Full version: Flerårig Lejongap?
Louise i Göteborg
Visst är väl Lejongap ettårig?
När det dök upp plantor i den slarvigt rensade rabatten som jag hade lejongap i förra året tänkte jag - hurra den har självsått sig. Men nu kommer skott på de vedartade resterna avv förra årets plantor (jag sa ju att jag rensar klent) så man undrar... har jag fel igen? Är lejongap ur alldeles vanlig billig fröpåse med blandade färger flerårig?
Åsa, mälardalen zon 2
Alldeles vanlig lejongap är flerårig men vi brukar odla den som ettårig i Sverige och därför står det ettårig på påsarna men bor man i zon 1-2(3) så brukar det inte vara ovanligt att åtminstone några övervintrar och skjuter nya skott till våren så själv rensar jag aldrig bort lejongapen på hösten.
Louise i Göteborg
Tackar Åsa! Alltid trevligt med fler argument mot att rensa biggrin.gif
Ophelia
De brukar även kunna fröså sig. Såg en hel rabatt full med frösådda exemplar i Stockholm en gång. Mycket trevligt! smile.gif
Eva i Skåne
Jag har flera som övervintrat från förra året och de hade stora knoppar i helgen som gick så kanske de slagit ut nu.
Det är en fördel om man fått dem att övervintra, att de börjat blomma mycket tidigare
och klipper man bort det överblommade så blommar de hela sommaren och hösten.
Underbar blomma wub.gif
Eivor på Väddö
Hos mig har lejongapen övervintrat för andra året. Andra sommaren blev de större och kraftigare än första. Och nu kommer flera grenar på varje planta. Roligt! Jag bor i zon 3-4, och de står i en torr sluttning. Kanske därför som det gårr så bra. Eivor på Väddö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon