Perebba
Jag har en stor gjuten kruka som jag funderar på att odla perenner i istället för sommarblommor. Den står ganska utsatt av vinden i zon 3.
Jag har aldrig odlat ngt perennt i kruka förut så tips tas tacksamt emot.
Vad kan tänkas fungera?
Den är för tung för att flyttas på när den väl är planterad och jag vill helst att den kan stå kvar där den har stått sen minst femtio år tillbaka.
mulle
Jag har i tio år haft rosenkvitten i en stor kruka på en för sol och vind utsatt plats. Den trivs alldeles utmärkt. Jag har aldrig bytt jorden men däremot gödslat ordentligt.
I en annan stor kruka i skuggan har jag gulbrokig benved med hasselört kring fötterna.
Dessutom odlar jag funkior, snårvinda och gulbladig humle i krukor som får stå ute.
Gräs i kruka har jag också och det nyaste är variegerad kirskål i ett kärl.
Jag har tröttnat på att skaffa nya sommarblommor varje år och tycker att perenner är ett utmärkt alternativ för alla vackra krukor jag vill ha på olika platser i trädgården.
I höst tänker jag peta ner lite snödroppar och krokusar med funkiorna som ju är så sena med att komma igång.
Lite mera vattna och gödsla blir det förstås med krukor men det bekommer mig inte.
Jag besökte för övrigt en häftig trädgård där ägaren hade massor av krukor med vilda växter, med hundfloka, klöver, midsommarblomster o.s.v. och t.o.m. med nässlor. Det var en spännande kontrast till den övriga planteringen som var extremt stram, formklippt och välansad.
Mulle
Ophelia
Vad tycker du själv om för blommor? Har sett olika fetblagsväxter coh taklök tillsammans med sten och sådant. Väldigt fint.
liv
Det var en ganska bra ide.Har en del stora krukor till övers , tror jag skall ta och prova med en blanding avnässlor och kirskåloch kanske lite tak lök. Kan det gå tror ni???
Kom med tips jag blev intresserad att prova något nytt, annorlunda .
Ophelia
CITAT (liv @ 28-06-2005, 23:47)
Det var en ganska bra ide.Har en del stora krukor till övers , tror jag skall ta och prova med en blanding avnässlor och kirskåloch kanske lite tak lök. Kan det gå tror ni???
Kom med tips jag blev intresserad att prova något nytt, annorlunda .

Nässlor och kirskål skulle verkligen vara nytt!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
De flesta vill ju bara bli av med dem. Själv är jag faktiskt lite inne på en brokbladiga kirskålen, tycker den är himla snygg. Sedan kan man ju spela med lite annat som är vitbrokbladigt fast med annan form som funkia, randgräs eller vad man kan ha. Jag är förtjust i revsuga som är rödaktig och brokbladig, limegrön penningblad, taklökar i olika färger och lite "asseccoarer" (alltså med stenar, trä eller annat som är fint men jag föredrar det som är naturligt förekommande).

smile.gif
grodchen
Jag tror att taklöken skulle drunkna i kirskålen och brännässlorna, och brännässlor bränns ju som bekant (kan vara jobbigt om man har krukan där man går för tätt inpå, eller när man ska greja i den..)

En ide är att gå ut i markerna med en spade om du är ute efter det vilda. Tänk bara på att en del växter är fridlysta. Gräv med förstånd! Ta med dig en fältflora så kan du kolla blomningstid för blommande växter.. Det är ju just den som gör att man oftast väljer "sommarblommor" framför perenner.

En annan ide är att sätta ett litet träd/buske i den. Jag har en ginnalalönn på min balkong som är åretruntboende. Lite bonzaiande kanske?

Du har fortfarande inte sagt något om solen, hur stor en stor kruka är, eller om du måste ha en kruka som klarar sig utan vattning, om du vill hålla en viss stil/färg..
Ophelia
CITAT (grodchen @ 29-06-2005, 16:59)
Jag tror att taklöken skulle drunkna i kirskålen och brännässlorna, och brännässlor bränns ju som bekant (kan vara jobbigt om man har krukan där man går för tätt inpå, eller när man ska greja i den..)

En ide är att gå ut i markerna med en spade om du är ute efter det vilda. Tänk bara på att en del växter är fridlysta. Gräv med förstånd! Ta med dig en fältflora så kan du kolla blomningstid för blommande växter.. Det är ju just den som gör att man oftast väljer "sommarblommor" framför perenner.

En annan ide är att sätta ett litet träd/buske i den. Jag har en ginnalalönn på min balkong som är åretruntboende. Lite bonzaiande kanske?

Du har fortfarande inte sagt något om solen, hur stor en stor kruka är, eller om du måste ha en kruka som klarar sig utan vattning, om du vill hålla en viss stil/färg..

Nu var väl inte tanken att allt detta skulle samsas på en och samma gång utan mer vara olika förslag på växter som kan användas.
liv
Otroligt vad ni är duktiga på att veta vad växterna heter .Rävsuga tex. verkar intressant, men jag har ingen aning vad det är ..
Jag tror jag låter nässlorna stå där de är , får gå några extra steg för att hämta en av mina te indegrienser .
Men det där med att hämta växter i skogen var ett bra tips. fast inte vet jag vad som är fridlyst , och hälst vill jag ju ha nåt jag kan stoppa i mig..
Liv
grodchen
Ätbart var det ja..

Nåt man kan stoppa i sig är jordgubb/smultron. Mina smultron från stugan överlever (nåja) i en vanlig liten balkonglåda över vintern. Dock torkade blommorna för mig långt innan det blev ngt förra året. Vattnar flitigare i år ska ni veta..

Annars så kan man ha starkväxande örter som tex citronmeliss eller körvel i en bytta kanske? Då slipper man få hela landet invarderat av dem.
liv
Jordgubbar fattas, annars har jag de andra på markplan.
Men citronmelissen , min är ganska liten och ynklig . knappt så den övervintrar . hm. kanske skall ha den i en kruka istället.
Ewa L
Jag har också planterat perenner för första gången i en av mina krukor. Den är helt enkelt för stor att kånka omkring på, byta jord etc.

Har alltid velat ha Randgräs eftersom det är så dekorativt, men inte vågat pga aggressiviteten så det blev det. Rödbladig Alunrot och Penningblad hängande över kanten. Det finns ändå plats om jag får lust att peta ner något ytterligare som prunkar mer, men än så länge är jag jättenöjd. Lite stillsam, men vacker. Det kommer att bli i fler!!

Egentligen kan du ha vad som helst om du lägger på två zoner, dvs hamnar på zon 5.
Perebba
Tack för alla svar. Vilka bra ideér ni har.
Krukan står i full sol från morgon till sen eftermiddag och jag brukar vattna åtminstone 1 gång/dygn om det behövs. Stilmässigt vet jag inte, just den hörnan har ingen annan växtlighet förutom en vit klätteros och till det matchar nog det mesta.
Jag har i och för sig tänkt bygga "bärlådor" runt sandlådan och gungställningen som ligger i närheten men det är ju inte så färgglatt det heller.
Jag får fundera vidare.
Ophelia
Vad bra med bärlådor där barnen brukar vara och leka. Bygger du dem i trä så kan du ju kanske lasera/måla dem med någon färg (blått eller så) som inte är farlig för bären och barnen om du vill ha något färglatt. Tyvärr så krävs det säkert underhållning av det. Själv tycker jag att det är så fint med ramar och ställningar som målats i blått och där växterna klänger och far. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon