Full version: Orkid Frga ?
Diana
Hejan!

Jag undrar nr man skall klippa av blomsterstengeln p Orkidn , eller om man skall lta den sjlvd?
/Diana blink.gif
sa, mlardalen zon 2
Det beror p vilken Orkid det r, exempelvis Brudorkidn (Phalaenopsis) kan blomma flera gnger p samma stngel s dr gr man klokt att lta stngeln vara kvar tills den vissnar av sig sjlvt.

Brudorkid
Diana
CITAT (sa @ mlardalen zon 2,02-04-2003, 17:55)
Det beror p vilken Orkid det r, exempelvis Brudorkidn (Phalaenopsis) kan blomma flera gnger p samma stngel s dr gr man klokt att lta stngeln vara kvar tills den vissnar av sig sjlvt.

Brudorkid

Vet ej vad den heter, men den har som p bilden flera blommor p samma stngel rolleyes.gif
/Diana
e_sedell
Om du har kpt den i en vanlig blomsteraffr s skulle jag tro att det r en Phalaenopsis, det r den i srklass vanligaste Orchiden... Frgen kan variera en del...
Eva i Norrkping
Spara stngeln! Det kommer skert nya blommor p den! Jag blev frvnad sjlv ver det frsta gngen, men jag tror samma stngel blommade om minst tv, kanske tre gnger!
Diana
CITAT (e_sedell @ 02-04-2003, 20:14)
Om du har kpt den i en vanlig blomsteraffr s skulle jag tro att det r en Phalaenopsis, det r den i srklass vanligaste Orchiden... Frgen kan variera en del...

Jag har kpt den frn en blomsterbil som kommer till jobbet varje vecka, men det r skert samma sak som att handla i butikerna. Frgen r cerise med mrkare prickar. Mycket vacker.wub.gif
/Diana
Diana
CITAT (Eva i Norrkping @ 02-04-2003, 21:58)
Spara stngeln! Det kommer skert nya blommor p den! Jag blev frvnad sjlv ver det frsta gngen, men jag tror samma stngel blommade om minst tv, kanske tre gnger!

OJ, jag skall spara stngeln. Har tv stenglar och den ena har blommat om 2 gnger redan och r inne p sin 3:e. Det ser ut som om den andra stngeln kan komma igng igen. KUL! Fr detta r min frsta Orkid.
/Diana
Diana
CITAT (Eva i Norrkping @ 02-04-2003, 21:58)

Eva, Vi har en sommarstuga i Norrkping (bor i Stockholm) och jag undrar om du kan rekomendera ngra bra "Trdgrds Centers" att handla p i Norrkping. Sommarstugan ligger nere vid Ensjn borta vid Hageby. Du vet nog bttre vad jag talar om.

Ha det.
/Diana
diana.lindholm@chello.se
e_sedell
Phalaenopsis blommar om i princip hur monga gnger som hlst p samma stngel. Jag har lyckats f bde en Keike och blommor p samma stngel + en annan blommande stngel p samma planta =).

Jag handlar p Bilbeks, det r ett bra stlle. Krukvxter och lite Annueller kper vi p Dalaborgshandelstrdgrd. Det ligger vid fyrby, Eneby. Jag bor i skrblacka s det blir en bit att ka fr de sm liven, men vad gr man inte fr kvalit...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon