Full version: Vad har jag köpt
mulle
I slutet av maj köpte jag en perenn i Helsingfors som bara presenterades som "ny" och med ett finskt namn som jag omedelbart lyckades glömma.
Det latinska namnet saknades.
Jag har ringt till plantskolan efteråt men de "har tappat bort" (!!!) det latinska namnet... De hade inte heller någon aning om vilket läge växten ville ha, dess slutliga höjd eller färgen på eventuella blommor... wacko.gif

Jag köpte plantan uteslutande för bladens skull. De är gröna med vinröd ådring och påminner väldigt mycket om rödbetans.
Är det någon här på forumet som vet vad jag har kommit hem med?

Mulle
BLÅKORN
Jag kan hjälpa dig med ett bildförslag , men inte namnetRÖDABLAD SOM RÖDBETA
BLÅKORN
Testar att lägga bilden synlig på direkten

]http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...urrycurry[/IMG]
lilla mamma
Kan det vara en sorts syra, trädgårdssyra.
Törs du så smaka på bladet.
Anita
mulle
Jag är modig, lilla mamma, men inte såå modig att jag törs smaka på en okänd växt.... unsure.gif rolleyes.gif
Jaa, BLÅKORN, det är nog växten på din bild (också om jag tycker att ådringen på min är ännu lite rödare)! Var i trädgården står din, soligt eller halvskugga? Blommar den och - om ja - vilken färg har blommorna?
Och finns här någon som vet namnet på denna växt?
Mulle
Karin i Småland
rumex sanguineus. Finns en mer rödbladig som jag inte minns namnet på men det var något med "Skåne-anknytning". Frösår sig väldigt.
mulle
Tack!!!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon