Full version: Älskade pion
Rossi
Hoppas att ni inte tröttnar på mig och mina pioner och bilderna som jag bara MÅSTE visa er. Idag blommar både Bowl of Beauty och Sorbet i vår trädgård.

Så här ser de ut:

Är de inte underbara? Rena gräddbakelserna!
wolkenkrabber
fint, den dära dubbla får mig att tänka på när jag utförde en masasker som barn, jag renplockade en pion på blomblad bara för att det var roligt, det tyckte inte mina föräldrar eller min faster o hennes make sad.gif
Rossi
CITAT (wolkenkrabber @ 22-06-2005, 17:54)
fint, den dära dubbla får mig att tänka på när jag utförde en masasker som barn, jag renplockade en pion på blomblad bara för att det var roligt, det tyckte inte mina föräldrar eller min faster o hennes make sad.gif

Aja baja Wolkenkrabber! Tur att du bor så långt från våra pioner! smile.gif Jag kommer att ha mardrömmar om din barndomshistoria inatt!

Får mig att tänka på en gång när jag var liten och min faster fyllde år. Alla hade ju blommor med sig och överräckte så jag tyckte att jag skulle också överräcka lite blommor så jag tog alla hennes petunior från blomsterlådorna och ryckte av och sträckte glatt fram till henne!
brittmarie
Inte kan man tröttna, varken på dig eller dina pioner Rossi. wub.gif wub.gif wub.gif
Vill själv ha pioner. Ska bara lära mig lite mer så att det inte blir helt fel. Jag har iallafall genom att läsa här förstått att jag ska ha bondpioner (zon 7), nu gäller det bara att välja ut några vackra, och det blir väl inte lätt.
Rossi
Lycka till Brittmarie! Om det är bondpioner du ska ha så är det väl bara färgen du behöver välja bland, eller? Rosa, röd eller vit. (Eller så finns det fler olika sorter - jag kanske inte alls är uppdaterad.)

Hursomhelst, så är ju bondpioner också otroligt fina och jag önskar dig lycka till och hoppas att få se tjusiga bilder här på odla framöver! smile.gif
Fialotta
Ös på med bilder Rossi...dom är så läckra dina pioner...
går och njuter av mina just nu...spöregnade i dag...så när jag kom hem
fick jag gå o stötta upp dom stackarna...mina är känsliga tongue.gif wub.gif
Rossi
Tack Maudan! Och hos oss här i Skåne så blåser det som bara tusan alltsomoftast så vi måste staga upp våra också. Ja, alla utom Karl Rosenfield som är äldst i gården med tre år och som dessutom är en pion med mycket kraftiga stjälkar.

Vad härligt att vi har att njuta av, eller hur?
Fialotta
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 19:22)
Tack Maudan! Och hos oss här i Skåne så blåser det som bara tusan alltsomoftast så vi måste staga upp våra också. Ja, alla utom Karl Rosenfield som är äldst i gården med tre år och som dessutom är en pion med mycket kraftiga stjälkar.

Vad härligt att vi har att njuta av, eller hur?

Ja...man känner sig rik när dom blommar...jadu, blåsa får det inte göra nu när dom blommar smile.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Är de inte underbara? Rena gräddbakelserna!

Och INGA kalorier! Låt oss frossa lite mer, va!? Jag tröttnar aldrig! wub.gif wub.gif wub.gif
fruberglund
Underbara...gör att man blir sugen på fler, har bara 3 st än så länge varav 2 är nya för i år.

Den ena har en stor knopp, den fick jag av min moster i år och har ingen aning om hur den ser ut, vet bara att den är röd.

Är lite osäker på om den kommer blomma eftersom knoppen redan var där när hon grävde upp den och den har slokat några gånger så kraften går nog till att bilda rötter istället. Vi får väl se smile.gif
SannaLasso
Åh Rossi vad vackra! Särskilt den översta. Den understa liknar den ljusare rosa jag har. smile.gif

Wolkenkrabber - minns du hur många blad du plockade av pionen? Jag funderar på att plocka en imorgon för att kolla hur många blomblad det kan vara i en sån där dubbel.

Mitt barnplock bestod i att plocka tulpanerna utanför hyreshuset vi bodde i. Okunnig plockare dessutom - jag tog bara själva blomman och max 3-5 cm skaft. ohmy.gif

Mamma fick jättemycket skäll av hyresvärden sen. sad.gif
wolkenkrabber
CITAT (SannaLasso @ 22-06-2005, 23:01)
Åh Rossi vad vackra! Särskilt den översta. Den understa liknar den ljusare rosa jag har. smile.gif

Wolkenkrabber - minns du hur många blad du plockade av pionen? Jag funderar på att plocka en imorgon för att kolla hur många blomblad det kan vara i en sån där dubbel.

Mitt barnplock bestod i att plocka tulpanerna utanför hyreshuset vi bodde i. Okunnig plockare dessutom - jag tog bara själva blomman och max 3-5 cm skaft. ohmy.gif

Mamma fick jättemycket skäll av hyresvärden sen. sad.gif

jag var förliten för att kunna räkna och jag bara slet loss ett och ett och spred ut på gräsmattan deras
Ewa L
För mig får du jättegärna sätta in bilder på dina Pioner. Det får ni andra gärna göra också. Jag tycker nämligen inte om Pioner. (Hukar mig snabbt och väntar på det samfällda vrålet. wink.gif )
Missförstå mig rätt; jag har två stycken själv. Visst de är jättevackra när de blommar, men för mig är inte devisen "underbart är kort" det rätta. Regnar det och djävlas dessutom när de blommar, då är det ett helt år till nästa eventuella blomning. Har alltså generellt satsat på lång-blommare i hela min trädgård, eller att de har mer än en skönhetsperiod.

Till och med mina jordgubbar är remonterande! tongue.gif

Men som sagt: Jag frossar med förtjusning i era bilder!
Rossi
Ewa! Smaken är ju olika så det är helt OK att du inte gillar pioner! Kan förstå din inställning i och för sig. Själva så har vi så stor trädgård (ca. 2000 kvm) så vi får plats med både det ena och det andra.
Maria i Helsingborg
Trevlig midsommarafton på er, pionälskare som icke! smile.gif

tullmejs
Apropå naiv massaker och pioner - bekanta refererade en incident med några förtjusande små änglar som var mycket nöjda med sina insamlade "köttbullar" - samtliga pionknoppar :-)
Maria i Helsingborg
OJ, oj, oj! sad.gif rolleyes.gif
Jag undrar om de bekanta i uppdagande stund valde att referera de små..........liven (hmm)....... till små änglar tongue.gif

Här åkte också ett par "köttbullar" häromdagen men min 11-åriga ängel wub.gif fick besked om att använda ANDRA blommor till våra husdjursgravar!

Fast om igen, det finns värre saker i världen.........tror jag! wink.gif
Caprice
CITAT (tullmejs @ 25-06-2005, 07:57)
Apropå naiv massaker och pioner - bekanta refererade en incident med några förtjusande små änglar som var mycket nöjda med sina insamlade "köttbullar" - samtliga pionknoppar :-)

Lever de små änglarna idag..? biggrin.gif ohmy.gif

Nej, skämt åsido, men va hemskt..!

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon