Jag har problem med luftfuktigheten när jag är borta ett par dagar. När jag är hemma häller jag vatten på tegelgolvet men jag tycker ändå att effekten försvinner för snabbt. Hur gör ni? Man hör ju ofta att luftfuktigheten ska ligga mellan 70-80%... jag ligger oftast betydligt under, ca 35- 50%.
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2005, 16:36
Det beror på vad du odlar, ex. tomat vill ha torrare luft är det fuktigt och stillastående luft mellan bladen får man lätt svampangrepp. När temperaturen sjunker på natten så stiger luftfuktigheten (=risk för gråmögel) så det gör inget att du har lägre fuktighet på dagen. Nu när det är varmt kan man ha dörren och luckor öppna nästan dygnet runt för att man ska få bra luftgenomströmning och då fär man ju nästan samma luftfuktighet som det är ute.
Har kollat upp luftfuktighet och tomatodling, det är bara bra om det ligger runt 50-60% till den grödan, går du så högt upp som du strävar efter kan det bli problem med pollineringen har hittat varningar om att om man går över 70% så klibbar pollenet ihop hos tomat och man får en dålig befruktning.
du kan sätta ut låga stora plastfat på golvet som du fyller med vatten
Tack för svar!
Okey, så då ligger jag inte så långt ifrån, ska testa detta med fat med vatten... dessutom har jag sett bruna prickar på tomatbladen - kan det vara svampangrepp?
Hej.
Luftfuktigheten kan ökas genom att spruta ut vatten som en dimma, detta sänker också temperaturen i luften.
Dysor för att skapa vattendimma finns i Weibuls yrkesodlarkattalog, för några årsen såg jag i Gardenas sortiment för droppbevatnning dysor för att skapa vattendimma.
Lite större kan de vaiabla munstycken som vi håller i handen som har alla möjliga lägen från jet till duch och tiloch med MIST.
Jag har inte provat någon sv dessa men en ledtråd att leta vidare.
Odlar du CHILI ?
JÅJ
Glöm luffuktigheten. Förra året, som var mitt första växthusår, läste jag en del litteratur om odling. Jag blev väl lite fanatisk och sökte uppnå det odlingsoptimala. Det funkade dåligt och jag sänkte ambitionsribban till att låta fönstrena öppnas och fläktarna gå på när tempen blev för hög. Vattning och gödning skötte min Hydromat.
Luftfuktigheten var och är som den är. Trots min sänkta ambition blev det bra skörd och jag hade en angenäm avstressad odlingssäsong.
Lycka till!
Hej JÅJ och ZONUNO3
Nej jag odlar inte chile (ännu), verkar spännande tycker jag!
Och detta med luftfuktigheten kanske inte är det viktigaste, temperaturen är ju det största problemet att tampas med så jag börjar i den änden.
Hej igen ...
De största problemen brukar vara att skugga och hålla nere temperaturen.
Nästa problem är att det är för fuktigt åtminstonde om vi odlar tomater och gurka.
Så här gör jag nu i sommar, (Hösten ?)
Varje dag öppnar jag dörren, stängd på natten, fönstren går med automatik.
Väst taket är målat med Weibuls växthus solskydd ( spädd 10 - 1) som regnar bort till hösten.
Långsidan mot väst har gardiner av fiberväv som används soliga varma dagar.
Hittills ser de bra ut i år gurkplantor över 2 meter och tomatplantor över 1,5 meter, snabbast tomaten var Sungold F1 den dyraste påsen i affären...
Melonerna och parikan dröjer ...
JÅJ
CITAT (ostgun @ 22-06-2005, 17:11)
Jag har problem med luftfuktigheten när jag är borta ett par dagar. När jag är hemma häller jag vatten på tegelgolvet men jag tycker ändå att effekten försvinner för snabbt. Hur gör ni? Man hör ju ofta att luftfuktigheten ska ligga mellan 70-80%... jag ligger oftast betydligt under, ca 35- 50%.

Jag har ställt in en vattentunna på ca 100 liter i mitt lilla växthus. Det gjorde jag främst för att på det sättet jämna ut temperaturen: På dagen går energin åt till att värma upp vattnet i tunnan och på natten avger den värmen igen. Det var väl smart? Eller????
Några problem med tomaterna har jag inte sett ännu.
/Rolf
Hej på er .... här i Göteborg ösregnar det och luftfuktigheten är för hög ...
Ett lite tips låt dörren stå öppen, så blir åtminstonde inte luftfuktigheten högre i växthuset än ute! ( tja ute är det över 100% relativ fukighet nu !)
Såg en dysa på JULA som ansluts till vattenslangen och sprutade en vattendimma, på bilden användes den över en solstol med en kvinna och ett barn som solade ... kanske något för oss som i allafal behöver prylar till våra växter.
JÅJ
Här i Sthlms-trakten har luftfuktigheten varit runt 90 - 95% senaste veckan, sägs det! På morgonen är fönstren i växthuset immiga och dryper av fukt. Fuktdroppar på Physalis- och tomatblad.
För ett par dagar sedan upptäckte jag, när jag skulle skörda skärbönor, fullt med mögel, på blad och stjälkar. Massor med blom och späda bönor... men jag klippte ner allt

... i rädsla för att möglet skulle sprida sig!
Vattnar bara på morgonen, har dörren stängd på natten, (=rädd för snigelivasion) men vad gör man när det regnar och regnar och det automatiska fönstret inte öppnar sig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.