Full version: Supersnigeln
kristerh
Nu har det hänt, den äckliga mördarsnigeln har parat sig med den svenska skogssnigeln och därmed tål den den svenska vintern mad.gif supersnigel
krister
Eva i Skåne
Har det sagts något om hur denna bastard ser ut? Färg tänkte jag nu närmast på smile.gif
mulle
Jag kan komma med lite tröst...
I dagens åländska lokaltidning skrivs det om ett snigelforskningsprojekt i sommar.
Man har kommit underfund med att både björksav och järnsulfat fungerar utmärkt för att bekämpa sniglar.
Björksavsextraktet skrämmer bort dem, järnsulfatet påverkar tydligen fortplantningen.
Det som man undersöker i år är om medlen är så miljövänliga som man nu tror. Om de är det kommer det snart ut effektiva snigelprodukter på marknaden!
biggrin.gif
Mulle
HelBen
I tidningen stod att forskarna hittat sniglar som ser ut som mördarsniglar (spansk skogssnigel) men som ser annorlunda ut inuti. enligt forskarna skulle denna nya modell kombinera mördarsnigelns snabba förökning med skogssnigelns överlevnadsförmåga. läskigt!

Fast döda inte leopardsniglar eller röda skogssniglar. De finns också i våra trädgårdar och blir kanske till slut utrotade för att vi går och trampar på allt som inte är svart...
Fialotta
I så fall blir jag galen om det kommer fler...räcker så jäkla bra med mördararten...plockar o plockar...tar ju aldrig slut unsure.gif
Kajsa
CITAT (mulle @ 22-06-2005, 12:19)
Jag kan komma med lite tröst...
I dagens åländska lokaltidning skrivs det om ett snigelforskningsprojekt i sommar.
Man har kommit underfund med att både björksav och järnsulfat fungerar utmärkt för att bekämpa sniglar.
Björksavsextraktet skrämmer bort dem, järnsulfatet påverkar tydligen fortplantningen.
Det som man undersöker i år är om medlen är så miljövänliga som man nu tror. Om de är det kommer det snart ut effektiva snigelprodukter på marknaden!
biggrin.gif
Mulle

Det hoppas vi på. Har själv inga mördarsniglar men dom finns i Västerås varje gång jag köper rosor, perenner är jag rädd att några ägg kommer med, vänder och vrider och kollar noga. Hur ska tiden räcka till att jaga dom varje dag, så trist.
kristerh
CITAT (Kajsa @ 24-06-2005, 10:10)
Hur ska tiden räcka till att jaga dom varje dag, så trist.

Du behöver inte jaga varje dag om du använder snigelgiftet.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon