Full version: Hjälp!
jannice
Finns det någon som kan hjälpa mig? Har fått något på min svartvinbärsbuske som sprider sig till andra buskar, rödvinbär & krusbär. Alla nya blad blir liskom gulbruna och lite "krulliga", och karten skrumpnar och faller av. Mest då på svartvinbärsbusken. Fick rådet i höstas att klippa ner alla buskarna till hälften och gödsla med kogödsel vilket jag gjorde. När bladen och karten kom nu i våras så såg de först jättebra ut, men nu är det tillbaka. Vad gör man? Tacksam för råd och hjälp... Är inget proffs, så enklast möjliga... unsure.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ser det ut såhär:

Isåfall är det bladlusskador. Går inte att bota med nedklippning eller gödsling.

Att karten skrumpnar och trillar brukar dock inte ha att göra med bladlöss utan tillgång på vatten speciellt svarta vinbär brukar vilja ha en mycket god tillgång på vatten. Just tidigt på säsongen är det viktigast att se till så de har tillgång på vatten + man bör ha öppen jord runt buskarna.
jannice
Det ser ut som lite både och, kan man säga.....
Om det nu är bladlusskador vad gör man då?? wink.gif wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Mot bladlöss kan man ex. spruta busken med växtvårdsoljor på våren innan bladen slår ut för att kväva lusäggen. Även vanlig matolja blandad med ljummet vatten ska funka för att kväva lusägg. Sedan kan man ju plocka bort de värst drabbade bladen men egentligen så gör inte lössen så enormt stor skada på vinbär mer än att bladen blir missbildade.
jannice
OK, tack snälla för hjälp till en newbie!!!
Jag gillar att greja i trädgården, fast det känns lite som om jag mest förstör, tyvärr. Har nog inga gröna fingrar.... biggrin.gif
noora
Greja på du bara, alla råkar ut för motgångar ibland. "Gröna fingrar" får man med erfarenheten, bara intresset finns där smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon