Gilla
Usch jag har fått bruna prickar på mina tomatplantor (på bladen) som står i ett växthus. Är det någon som veta vad det kan vara? Det ser ut som om bladen håller på att gulna också... sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har det varit fuktigt i växthuset? Sitter de gula och brunprickiga bladen längst ner på plantan eller är det hela plantan som är drabbad? Sitter plantorna tätt eller luftigt?
bikiv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-06-2005, 17:28)
Sitter de gula och brunprickiga bladen längst ner på plantan eller är det hela plantan som är drabbad?

Åsa, varför ställer du den frågan? Måste betyda något speciellt?

Jag har en tomatplanta som har gula och prickiga blad längst ner på plantan!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är de nedersta bladen är det oftast ingen fara då är det nog bara gamla blad + kanske något för fuktigt som har varit problemet så man har fått små svampangrepp från någon svamp som angiper döende blad, då kan man ta bort de bladen som ser värst drabbade ut + försöka ha det lite lufigare och torrare i växthuset speciellt på nätterna = inte vattna på kvällen och undvika att blöta ner bladen. Ser majoriteten av plantan grön och fin ut ända upp i toppen där den nya tillväxten kommer så brukar det inte vara något större fel på plantan.
Gilla
De bruna prickarna är på bladen längst ned så det låter ju bra. Tack för rådet! Tomatkarten ser jättefina ut rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon