker,,,- sad.gif sad.gif )

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Rossi
Vi har Adobe photshop och där är det bara att trycka på Bild och Bildstorlek och sedan välja storlek.

Men det kanske inte är samma som du har då?
Bettson
Har du inget bra program som följde med kameran?

Photo-shop suger ju ganska bra med kräm även om det är en av de bästa redigeringsprogrammen. jag menar om sin dator är seg så blir den väl extremt seg när du anväder photo.shop. Tar det inte tid att starta upp?
Pixi
när du har grejat färdigt och gjort bilden som du vill ha den i Phptoshop så välj spara för webben under fil menyn, då får du fram 2 (eller 4 om du vill) olika bilder där du ser
hur dina pixelminskningar kommer att se ut och hur stor plats bilden tar
Jill-Ulrika
CITAT (gammelnalle @ 22-06-2005, 11:09)
efter datakraschen.... finns inte mitt fotroredigeringsprogram kvar  (eller gör det det???)  men jag la in Adobe Photoshop album och där kan man göra en del kul grejer ENKELT...  bl.a. fixa färger och korrigera.. men jag hittar inte hur man "pixlar ner" formatet..

eller skall jag använda nåt annat (helst GRATIS!!  :D  :D  :D ) program??

vore kul att få med några till bilder i mitt album... (men det kanske inte alla tycker,,,- sad.gif  :( )

biggrin.gif  :lol:  :P

Hm, om du efter datakraschen var tvungen att lägga in programmen på nytt måste du ju även lägga in Photoshop igen. Var ett sånt relativt vanligt haveri då det räcker att starta om datorn så är Photoshop troligen kvar. Hoppas du hade sparat bilden du jobbade med innan kraschen annars är den däremot borta blink.gif

Att dra ner storleken på en bild i Photoshop gör du under dokument storlek Bild/image där väljer du: Storlek på bild/Image size
Sen skriver du in den upplösning/resolution du vill ha på bilderna:
Exempelvis: 100 dpi (har hört att det ger en bättre upplösning än 72 dpi som annars är bruklig)
Sen kan du även justera bredd och höjd: Bredden på en bred bild kan exempelvis vara 13 cm och höjden på en hög bild likaså. wink.gif
Rossi
CITAT (Bettson @ 22-06-2005, 12:02)

Photo-shop suger ju ganska bra med kräm även om det är en av de bästa redigeringsprogrammen. jag menar om sin dator är seg så blir den väl extremt seg när du anväder photo.shop. Tar det inte tid att starta upp?

Vår dator blir inte alls seg av Adobe photshop och det tar inte lång tid att öppna programmet. Ändå har vi både basvarianten och den mer avancerade varianten av photoshop.
Christoffer
Ladda ner gratisprogrammet Irfanview och där kan du göra lite allt möjligt. Laddar in på någon sekund.
Bettson
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 12:12)

Vår dator blir inte alls seg av Adobe photshop och det tar inte lång tid att öppna programmet. Ändå har vi både basvarianten och den mer avancerade varianten av photoshop.

Men det beror väl på vilken dator man har. Såg i en annan tråd att Nalle har 179 RAM. DEet är flera år sedan jag själv hade så lite och då var minsann Photo-shop ett riktigt tuggummi att ladda upp.
Rossi
CITAT (Bettson @ 22-06-2005, 12:45)
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 12:12)

Men det beror väl på vilken dator man har. Såg i en annan tråd att Nalle har 179 RAM. DEet är flera år sedan jag själv hade så lite och då var minsann Photo-shop ett riktigt tuggummi att ladda upp.

OK, jag visste inte att han hade en seg dator. (Jag läser bara DE FLESTA trådar. smile.gif )
*Felix matte*
179 i RAM minne gör att datorn inte klarar "tyngre" program... jag har 384
och har valt att plocka bort photoshop Elements (jag har PS stora versionen) eftersom datorn blev lite seg.

Björn... visst har väl du också Paint ...jag tror den ska finnas i alla windows versioner.
Högerklicka på bilden du vill minska... välj Öppna med och då ska det komma upp lista... i den väljer du Paint

I den nya rutan väljer du Bild och i den listan Ändra storlek/ Snedställ där ser du två rutor där det står 100%
Ändra procenttalen tills du får rätt storlek på bilden.... Glöm inte att spara den nya bilden i annat namn än originalet.

Odla godkänner bilder upp till 100Kb

Jag hade bild som var 2,65 Mb ... skrev in 20% i rutorna och fick då en bild som är 16Kb stor
gammelnalle
ojjj

nu är det bara ??????????? för mig....

(men jag erkänner ånyo att datorer och jag inte är riktigt överens..)

Trots mina "bara" 176Mb TYCKER jag inte att datorn är slö (men har inte SÅ mycket att jämföra med heller..)

och jag lyckas inte med Rossis och Jill-Ullrika's råd om att bara trycka....

Paint (enl Felix's matte) tar inte emot min bild...

Pixies metod KANSKE funkar... jag skall prova nu till helgen..

Anledningen till att jag inte lagt in MIN kameras bildhanteringsprogram är endast därför att jag inte trodde det behövdes... jag läser in bilderna direkt från minneskortet i en "kortläsare" . Det var betydligt krångligare att gå via kameran. men jag kanske bör installera Minoltans program??

Jag tackar ändå för alla inputs och får jag inte detta till att funka skall jag pröva Christoffers tips.

och så passar jag på att önska ALLA en RIKTIGT

TREVLIG MIDSOMMAR
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon